De Nissan 370Z heeft een productieperiode die ondertussen Kever-achtige proporties aan begint te nemen. Maar gelukkig is er vernieuwing om de hoek met de nieuwste sportauto van Nissan, de Nissan Z. De naam is back to the basics. De motorinhoud is niet meer terug te vinden in de benaming, in tegenstelling tot bij de 370Z, die een 3.7 liter V6 heeft.

De achterkant van de jonge en de oude broers
De achterkant van de jonge en de oude broers

Aandrijving van de Nissan Z

Net als vanouds krijgt de nieuwe Z een V6. Maar, hij is wel kleiner dan die van de 370Z. Vreest u echter niet, het blok heeft dan wel 0.7 liter verloren, maar er zijn ook twee turbo’s in de mix gegooid. Dat brengt het vermogen van de Z op 405 pk, wat 50 pk meer is dan de Nismo 370Z.

En er is nog meer goed nieuws. Niet alleen heeft de Nissan Z achterwielaandrijving, maar je kan ook nog eens kiezen voor een heuse handbak! De twee versnellingsbakopties zijn de heilige handbak met zes versnellingen, of een tafel van drie omhoog naar de negentraps automaat.

Nissan stelt dat er bovenop de performance-updates op papier ook nog andere mooie dingen zijn gedaan. Zo heeft de Nissan Z dertien procent méér grip in bochten dan de 370Z, aldus Nissan.

Mooi blauw is niet lelijk in het interieur van de Nissan Z
Mooi blauw is niet lelijk in het interieur van de Nissan Z

Anders nog iets?

Jazeker. De Z komt in twee verschillende gedaantes op de markt. Zo komt er een sport versie, maar ook een performance versie. De sport kan gezien worden als standaard, terwijl de performance dan de performance versie zou zijn. Tsja, je zou het niet geloven.

De performance komt dan ook standaard met de handbak, launch-control en een ouderwets mechanisch sperdifferentieel. Aan de buitenkant kan je de performance versie van de sport onderscheiden door te zoeken naar de iets bredere bumpers én een klassieke ‘ducktail’ spoiler op het achterwerk.

Kekke kleuren voeren de boventoon in het interieur van de Nissan Z, daarnaast krijg je ook twee 12,3-inch schermen voor je neus. Eentje voor je metertjes en die andere voor je mulitmediabehoeftes.

De sportbips van de Nissan Z Performance
De sportbips van de Nissan Z Performance

Het bittere eind

Maar, zoals Doe Maar het zo mooi verwoordde: alles gaat voorbij. Zo ook het tijdperk van nieuwe Nissan sportauto’s in Europa. Nissan stelt dat de Europese markt voor sportauto’s te klein is en dat ze zich daarom zullen blijven focussen op crossovers en elektrificatie.

We willen boos worden en Nissan ongelijk geven, maar in de gehele productieperiode van de 370Z zijn er in Nederland slechts 84 gehele exemplaren verkocht. Nou, dan maar op vakantie en er eentje huren.

Categorieën

2 REACTIES
Reageren

  1. Daan Weber schreef:

    Ha Dirk!
    Ik sleutel zelf ook vaak aan auto’s met mijn vader. Ik probeer, vooral als ik weet dat ik een project ga beginnen, altijd even langs de lokale auto-onderdelenwinkel te gaan. Een automaterialenzaak heeft meestal toegang tot en kennis van verschillende sites en bedrijven die onderdelen verkopen en kunnen ook uitgebreid zoeken op kenteken. Dat is mijn tip! Als je lang genoeg bezig bent krijg je genoeg vertrouwen dat je ook zelf onderdelen op internet durft te bestellen, zo ging dat bij ons ook 🙂

  2. Dirk schreef:

    Ik heb altijd een Nissan 370Z gewild. Nu wil ik een Z kopen maar ik wil hem graag personaliseren naar mijn wensen. Deze website is mij aangeraden voor onderdelen: https://fullcartuning.nl/ maar als ik op auto wil zoeken kan ik de NIssan Z er niet tussen vinden. Waar kan ik onderdelen kopen waarvan ik zeker weet dat ze hierop passen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *