Car connectivity

Een nieuwe wet in de Amerikaanse staat Massachusetts dwingt autobouwers om openheid van zaken te geven over de gegevens die auto’s verzamelen. Blijkbaar zijn ze daar niet van gediend, want als katten in het nauw maken ze rare sprongen. Het geeft aan hoe het met je privacy gesteld is in de auto.

Start je auto niet? Dan kan de dealer je auto uitlezen. Mensen worden meer afhankelijk van de merkdealer naarmate auto’s ingewikkelder worden. De garage om de hoek kan de auto’s niet meer uitlezen en staat dus steeds meer buitenspel.

De mensen van Massachussetts baalden dat ze niet meer konden kiezen waar ze hun auto’s lieten repararen. Daarom stemden zij in deze staat recent voor een strenge ‘right to repair’-wet. Deze wet zegt dat iedereen een product moet kunnen repareren, niet alleen de fabrikant of merkdealer.

Voor autofabrikanten betekent dit dat iedereen de gegevens van een auto moet kunnen uitlezen, ook een onafhankelijke garage. Autofabrikanten zijn hier helemaal niet blij mee. Nu de overheid ze dwingt om te laten zien wat voor gegevens auto’s verzamelen, maken ze rare beslissingen.

Computer is nodig om auto te repareren
Tegenwoordig repareer je auto’s vooral via de computer

Subaru Starlink

Bij Subaru, dat veel auto’s verkoopt in Massachusetts, verdween onlangs het eigen telematica-programma Starlink compleet van de optielijst. Starlink is Subaru’s programma dat gegevens van de auto deelt met de buitenwereld. Het is in deze staat niet meer leverbaar op nieuwe auto’s. Subaru moet gedacht hebben: als de gegevens van de auto niet meer exclusief voor ons zijn, dan mag helemaal niemand ze meer hebben.

Dat is natuurlijk een rare gedachte. De beslissing van Subaru benadeelt de eigen dealers. Bij reparaties moeten die het ineens zonder de gegevens van de auto doen. Waarom neemt Subaru zo’n rare beslissing?

Subaru Starlink
Deze link is bij nieuwe Subaru’s in Massachusetts niet meer te vinden

Alles verzamelen

Dan hebben we het ineens over privacy in een auto. Er gaan geruchten dat autofabrikanten tegenwoordig meer verdienen aan het verkopen van jouw privé-data dan aan het bouwen van auto’s. Het verkopen van gegevens is big business. En jouw auto weet alles van je. Meer dan jij denkt.

Je huisadres staat als ‘thuis’ ingesteld in je navigatie. Je auto kent ook al je bestemmingen. Ga je vaak naar de kerk? Of naar de hoeren? Wat is je favoriete restaurant? Van welke sportclub ben je fan? Uit opgeslagen ritgegevens is dit allemaal af te leiden. Dat is waardevolle data, waar flink voor betaald wordt.

Altijd aan

Sensoren zien of je passagiers bij je hebt. Je rijgedrag vertelt wanneer je moe bent, en wanneer boos of blij. Bij sommige auto’s kijkt een camera constant of de bestuurder alert is en waar hij kijkt. Je auto reageert meteen als jij ‘Hey Google’ of ‘Hey Mercedes’ zegt, dus er staat altijd een microfoon open die meeluistert. Wat wordt er allemaal opgeslagen?

Natuurlijk heb je ook je telefoon verbonden met je auto. Lekker handig! Verschillende onderzoeken lieten zien dat je auto veel meer gegevens uit je telefoon kopieert en opslaat dan nodig. Niet alleen je lijst met contactpersonen voor de telefoonfunctie, maar ook wie je hebt gebeld buiten de auto, welke e-mails je krijgt en wat je op social media hebt gedaan.

Telefoon nodig voor auto
Sommige auto’s open je zelfs met je telefoon

Het is natuurlijk nuttig dat een auto ritgegevens opslaat, die gebruikt worden bij het analyseren van ongevallen. Alles wijst er echter op dat je auto veel meer gegevens van je opslaat, en deze realtime deelt met de fabrikant. Wat doen autofabrikanten met al die gegevens van miljoenen klanten? Officieel niks, natuurlijk.

Weinig besproken

Daarom is deze ‘right to repair’-wet in Amerika interessant. Subaru benadeelt liever zijn klanten en zijn eigen dealers door Starlink niet meer aan te bieden, dan dat ze laten zien wat voor gegevens de auto allemaal verzamelt. Dat is zeer verdacht. En Subaru is niet de enige die zo reageert.

Auto’s zijn in de afgelopen jaren rijdende computers geworden. Het biedt bestuurders veel gebruiksgemak, maar over privacy in je auto wordt niet veel gesproken. We praten veel over wat Facebook en Google allemaal van ons weten, terwijl ondertussen je auto allerlei gegevens over je verzamelt. En blijkbaar gaan fabrikanten erg ver om te verbergen wat ze van je weten.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *