Smart heeft een flinke transformatie ondergaan sinds het Chinese Geely een meerderheidsbelang in het merk verwierf. De nieuwste aanwinst in de line-up, de Smart #5, is hiervan het bewijs. Met een lengte van maar liefst 4,7 meter is deze SUV niet alleen de grootste, maar ook de krachtigste Smart ooit. Hiermee neemt het merk definitief afstand van het compacte imago dat het had met modellen zoals de ForTwo.

De Smart #5 volgt een eigen koers, zowel in ontwerp als technologie. Mercedes-Benz, dat naast Geely nog steeds mede-eigenaar is, heeft de #5 ontworpen. Dit model wijkt qua design af van de eerder geïntroduceerde Smart #1 en #3. De #5 heeft een hoekiger en avontuurlijker uiterlijk en kan naar wens worden uitgerust met extra accessoires zoals treeplanken, bodembescherming en een dakimperiaal met ladder.

Binnenin de Smart #5 wordt je verrast door een interieur dat sterk afwijkt van zijn kleinere broers. Het dashboard is uniek, met ovale lijnen en een opvallend paneel waarin twee 13-inch schermen zijn verwerkt. Daarnaast biedt de auto een 10,3-inch digitaal instrumentarium en een indrukwekkend 25,6-inch head-up display. De luxe afwerking zet zich voort met leren beklede stoelen, stoelverwarming achterin, en een premium Sennheiser-audiosysteem. Eikenhouten accenten dragen bij aan de stijlvolle uitstraling van het interieur. Een AI-gestuurde assistent genaamd Leo kan je ondersteunen bij diverse functies in de auto.

Smart is groot

Met zijn afmetingen biedt de Smart #5 aanzienlijk meer binnenruimte dan eerdere modellen. De wielbasis van 2,9 meter zorgt ervoor dat er comfortabel vijf personen kunnen plaatsnemen. Voor bagage is er volop ruimte, met onder andere een frunk van 72 liter en een totale laadcapaciteit van 1.530 liter achterin.

Op het gebied van aandrijving maakt de Smart #5 indruk met krachtige motoropties. In China zullen er drie varianten beschikbaar zijn, variërend van een 340 pk sterke achterwielaangedreven versie tot een topmodel met meer dan 500 pk. Dit maakt de #5 de krachtigste Smart tot nu toe. De auto is uitgerust met een 100-kWh accu, die volgens de CLTC-cyclus een bereik van ruim 740 km biedt. In de praktijk zal dit eerder rond de 600 km liggen volgens de WLTP-normen. Snelladen is mogelijk, waarbij de accu in 15 minuten van 10 tot 80 procent opgeladen kan worden.

De Smart #5 wordt begin volgend jaar in Europa verwacht en markeert een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van het merk.

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *