Als je naar een aantal nieuwe modellen van BMW kijkt, kun je denken dat ze in het donker zijn ontworpen. Dankzij een nieuwe testfaciliteit vlakbij München is dat nu deels de waarheid. In de enorme hal kunnen onder verschillende omstandigheden verlichting van BMW modellen worden getest.

Maar liefst drie jaar duurde de verbouwing van de enorme loods tot een moderne testfaciliteit. Officieel kreeg het de vreemde naam Light Channel Next, maar liefkozend noemen medewerkers het gebouw ‘het grootste instrument van BMW’. Nu ga ik niks zeggen over BMW’s en de grootte van het instrument, maar met 132 bij 22 meter is dit geen klein gebouwtje.

Ondergrond

In de grote hal kunnen ontwerpers en technici onder verschillende omstandigheden de koplampen en exterieurverlichting van nieuwe modellen testen. Tot nu toe gebruikte men hier vooral computers voor, in combinatie met virtual en mixed reality. Computersimulaties hebben echter hun grenzen, en dan is het wat fijn om in echte omstandigheden te kunnen testen met echte auto’s.

BMW testfaciliteit voor verlichting

De hal is voorzien van vier verschillende ondergronden. Zo is er een asfaltvloer, die kunstmatig verouderd is. Hierdoor is het een realistische weergave van een drukke weg. Ook is er een stuk voorzien van klinkers, en een derde van een betoncoating die veel gebruikt wordt in parkeergarages. Ten slotte is er een gepolijste houten vloer, zoals die veel op beurzen gebruikt wordt. Bij BMW is presentatie immers even belangrijk als veiligheid.

Veiligheid en esthetiek

BMW vindt goede verlichting erg belangrijk. Niet alleen verhoogt goede verlichting de veiligheid voor de omgeving maar ook houdt het de bestuurder scherp en alert. Bovendien is het uitermate nuttig om die auto’s voor je opzij te dwingen. Ook de esthetiek van verlichting is erg belangrijk voor BMW. Niet voor niets zorgde BMW’s ‘angel eyes’ lang voor de komst van LED-verlichting voor een ware revolutie in autoland.

Ook tegenwoordig vormt verlichting een belangrijk onderdeel van het ontwerp van een BMW. Niet alleen unieke dagrijverlichting zorgt voor herkenbaarheid, maar de Duitsers experimenteren ook steeds meer met verlichte nieren voor op de auto. Ook bij MINI vormt de verlichting een onderdeel van de identiteit, denk maar aan die Union Jacks in de achterlichten.

BMW Light Channel Next

Vernieuwende verlichting

De nieuwe testfaciliteit voor verlichting is de meest geavanceerde ter wereld. BMW kan nu op een vrij eenvoudige manier verlichting onder allerlei omstandigheden testen. Dit maakt het werk van de technici aanzienlijk eenvoudiger, wat bespaart in de kosten. Bovendien is door de nieuwe testmogelijkheden nog meer geavanceerde verlichting mogelijk.

De 3000 m2 grote hal zit vol slimme techniek. Een speciale licht-absorberende matzwarte verf op de muren voorkomt dat licht gereflecteerd wordt. Een enorm scherm kan precies meten hoe het licht zich verspreidt, waardoor lampen precies kunnen worden afgesteld. Een speciale muur van verlichting kan alle soorten daglicht simuleren. Hierdoor kunnen technici precies zien hoe zichtbaar bijvoorbeeld richtingaanwijzers zijn onder verschillende omstandigheden.

Wacht even. Hebben BMW’s richtingaanwijzers?

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *