Citroën presenteert de nieuwe C5 X: een tussenvorm van een sedan, stationwagon en SUV. Met deze eigenwijs vormgegeven Cross-over probeert Citroën meerdere doelgroepen tegelijk aan te spreken. De naam C5 kenden we al van de C5 Aircross uit 2018. Maar deze nieuwe C5 X kun je beter zien als opvolger van oudere C5 modellen; dit is de derde generatie Citroën C5.

Voorzijde Citroën C5 X, rijdend, rotsen
Achterzijde Citroën C5 X, rijdend, vangrail, rotskust

Het beste van drie werelden

Aan de voorkant is hij bijna niet te onderscheiden van de derde generatie Citroën C4 (2020). Citroëns eigenwijsheid uit zich vooral in de achterkant. De Citroën C5 X is een mix van drie klassen: sedan, stationwagon en SUV. Daarmee biedt hij voordelen uit elke klasse, in één auto. Zo heeft hij bijvoorbeeld de bagageruimte van een stationwagon (545 liter) en de hoge zitpositie en grote bodemvrijheid van een SUV. Met een totale lengte van 4,81 meter blijft er ook nog eens genoeg ruimte over om comfortabel op de achterbank te kunnen zitten. Over smaak valt niet te twisten, maar ondanks dat hij hoger op zijn pootjes staat, oogt de auto niet extreem lomp: hij behoudt de elegantie van een sedan.

Interieur Advanced Comfort, Head-up-display en infotainmentscherm

Alsof je zweeft

Vanbinnen is de Citroën C5 X doordrenkt van ‘Advanced Comfort’. Dat uit zich onder andere in lekkere zetels en een ophanging met actieve vering: die laatste is nieuw voor Citroën. Volgens het merk zelf is de ‘Advanced Comfort’-rijbeleving vergelijkbaar met een reizen per vliegend tapijt. Maar alle zweverigheid op een stokje: de Citroën C5 heeft nog een aantal zaken die het gebruiksgemak vergroten. Zo is er bijvoorbeeld een groter Head-up-display geïnstalleerd: die voorziet je van alle benodigde informatie, zonder dat je je ogen van de weg hoeft te halen. Verder staat Highway Driver Assist garant voor semi-autonoom rijden level 2: er zit een start-stopsysteem, adaptieve cruisecontrol en Lane Keeping Assist op. Een 360-gradencamera vergemakkelijkt inparkeren en dodehoekdetectie voorkomt dat je andere automobilisten laat schrikken. Daarnaast is de C5 X voorzien van een nieuw scherm voor de infotainment. Dit betreft een 12″ HD touchscreen die je volledig naar smaak kunt aanpassen met widgets. Naast tastende vingertoppen kun je ook je stem gebruiken om het systeem te bedienen.

Voorzijde Citroën, aan de stekker, wallbox

Lekker aan de stekker

De C5 X komt beschikbaar in twee benzine-uitvoeringen en een Plug-in-Hybrid variant. Vermoedelijk kun je alleen de versie met de kleinste benzinemotor kun je met een handgeschakelde 6-bak krijgen, de rest wordt waarschijnlijk voorzien van een achttraps automaat. De techniek van de Plug-in-hybride-variant komt waarschijnlijk overeen met die van de C5 Aircross Hybrid; die beschikt over een combinatie van een 180 pk 1.6 PureTech benzinemotor en een 110 pk elektromotor.

Achterlichtunit Citroën C5, twee subtiele spoilers

Wie gaat de C5 X kopen?

Wie gaat de nieuwe C5 X aanschaffen? Citroën verwacht zelf dat 25% van de klanten overstapt vanuit een stationwagon, 20% vanuit een sedan en 15% vanuit een andere cross-over. In de tweede helft van 2021 staat de nieuwe C5 X bij de Citroën dealers in Nederland. Prijzen en additionele prestatiecijfers maakt Citroën Nederland pas later bekend.

Categorieën

1 REACTIE
Reageren

  1. René schreef:

    Mooi ontwerp en eindelijk niet de zoveelste cross-over of coupe SUV. Eigenlijk kwa carrosserie ontwerp vergelijkbaar met de Porsche Taycan Cross Turismo

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *