Vaak worden modellen eerst als brandstof auto onthuld en volgt er later een EV variant van het model. Tegenwoordig zijn veel modellen uitsluitend als volledig elektrisch verkrijgbaar. Het relatief onbekende merk Denza doet het juist andersom. Een maand na de onthulling van de volledig elektrische aandrijflijn wordt nu de plug-in hybride versie onthuld. En deze komt binnenkort naar Europa!

Denza

Om Duitse degelijkheid met Chinese ontwikkeling te combineren hebben Daimler en BYD een joint venture opgericht, genaamd Denza. De ontwikkeling van dit merk begon in 2010. Twee jaar later werd het eerste model gepresenteerd, de Denza NEV. Dit is eigenlijk een nietszeggende auto, waar in Europa weinig consumenten op zitten te wachten. Het moederbedrijf van Mercedes heeft in 2021 een aanzienlijk gedeelte van zijn aandelen verkocht. Hierdoor is BYD met 90% grootaandeelhouder van Denza. De D9 (een minivan) is het eerste model na de herstructuring. Deze werd in China verkocht als BEV en PHEV. Er volgden nog een aantal modellen, maar nu willen ze hoge ogen gooien in Europa met de Denza Z9.

De achterkant van de Denza Z9 (bron: MIIT)

Supercar in wording

Er zijn al genoeg snelle elektrische auto’s beschikbaar, maar de Denza Z9 is er wel eentje in de buitencategorie. De BEV variant heeft een totaal vermogen van 952 pk, verdeelt over drie motoren. De PHEV behoudt de drie elektromotoren (met iets minder vermogen) en voegt daar nog eens een 2.0 liter turbo motor met 207 pk aan toe. Het totaalvermogen komt dan uit op 1079 pk! De Tesla Model S Plaid kan alvast warmdraaien voor een spectaculaire dragrace.

Het uiterlijk doet wat braafjes aan (bron: MIIT)

De Z9 is een gigantische wagon, met een lengte van ruim 5 meter en een wielbasis die ver over de 3 meter heen gaat. De BEV is met 2875 kilogram ook echt een zwaargewicht. De PHEV is een paar honderd kilo lichter, maar ook dat blijft natuurlijk buitenproportioneel. De looks van de Z9 vallen tegen. Het exterieur past niet helemaal bij het gigantische vermogen van deze ‘supercar’. Wat betreft leveringen zullen wij in Europa nog wel een jaar moeten wachten. Dit kanon wordt hoogstwaarschijnlijk een zeldzame verschijning op de Nederlandse wegen.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *