
De Lynk & Co 01 is momenteel een razend populaire occasion. Ze worden met tientallen tegelijk geïmporteerd en staan voor een gunstige prijs op menig autowebsite. Maar we krijgen ook steeds meer informatie over de nieuwe modellen van het Chinese merk. De nieuwe Lynk & Co 10 EM-P is namelijk onthuld en de 08 heeft een prijskaartje. Je kunt deze natuurlijk ook weer huren, maar de prijzen kun je niet meer vergelijken met die van de eerste 01.
Lynk & Co 10 EM-P
De nieuwe, plug-in hybride sedan van Lynk & Co is onthuld. Hij draagt de bijzondere naam 10 EM-P, misschien wel een goede naam voor het volgende kind van Elon Musk. Het is de tegenhanger van de volledig elektrische Z10, maar de 10 EM-P is wel een aantal centimeters groter, breder en hoger. Je kunt hem alleen in het paars, goud en beige krijgen. Want minder keus is altijd beter. Dat betekent vaak ook dat een Lynk & Co standaard rijk uitgerust is. Bij de 01 was namelijk alleen de trekhaak optioneel. Alle stoelen (ook achterin) zijn verwarmt, gekoeld, elektrisch bedienbaar en hebben een massage functie. Wat wil je nog meer? Een koelkast misschien? Ook dat heeft die, eentje van 5,7 liter die je kunt instellen van -6 tot 50 graden Celsius.


Het interieur oogt luxe en simplistisch. Van de vier interieurkleur opties zijn er twee ’two tone’ kleuren beschikbaar. Vooral het oranje met zwart ziet er sportief uit. Het geluidssysteem is van het bekende Harman Kardon. Dit bedrijf is inmiddels eigendom van Samsung en verzorgd het geluid uit de 23 speakers. De aandrijflijn van de Lynk & Co 10 EM-P bestaat uit een 1.5 liter turbo motor en is ondersteund door twee elektromotoren. In totaal komt dat dan uit op een slordige 523 pk en 755 Nm. Je kunt uit twee batterijpakketten kiezen voor de elektrische ondersteuning. De kleinste heeft 18,4 kWh (vergelijkbaar met die van de 01) en de grootste is 38,2 kWh. Je komt hier respectievelijk 120 kilometer en 240 kilometer ver mee. Genoeg voor het gemiddelde woon-werkverkeer. In China gaat dit nieuwe model een kleine € 24.000 kosten. Of de 10 EM-P naar Europa komt en wat deze hier moet kosten is nog niet bekend.


Lynk & Co 08
Wat wel bekend is, is dat de Lynk & Co 08 in Nederland €774 per maand gaat kosten als je deze auto wilt huren. Mocht je deze liever aanschaffen, dan ben je minimaal € 55.995 lichter. Dan krijg je wel een plug-in hybride auto met een theoretisch rijbereik van 200 elektrische kilometers. Dat is echt veel voor een plug-in hybride! Deze hybride kan ook snelladen met 85 kW. Dat zijn voor elektrische begrippen geen hoogstaande cijfers, maar het feit dat een plug-in hybride kan snelladen is vrij uniek. Kortom, deze 08 lijkt het beste van twee werelden samen te brengen. Qua design lijkt het wel een liefdesbaby tussen de Nissan Ariya en de Zeekr X. Op de website kun je de Lynk & Co 08 nog beter aanschouwen, maar zo goedkoop als de eerste 01 wordt het waarschijnlijk nooit meer.

