Het is geen geheim dat auto’s steeds zwaarder worden. De hoeveelheid zware accu’s die elektrische auto’s meeslepen is behoorlijk. De nieuwe Bentley Bentayga EWB maakt het echter wel heel bont. Die is zo zwaar dat je er misschien een groot rijbewijs voor nodig hebt.

Extended Wheelbase

Deze week presenteerde Bentley zijn nieuwe vlaggenschip: de Bentayga EWB. Deze vervangt de Bentley Mulsanne. Jazeker, tegenwoordig wordt zelfs van de elite verwacht dat ze zich met een SUV verplaatsen, in plaats van in een klassieke sedan. Blijkbaar moet iedereen aan de crossover of SUV, iets dat wij overigens totaal niet begrijpen.

Geen kleintje, die nieuwe Bentayga EWB

Nu is de Bentley Bentayga EWB wel echt een auto voor de ‘rich and famous’. EWB staat namelijk voor Extended Wheelbase. Oftewel, de auto is een stukje langer dan de normale Bentayga. Maar liefst 18 centimeter langer. Die extra ruimte komt geheel ten goede aan de ruimte achterin, want in zo’n auto rijd je natuurlijk niet zelf.

Normaal zien verlengde auto’s er altijd wat koddig uit, maar Bentley heeft zijn werk goed gedaan. Buiten de enorme achterportieren valt die extra lengte niet eens zo op. Toch is de auto een niet misselijke 5,32 meter lang. Ter vergelijk: de wielbasis van de Bentley Bentayga EWB is met 3,17 meter zo’n 40 centimeter langer dan een complete Smart EQ Fortwo.

Zand in de carrosserie

Met zo’n indrukwekkende lengte komt ook een indrukwekkend gewicht: de Bentley Bentayga EWB weegt maar liefst 3250 kilo. Naar verluid komt dit omdat Bentley carrosseriedelen van de auto vult met cement en zand. Dat is namelijk de beste manier van geluidsisolatie. In zo’n elitair vervoermiddel wil je niks horen van die mondaine buitenwereld natuurlijk.

Luxe interieur

De nu gepresenteerde Bentley Bentayga EWB beschikt over een 4-liter twinturbo V8. Dit is dus nog zonder elektrische aandrijving of grote accu’s. Er is echter al wel een hybride variant aangekondigd. Je kunt op je vingers natellen dat die nog zwaarder gaat zijn dan die 3250 kilo. Daar zien we een probleem: auto’s van meer dan 3500 kilo moeten in Europa bestuurd worden door iemand met een groot rijbewijs.

Lobby voor wetswijziging

Bentley realiseert zich dit ook. Toch vervelend als je een nieuwe auto koopt en je personeel mag er niet in rijden! Daarom neemt het merk de meest logische actie. Wat zeg je? De auto lichter maken? Nee, natuurlijk niet! Lichte auto’s zijn voor losers. Bentley heeft een veel betere oplossing!

Bentley Bentayga EWB

Het Britse merk is nu actief aan het lobbyen in Europa om de regels te veranderen. Bentley eist dat de grens van 3500 kilo opschuift, zodat ook de hybride Bentayga EWB gewoon met een autorijbewijs te besturen is.

Henry of George moeten gewoon de hybride Bentley kunnen voorrijden zonder dat ze een extra papiertje moeten gaan halen. Bovendien, júllie willen toch dat de rijken der aarde milieuvriendelijker worden?

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.