Toyota heeft een ijzersterke reputatie op het gebied van betrouwbaarheid. Vol vertrouwen over de kwaliteit van zijn producten, geeft het Japanse merk nu 10 jaar fabrieksgarantie. De nieuwe Toyota Urban Cruiser gaat zelfs nog een stap verder. Je hoeft je de eerste miljoen(!) kilometers namelijk geen enkele zorgen te maken over de conditie van de accutechnologie. Maar dat is niet de enige reden om voor de Urban Cruiser te kiezen.

Sterke puntenZwakke punten
+ Veel leefruimte– ‘Snelladen’ tot maximaal 67 kW …
+ Riante uitrusting, aantrekkelijke prijs– Ietwat omslachtige bediening
+ 10 jaar garantie, tot 1 miljoen kilometer op de accu– Krappe kofferbak, ondanks verschuifbare achterbank

Zo langzamerhand stroomt de EV-vijver aardig vol, in het compacte B-SUV-segment. Vrijwel elk zichzelf respecterend merk is inmiddels actief in deze hoek van de markt, van Alfa Romeo tot Zeekr. Opvallende afwezige tot dusverre was ’s werelds grootste autofabrikant: Toyota. De hybridespecialist betrad de EV-markt sowieso met enige aarzeling, alsof het eerst even de kat uit de boom wilde kijken.

Maar het Japanse merk haalt de elektrische achterstand nu met rasse schreden in, met een hele reeks nieuwe of vernieuwde EV’s. Denk aan de veelbelovende C-HR+ en de ruimtelijke bZ4X Touring, maar ook aan de elektrische variant van de onverwoestbare Hilux, de pakezel van Toyota. In het kleinere B-segment is daar nu de Urban Cruiser aan toegevoegd. Deze SUV is in nauwe samenwerking met Suzuki ontworpen en ontwikkeld. Onlangs voelden we de Suzuki e-Vitara al aan de tand, in deze rijtest toetsen we de kwaliteiten van de nieuwe Toyota Urban Cruiser.

EV van formaat

De Toyota Urban Cruiser kan gezien worden als het elektrische equivalent van de populaire Yaris Cross. Dat model is echter uitsluitend als hybride leverbaar. Beide auto’s opereren in dezelfde prijscategorie; de Urban Cruiser is leverbaar vanaf 32.995 euro. Voor wat betreft het formaat van beide auto’s, speelt de Urban Cruiser echter een van zijn belangrijkste troefkaarten uit. De auto heeft een wielbasis van maar liefst 2,70 meter. Dat is 1 cm meer dan de nieuwe Toyota RAV4 tussen voor- en achteras meet.

Goed voor veel ruimte op de achterbank. Zelfs als je langer bent dan 1,95 m, kun je je benen riant achter de voorstoelen kwijt. Kortere passagiers kunnen zelfs makkelijk de hele achterbank een stukje naar voren schuiven. Zo ontstaat extra bagageruimte. Ruimte die je zo nu en dan daadwerkelijk nodig zult hebben. Met een volume van 244 tot 310 liter kunnen we de kofferbak bepaald niet overbemeten noemen. De oorzaak daarvan is snel aan te wijzen. De Urban Cruiser wordt namelijk ook geleverd met vierwielaandrijving. En de (tweede) elektromotor die de achterwielen aandrijft, moet natuurlijk ergens worden ondergebracht. De vloer van het laadruim ligt daarom relatief hoog.

Weinig meer te wensen

De Urban Cruiser AWD – met 61,1 kWh-accu en een systeemvermogen van 184 pk – zal in Nederland vermoedelijk een zeldzaamheid blijven. Deze variant is namelijk alleen in de meest complete Executive-uitvoering verkrijgbaar, en kost 39.795 euro. Voor dat bedrag heb je trouwens wel een auto met alles erop en eraan, dus hulde voor Toyota dat ze de prijs nog onder de grens van 40 mille hebben weten te houden.

Maar goed: naar alle verwachtingen kiest het Nederlands publiek vooral voor de Urban Cruiser in de iets minder complete Dynamic-uitvoering (voor 35.795 euro). Die beschikt over dezelfde 61,1 kWh-accu (waarvan 59,1 kWh bruikbaar is), maar wordt alleen via een elektromotor op de vooras aangedreven. Die motor levert een vermogen van 174 pk. Toyota geeft voor deze versie een actieradius op van 426 kilometer, in het compacte B-segment een gangbare afstand.

Maar goed, dat is de WLTP-waarde. Volgens de gegevens van EV-database.org, ligt het reële rijbereik bij zo’n 330 kilometer. Ook dat is voor een compacte SUV uit het B-segment helemaal niet verkeerd. Minder kan ook: het basismodel van de Urban Cruiser heeft een 48,4 kWh-batterij. Die heeft een motorvermogen van 144 pk en haalt volgens de WLTP-berekening maximaal 344 kilometer uit een volle accu (EV-database: 248 km reëel).

