Build Your Dreams groeit enorm in China en daarbuiten. Ook blijven ze nieuwe landen toevoegen waar de auto’s in de showroom komen te staan. Modellen als de Atto 3, Dolphin, Seal en Tang zijn onder de autoliefhebbers inmiddels wel bekend, maar er komen ook nieuwe merken onder BYD te hangen. De kans dat deze merken met hun modellen naar Nederland komen is niet zo groot, maar dit breidt het gamma van de Chinese autofabrikant wel significant uit.

Cijfers

De cijfers liegen er niet om. In januari heeft BYD wereldwijd 201.493 auto’s verkocht, ruim de helft volledig elektrisch. De overige 48% zijn plug-in hybride voertuigen. In januari 2023 werden er in totaal 151.341 auto’s aan de man gebracht, een stijging van zo’n 33%. Wat betreft de export is de stijging nog groter. Waar er vorig jaar januari 10.408 voertuigen werden geëxporteerd, zijn dat er dit jaar 36.174. Een stijging van zo’n 250%! Deze auto’s gaan natuurlijk naar Europa en andere delen van Azië, maar BYD wil dit jaar ook uitbreiden naar landen als Rwanda. Het zou goed kunnen dat BYD daar auto’s onder een andere naam wegzet, zoals Denza, Fang Cheng Bao of YanWang. Deze dochtermerken zijn onbekend in Nederland en zullen dat zeer waarschijnlijk ook blijven.

Een kleine kanttekening bij deze cijfers, BYD verkocht in december 2023 namelijk 341.043 auto’s. Dit betekent een daling van 40% ten opzichte van de maand ervoor. Nu leert het verleden dat januari de slechtste maand is voor BYD en ze elke maand meer auto’s verkopen. Dus als deze trend doorzet, ziet het er rooskleurig uit.

De Seal moet de concurrentie aangaan met de Duitse premium merken.

Modellen

De topper qua verkoop is de Seagull, met 33.447 exemplaren. Dit is een kleine EV voornamelijk te vinden in het stadsverkeer. De Seagull staat niet op de website van BYD Nederland, maar wordt in Azië dus veel verkocht. Dit is ook niet zo gek voor een EV van maar €11.000! Van de Dolphin zijn vorige maand 18.905 auto’s verkocht, van de Han en Seal ongeveer de helft en de Tang moet het doen met ruim vijfduizend voertuigen. De Atto 3 valt onder de Yuan Serie. Van die serie zijn 18.071 auto’s verkocht.

De Dolphin draagt goed bij aan de verkoopcijfers.

Nieuwe productielocatie

Nu de export naar onder meer Europa in de lift zit, is het voor een autofabrikant gunstig om daar zijn auto’s ook te produceren. Hierdoor zijn de transportkosten lager en Europese importheffingen zijn dan niet van toepassing. BYD heeft in Hongarije een stuk grond gekocht om een eigen Europese productielocatie te bouwen. De CEO van Build Your Dreams, Wang Chuanfu, was aanwezig, net zoals meerdere Hongaarse ministers. Volgens Hongarije wordt dit één van de grootste investeringen in het land en moet het een boost geven aan de economie. De werkgelegenheid rondom het zuidelijke gelegen Szeged zal toenemen. BYD heeft plannen om in totaal 9 productielocaties in China te bouwen. Daarnaast gaan ze in Oezbekistan, Thailand, Brazilië, Hongarije en Indonesië EV’s produceren.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *