Ja hoor, je kan deze dus nog steeds nieuw aanschaffen. In onze gedachten is de Chrysler 300C al tweehonderdzesendertig jaar oud, maar niets is minder waar. Althans, een soort van. De 300C bestaat in zijn huidige vorm sinds 2011, de generatie ervoor was in 2004 al te koop.

Bij elkaar geraapt hoopje

Toen de 300C in 2004 uitkwam, was het al een beetje een vreemde eend in de bijt. Alhoewel, het concept van een luxe sedan met een grote motor voorin, een automaat in het midden en aandrijving via de achterwielen is iets doodnormaals in de Verenigde Staten.

Maar, daar houdt de normaliteit op. Veel motoren van de 300C werden gewoon door henzelf geproduceerd. Echter werd de auto ook verkocht in andere continenten dan Noord-Amerika, dat zorgde voor de nodige aanpassingen.

Zo werd er voor de Europese markt een drieliter Mercedes-Benz V6 diesel gebruikt. Maar niet alleen in Europa werden Mercedes-onderdelen geleend. De achtervering komt van een E-Klasse, de voorvering van een S-Klasse en andere onderdelen van de algehele vering werden overgeschroefd van de E55 AMG.

Dat was het. Oh nee, ook de vijfbak, het achter differentieel, de aandrijfas, de ESP- en ABS-systemen, stuursysteem en bijna alle elektronica komt van Mercedes-Benz vandaan. Oh ja, en veel van de knoppen. En het AWD-systeem….. Later ook nog de sleutel. Verder niks.

Laatste hoera

De ‘nieuwe’ generatie uit 2011 is ook richting Europa gekomen, maar dan als de Lancia Thema. Ondertussen zijn die nieuwe uitvoeringen nauwelijks meer te zien in Europaland, af en toe zien we nog een oude 300C rijden, nog regelmatiger zijn langere Dodge-broertje, de Magnum.

Om het einde van een (ellenlang) tijdperk de vieren, komt Chrysler nog met één laatste hoera. De laatste uitvoering van de 300C zal worden geleverd aan 2200 mensen in Noord-Amerika en zal worden aangedreven door een 6,4 liter Hemi V8 die 492pk en 644Nm koppel produceert. Lekker subtiel weer dus.

Vanaf elk stoplicht doe je er 4,3 seconden over om op de 100 te komen en je stopt niet tot je 257 km/u aantikt. Ook komt de laatste Chrysler 300C met Brembo klauwen, actieve vering, een speciale knalpijp en gesmede velgen. Hij komt in 2023 en moet 55.000 Amerikaanse Dollars gaan kosten.

P.s. Wij weten ook niet waarom ze er geen 6,2 Hellcat V8 met 700pk in hebben gehangen.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *