Rolls-Royce 103EX

Rolls-Royce is bezig met het ontwikkelen van een geheel nieuw elektrisch model. Het Britse Autocar weet te melden dat er bovendien al een elektrisch prototype zou bestaan. De EV technologie zou voor nu verwerkt zijn in een Phantom testvoertuig. Het productiemodel zou echter een volledig nieuw model worden, genaamd de Rolls-Royce Silent Shadow.

Rolls-Royce Silent Shadow

Dat Rolls-Royce bezig is met het ontwikkelen van een EV hoeft geen verrassing te zijn. Groot-Brittannië heeft vorig jaar nog besloten om vanaf 2030 geen voertuigen meer te verkopen met een ICE motor. Dat besluit heeft er mede voor gezorgd dat Rolls-Royce de Plug-in hybride route heeft overgeslagen. In plaats daarvan wordt er volledig geconcentreerd op een elektrische aandrijving. De CEO van het merk dat bekend staat om zijn zijdezachte V12’s weet het volgende te melden:

“We need to make smart decisions on where we invest our money. It may be okay for bigger companies to go into hybrids and all sorts of different technologies. We needed to make a certain decision.”

Torsten Müller-Ötvös

De modellen van The spirit of ecstasy mogen dan wel vanaf €346.000,- beginnen, het inkomen is niet zo groot als bij hoge-volume merken. De kosten van het ontwikkelen van een hybride motor zouden daarom te hoog zijn. Als we kijken naar de naam is het duidelijk dat er weldegelijk nog wat Britse humor te vinden is in München. Het gepatenteerde modelnaam is immers afgeleid van de Silver Shadow, het model dat in 1965 ook al een nieuwe doelgroep wist te bereiken.

Rolls-Royce Silent Shadow
Rolls-Royce EX103 Concept

Elitaire en elektrisch

De aandrijving van de Silent Shadow zal voor een groot deel gelijk zijn aan de onlangs geïntroduceerde BMW iX. Dit betekend een bereik van 600 km WLTP en 500 pk aan pure elektrische kracht. Of zoals Rolls-Royce het zou omschrijven, “sufficient”. Of deze waardes gelijk zullen zijn met de Silent Shadow is nog niet bekend. Verwacht echter dat deze getal minimaal behaald zullen worden. De vergelijking met BMW houdt daar echter nog niet op. BMW is namelijk zelf ook bezig om zijn ultimate luxury machine elektrisch te gaan maken, in de vorm van de I7. Dit model zal samen ontwikkeld worden met de Silent Shadow. Net zoals bij de 7 serie en de Ghost is gebeurd.

Rolls-Royce bevindt zich op dit moment in een lastige situatie op het gebied van elektrificering. Mercedes komt binnenkort met de futuristische EQS en ook de Lucid Air is al onderweg. Maar net zoals BMW lijkt het luxemerk een inhaalslag te gaan maken. Plannen om de Cullinan als EV te gaan leveren schijnen ook al op de kaarten te staan voor halverwege het decennium.

Rolls-Royce Cullinan
Rolls-Royce Cullinan

De volgende stap in luxe

Om mee te gaan met de tijd was het een kwestie van wanneer Rolls-Royce over zou gaan naar de elektrische aandrijving. Sommige puristen zullen het wellicht zien als een even grote schande als de Cullinan. Echter heeft de elektrische aandrijving juist voor Rolls-Royce de grootste mogelijkheden. Het merk staat erom bekend dat de ervaring van het rijden zo ongestoord mogelijk moet plaatsvinden. De zijdezachte V12 motoren zijn hierin een belangrijke factor. Echter kan een elektrische motor nog soepeler lopen dan een traditionele ICE motor.

Rolls-Royce 102EX
Elektrische Rolls-Royce 102EX Concept

Er zijn al enkele merken die de aspecten van een elektrische aandrijving gebruiken als voorbeeld van luxe. Het gebrek aan geluid is een aspect dat perfect past binnen het plaatje van de ultieme luxe auto. Daarnaast past het immense koppel van de elektromotor ook goed bij auto’s met een flink gewicht. Het lichtste model dat op dit moment verkocht wordt is de Ghost met 2.470kg. Als het 100KW accupakket hierbij meegerekend wordt is een getal van boven de 3.000kg daarom niet ondenkbaar. Een exacte datum voor de extra luxe elektrische limousine is nog niet bekend

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *