Citroën C5 Aircross komt ook naar Europa

Citroën C5 Aircross 2018

Tijdens de Shanghai Motor Show (21 t/m 28 april 2017), presenteert Citroën de C5 Aircross. In de tweede helft van 2017 verschijnt hij op de Chinese markt. Volgend jaar haalt Citroën hem ook naar Europa.

Inclusief Airbumps

Na een fiks aantal jaren heeft Citroën eindelijk zijn eigen designstijl gevonden. De C4 Cactus was in 2014 het eerste resultaat daarvan, gevolgd door de nieuwe C3 halverwege 2016. Qua vormgeving past de zojuist onthulde C5 Aircross in hetzelfde straatje, dat positief of negatief gezien kan worden.

Feit is dat de nieuweling 4,50 m lang is en de breedte 1,84 m bedraagt. De hoogte meet 1,67 m, terwijl de wielbasis uitkomt op 2,73 m. Daarnaast brengt Citroën, net als bij de eerdergenoemde modellen, de bekende Airbumps aan. Deze stootkussens beschermen de portieren, maar zorgen tevens voor een speelse look.

Het kleurenpalet omvat o.a. Blanc Nacré, Noir Perla Nera, Gris Platinium, Brun Squirrel en Orange Volcano. Details rondom de auto zijn leverbaar in rood of zilver.

Twee beeldschermen

Binnenin valt op dat de bedieningsknoppen grotendeels achterwege zijn gelaten. De twee grote beeldschermen nemen hun taak over, wat een opgeruimde uitstraling oplevert. Het digitale instrumentarium heeft een grootte van 12,3 inch, terwijl het touchscreen op de middenconsole 8,0 inch meet.

Het bagageruim is 482 liter groot, dat is te bereiken via de elektrisch bedienbare achterklep. Openen en sluiten gebeurt door je voet onder de achterbumper te bewegen.

Plug-in hybride-aandrijflijn 

Citroën voorziet de C5 Aircross van een plug-in hybride-aandrijflijn, bestaande uit een 200 pk sterke benzinemotor en twee elektrokrachtbronnen. Het gecombineerde vermogen komt neer op 300 pk, wat hem de krachtigste in serie geproduceerde Citroën ooit maakt. Volledig elektrisch rijden kan tot een afstand van 60 km.

Ten slotte kent het model een primeur. Citroën monteert schokdempers met hydraulische druklagers, iets waar liefst 20 patenten op zijn aangevraagd. Deze nieuwe innovatie is door de Fransen omgedoopt tot ‘Progressive Hydraulic Cushions’.