Veel automobilisten kunnen niet meer zonder Apple CarPlay of Android Auto. Toch zijn veel autofabrikanten deze apps liever kwijt dan rijk. Na een jarenlange strijd lijken de tech apps toch als winnaar uit de strijd te komen.

Zonder dat automobilisten het weten, is er al jaren een oorlog gaande in autoland. Dankzij de steeds verdere integratie van auto’s en mobiele telefoons zijn autofabrikanten en technologiebedrijven steeds meer op elkaars stoel gaan zitten. Beide partijen vechten om de beste plaats in de wereld van mobiele connectiviteit.

GM: geen Apple CarPlay en Android Auto meer

Een maand geleden kwam General Motors met een opvallende verklaring: vanaf 2024 zijn Apple CarPlay en Android Auto niet meer te krijgen op de elektrische auto’s van het Amerikaanse bedrijf. De auto’s van onder andere Chevrolet en Cadillac moeten het zonder de populaire apps doen. In plaats daarvan werkt GM aan een eigen besturingssysteem, gekoppeld aan de navigatie.

“We hebben een heleboel rij-assistenten die direct gekoppeld zijn aan de navigatie,” verklaarde Mike Hemiche, hoofd digitale ervaring van GM. “We willen geen systemen ontwerpen waarbij de bestuurder afhankelijk is van zijn telefoon.”

Chevrolet Blazer interieur zonder Apple Carplay en Android Auto
In de elektrische Chevrolet Blazer ga je geen Apple CarPlay of Android Auto vinden

Bij deze verklaring kun je meerdere vraagtekens zetten. Bijna iedereen heeft tegenwoordig een mobieltje bij zich, dus in hoeverre speelt hier een afhankelijkheid in de auto? Het is een mooi staaltje marketingtaal. In werkelijkheid wil General Motors niet een deel van de besturing van zijn systemen neerleggen bij een derde partij, namelijk het besturingssysteem van de mobiele telefoon van de bestuurder.

Het is algemeen bekend dat Apple via CarPlay en Google via Android Auto grote hoeveelheden data verzamelen over het rijden. Niet alleen persoonlijke data van de bestuurder, maar ook informatie over de auto, de rij-omstandigheden en zelfs snelheid en remgedrag verdwijnen zo uit de auto. Deze informatie gebruiken Google en Apple voor allerlei doeleinden. GM houdt deze informatie natuurlijk liever voor zichzelf.

Ford: we geven ons gewonnen

De verklaring van General Motors werd gevolgd door een golf van verontwaardiging en hoongelach. Dacht GM nu echt dat ze deze populaire en waardevolle apps zomaar konden vervangen? Met zoveel klanten die deze apps dagelijks gebruiken, schiet GM zichzelf niet in zijn eigen voet door ze niet meer aan te bieden?

Honda, die in een fabriek van GM elektrische auto’s voor de Amerikaanse markt gaat bouwen, haastte zich om te zeggen dat de verklaring alleen voor GM-modellen geldt. “Onze klanten vinden meerwaarde in ons aanbod van Apple CarPlay en Android Auto en daarom blijven we deze apps aanbieden,” zo verklaarde Honda.

Ford Explorer EV interieur
Bij Ford blijft Apple CarPlay en Android Auto gewoon leverbaar

Ford kwam dit weekend met een nog veel duidelijkere uitspraak. Gevraagd over de verrassende beslissing van concurrent GM verklaarde Ford-directeur Jim Farley: “Als je kijkt naar het aanbod, dan hebben we de strijd met Apple en Google tien jaar geleden al verloren. We zijn daar eerlijk over: we gaan nooit veel geld verdienen met de informatievoorziening in een auto.” Ford blijft komende tijd gewoon Apple CarPlay en Android Auto aanbieden in zijn modellen.

Feitelijk zegt Ford hetzelfde als wat veel klanten al riepen: geen autofabrikant gaat voorkomen dat bestuurders hun mobiele telefoon als belangrijkste apparaat gebruiken, ook in de auto. De infotainment in de auto moet een verlenging zijn van de mobiele telefoon, niet andersom. General Motors mag zich dan blijven verzetten tegen de technologiereuzen Apple en Google, uiteindelijk zijn het de klanten die bepalen wat ze willen.

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *