De geschiedenis van Cadillac kenmerkt zich door scherpe pieken en diepe dalen. Toch staat het Amerikaanse luxemerk steeds weer op door zichzelf een nieuwe identiteit aan te meten. Anno 2023 staat Cadillac klaar met een aantal sterke elektrische modellen. Hiermee is het merk voorbereid op het elektrische tijdperk – nog meer dan sommige grote merken.

Het in 1902 opgerichte Cadillac ging al tijdens de Grote Depressie in de jaren ‘30 bijna failliet. Door zich te profileren als automerk voor de rijken, en dankzij een deal met het Witte Huis, bleef het merk bestaan. Na de Tweede Wereldoorlog bloeide het merk op in de jaren ‘50 en ‘60. Wie kent niet die enorme Cadillacs met al dat chroom en die enorme vinnen?

De oliecrisis maakte van dit sprookje echter een eind. Cadillac ging simpelere auto’s bouwen en overleefde. In de jaren ‘90 had Cadillac weliswaar nog steeds een reputatie als luxemerk, maar bestond de klantenkring vooral uit bejaarden. Wederom volgde een koerswijziging: begin deze eeuw braken scherpe lijnen en hoeken met het verleden. Cadillac werd met de CTS een directe concurrent van BMW.

De opkomst van Tesla als luxemerk maakte duidelijk dat Cadillac moest meebewegen. Na een paar jaren van stilte stapte Cadillac onlangs uit de schaduw met een aantal opvallende elektrische auto’s. Met bijzondere ontwerpen, innovatieve techniek en de bekende luxe is het merk helemaal klaar voor de toekomst. Hiermee staan ze er beter voor dan menig concurrent.

Cadillac Lyriq

Cadillac Lyriq

Het eerste volledig elektrische model van Cadillac is de Lyriq, een flinke crossover. Al in 2019 en 2020 werden de eerste conceptauto’s getoond, maar dankzij Corona is het model pas sinds vorig jaar te koop. Naast de Amerikaanse markt is de Cadillac Lyriq ook te koop in China. Met een enorme 102 kWh haalt de Lyriq een bereik tot 560 kilometer.

Het enorme front van de Lyriq maakt direct indruk, maar het is de achterkant die de ware aard van het model toont. Zoals bij zoveel modellen uit Cadillacs geschiedenis stelen de achterlichten de show. Dit was zo met de vinnen in de jaren ‘60 en met de smalle verticale strepen in de jaren ‘70 en ‘80. Ook nu herkennen we deze stijlelementen bij de Cadillac Lyriq. Met een sterk aflopende achterruit profileert de auto zich als ‘performance EV’.

Met vermogens van 340 pk (single motor) en 500 pk (dual motor) hoeft deze elektrische crossover zich dan ook nergens voor te schamen. Met vierwielaandrijving sprint deze forse crossover in 4,5 seconden van 0 naar 100. Amerikaanse media berichten echter dat volgend jaar twee sportievere varianten volgen: van zowel de Lyriq-V als de Lyric Blackwing is al informatie gelekt. Precieze details hiervan zijn nog niet bekend.

Cadillac Celestiq

Cadillac Celestiq

Met de Celestiq maakt Cadillac zijn naam als producent van landjachten meer dan waar. Met 5,5 meter lang en 2,2 meter breed maakt deze liftback sedan direct indruk. Ook hier zien we de verticale lichten terugkomen op de voor- en achterkant. Het is echter de enorme aflopende achterkant, met enorme ingebouwde verlichting, die het model bepaalt. De Cadillac Celestiq is een auto als geen ander.

Als de Celestiq volgende jaar in de verkoop gaat, moeten niet alleen de Porsche Taycan en de Audi e-Tron GT zich zorgen maken. Ook Rolls-Royce en Bentley staan in het vizier van Cadillac. Precieze details zijn nog niet bekend, maar waarschijnlijk deelt de Celestiq veel techniek met de Lyriq. Met meer dan 600 pk wordt deze auto zeker geen slaperig luxemodel, dat is zeker. Je moet er wel wat voor neertellen: als hij volgend jaar in de verkoop gaat, kost hij minstens 300.000 Dollar.

Je krijgt dan wel een luxe vlaggenschip waar iedereen naar kijkt. Je kunt ook rustig terugkijken, want Cadillacs systeem voor autonoom rijden, Supercruise, wordt nu al gezien als het allerbeste dat er momenteel is. Met zeven 8-megapixel camera’s, radars op elke hoek en LiDAR neemt de auto zo’n 95% van het rijden van je over, aldus Cadillac. De Celestiq zou hiermee als één van de eerste geschikt zijn voor niveau 3 van autonoom rijden.

Teaser van Cadillac Escalade IQ

Cadillac Escalade IQ

Deze week kondigde Cadillac een bekende naam aan als derde elektrische model. De Escalade komt terug als topmodel van de Cadillac-range. Vanwege de naamsbekendheid kiest het merk dit keer voor een naam uit het verleden, in plaats van weer een naam die eindigt op -iq. Om bij de andere twee modellen te horen, komt er wel IQ achter de naam.

Veel weten we nog niet van deze auto, behalve dat hij volgend jaar op de markt komt. Zonder twijfel wordt ook dit een enorme auto: naast de Lyriq crossover en Celestiq sedan wordt dit de grote SUV, zoals de Escalade altijd geweest is. Er zijn nog geen ontwerpen bekend, maar ongetwijfeld zien we het grote front en de opvallende verlichting terug bij de Escalade IQ.

Verwacht wordt dat de Cadillac Escalade IQ accu en motor deelt met de onlangs gepresenteerde Chevrolet Silverado EV. Deze biedt 754 pk, een accu van 200 kWh en een bereik van zo’n 650 kilometer. Want we weten: in Amerika is alles groter. De Cadillac Escalade IQ zal het de concurrentie ongetwijfeld moeilijk maken, want op de Amerikaanse markt van luxe SUVs heeft de naam Escalade een enorme reputatie.

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *