Smart #1 banner

Het doek is eraf en wij kunnen de nieuwste en belangrijkste feiten op een rij zetten van de nieuwe Smart #1. De compacte SUV die is ontstaan door een samenwerking tussen Geely en Mercedes-Benz betekent een nieuwe start voor het merk dat bekend staat om zijn compacte Smart ForTwo. Kijk echter verder dan de getallen van 4.27 meter in lengte en 1.800 kg aan gewicht, en je zult zien dat de #1 nog steeds dezelfde Smart normen hanteert.

Belangrijke aspecten

  • Vanaf maart 2023 in Nederland
  • 0-100 km/u in 6,7 seconden
  • Topsnelheid 180 km/u
  • WLTP bereik 420-440 km
  • Trekgewicht 1600 kg
  • Begin van een nieuwe lijn aan # modellen

Groot van binnen, klein van buiten

Smart, #1, witte suv, Smart #1
Smart #1 Launch edition

Voor mensen die bekend zijn met de Tardis uit de serie Doctor Who, het gaat niet altijd om de buiten dimensies. Ook de Smart modellen hebben een reputatie dat ze groter zijn aan de binnenkant dan je in eerste instantie zou verwachten. Omdat de wielen van de Smart’s op de hoeken van de auto zijn geplaatst, ontstaat er een hoop binnenruimte. Zo ook bij de Smart #1 die dankzij een verschuifbare achterbank meer beenruimte heeft dan een Mercedes E-klasse. De bagageruimte is bereikbaar door een elektrische achterklep en heeft een variabele ruimte tussen 273 en 411 liter. Ook kan de bank 40/60 omlaag en is er een ski-luik aanwezig. Voor de laadkabels is er een speciale bagageruimte voorin van 15 liter, handig voor als de kofferbak vol zit.

Luxe naar een nieuwe klasse

Een exacte prijs durft Smart ons nog niet te geven. Wél wordt er met trots gemeld dat ze een ongeevenaarde luxe brengen naar het kleine SUV-segment. Mede daarom zal de Smart #1 scherp geprijsd zijn tegenover de concurrentie volgens het merk. Met het oog op de Volkswagen ID3 en de Mini Countryman als concurrentie, is een vanafprijs tussen de 40.000/45.000 euro niet ondenkbaar. Hiervoor krijg je standaard op alle modellen; een panoramadak, 19 inch velgen, een 12,8 inch multimediascherm en besturing van de #1 via de Smart app. In de app is te zien hoeveel actieradius er nog over is, de locatie van de auto en de mogelijkheid om te pre-conditioneren.

infotainment scherm, Smart
Infotainment scherm 12.8 inch

Ook het samenstellen van de Smart #1 gaat voor een groot deel digitaal/online om het koopproces te vergemakkelijken. Zo kan er via de app een Smart-ID aangemaakt worden waarmee de koper zijn Smart kan samenstellen. Als eenmaal de uitvoering, kleur, interieur en opties geselecteerd zijn, is de auto zowel digitaal als in de showroom af te rekenen. Als er dan toch nog getwijfeld wordt over de keuze, dan kan er bij de Mercedes-dealer via het Smart-ID samen gekeken worden naar het eerder samengestelde model.

Launch edition 1000 exemplaren

Er zijn drie verschillende lijnen te kiezen voor de Smart #1; Premium, Pro+ en Launch edition. Opteer je voor de derde optie dan moet je er wel snel bij zijn. Er zijn namelijk maar 1.000 Launch Editions die naar Europa komen en slechts 77 daarvan gaan naar Nederland. Unieke details voor de Launch edition zijn uiteraard een ‘1 of 1.000’ plakkaat, maar ook een geblokte vlaggen patroon op de wielen en het panoramadak. Ook de gouden dakkleur is uniek voor de Launch edition en komt niet terug op de andere modellen. Mocht dit je aanspreken dan kan er vanaf september een poging gedaan worden om de Launch-edition te pre-orderen.

velg, zwart, goud, launch, edition
Geblokte vlag velgen

De grote cijfers

Een definitieve uitslag van de Smart #1 WLTP- en NCAP scores zullen halverwege het jaar bekend zijn. In de tussentijd is er 420-440 km schatting voor de WLTP actieradius, vergelijkbaar met een Volkswagen ID.3 Pro. Deze beschikt echter over een 58 kWh accupakket en de Smart #1 zit op 66 kWh. Deze wattage zal de Smart ook nodig hebben want er komt maar liefst 272 pk op de achterwielen. Een 0-100 tijd van 6,7 seconden is hiervan het resultaat. Wanneer de accu leeg is kan er DC-geladen worden tot 150 kW waarin de accu van 10-80% in 30 minuten is geladen. Smart biedt ook een wallbox aan die de auto tot 22 kW kan opladen, binnen drie uur is de auto dan opgeladen. Voor de meeste thuis laadpalen zal de SUV op 11 kW bij acht uur laden vol zitten. Veiligheid is ook een belangrijk aspect van de #1 en dus mikt Smart op een 5 sterren NCAP score.

laadpaal, laadkabel, smart
Smart lader

Conclusie

Voor een hoop mensen zal het even lastig zijn om het gevoel van een ‘grote’ Smart te accepteren. Kijk daar echter doorheen en je zult zien dat het product van Smart een interessante toevoeging is binnen de EV-sector. Door het koopproces te vergemakkelijken zal het kopen van een minder populaire merk een minder grote drempel voeren. Daarnaast is de styling opvallend maar niet afstotend en zijn de elektrische specificaties van het juiste niveau. De prijs zal zoals wel vaker de doorslaggevende factor zijn, maar wees niet verbaasd als het marktaandeel van Smart Nederland in 2023 ineens verdubbeld.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.