Even geduld a.u.b.

Veel minder indrukwekkend is de maximum laadkracht van 67 kW. Menig concurrent haalt een veel hogere piekwaarde. Al is zo’n hoog cijfer ook niet zaligmakend. Je hebt liever een stabiele laadcurve met wat minder kW’s dan een kortstondige piek die vervolgens in een vrije val terecht komt. Uiteindelijk gaat het er immers om, hoe snel de accu over de gehele linie weer het gewenste laadniveau heeft bereikt.

Opladen van 10 tot 80 procent state-of-charge aan de DC-lader, duurt in geval van de Urban Cruiser echter algauw drie kwartier. Nu lijkt de gemiddelde koper van deze compacte Toyota-SUV ons echter niet de persoon die veelvuldig een snellader zal opzoeken. De Urban Cruiser zal meestal aan de thuislader of aan de openbare AC-paal worden ge-recharged. Met 11 kW laadvermogen ben je in geval van de 61,1 kWh-accu uiterlijk zes uur zoet om het laadniveau op 100 procent te krijgen.

1 miljoen kilometer

Net als de Suzuki e-Vitara, wordt de Toyota Urban Cruiser in India gebouwd. De auto voldoet echter aan alle kwaliteitsverwachtingen. Toyota geeft je standaard 10 jaar garantie, op voorwaarde dat de auto ook op latere leeftijd bij de dealer in onderhoud blijft. Met ingang van 1 januari 2026 zit er op de hoogspanningsbatterij zelfs de garantie, dat de state-of-health bij 1 miljoen kilometers nog altijd boven de 70 procent van de oorspronkelijke capaciteit is. De persoon die de komende tien jaar als eerste de 1 miljoen kilometers gaat overschrijden (en de accu dus minstens 2500 keer heeft opgeladen), mag zich te zijner tijd melden bij de redactie van DagelijksAuto.nl. We hebben de bos bloemen en VVV-bon voor je klaargelegd!

Diep in de materie

Wanneer je achter het stuur stapt van de nieuwe Toyota Urban Cruiser, valt een aantal zaken op. De toegepaste materialen zijn misschien niet van Lexus-niveau, maar het geheel maakt een zeer degelijke indruk. De stoelen zitten lekker, al lijkt het ademend vermogen van de bekleding beperkt. Zelfs op een winterse dag in Toscane, bij een buitentemperatuur van een graad of 15, voelt je rug algauw wat broeierig.

De hoge tunnelconsole ontneemt je enige armslag, maar los daarvan hoef je niet te klagen over de beschikbare ruimte voor benen en hoofd. Een breedbeeldscherm verstrekt alle nuttige informatie over je snelheid en stroomverbruik, met in het midden alle voorzieningen van het multimediasysteem. De bediening van de airco gaat heel eenvoudig met fysieke knoppen vlak onder het display, voor het in- en uitschakelen van allerlei andere functies zoals de ADAS-systemen, moet je via het aanraakscherm wat dieper in de materie duiken.

Al heeft Toyota tegenwoordig wel een sneltoets in het scherm geprogrammeerd waarmee je alle snelheidswaarschuwingen in een keer uitschakelt. Kies je ervoor om bijvoorbeeld ook het Lane Trace Assist (LTA) uit te schakelen, zodat de auto je op Nederlandse 60 km/h-wegen niet voortdurend links van de fietsbelijning wil sturen, dan moet je bij elke nieuwe rit in het twee pagina’s tellende menu op het infodisplay van het instrumentarium zijn. Hier kan Toyota lering trekken uit de handige ‘twee-keer-drukken-alles-uit’-knop van Renault.

Gulden middenweg

De Toyota Urban Cruiser rijdt zoals je van een elektrische SUV uit het B-segment mag verwachten. De auto heeft geen uitgesproken sportief karakter, en houdt er evenmin een onmiskenbaar comfortabele ‘lifestyle’ op na. De afstemming van het onderstel vormt de gulden middenweg: soepel geveerd, redelijk stevig gedempt. De besturing is licht en van de indirecte soort. Daar wen je snel aan; tijdens onze eerste testkilometers door de heuvels van Toscane, moeten we in sommige bochten aanvankelijk nét iets verder doordraaien dan we hadden verwacht, maar naarmate de rit vordert hebben we daar helemaal geen last meer van.

De aandrijflijn is mooi stil, vanuit de achterwielophanging horen we wel wat rolgeluiden naar binnen komen. Met 174 pk onder het acceleratiepedaal hoef je over de prestaties van de Urban Cruiser niet te mopperen. Vanuit stilstand sprint de auto in 8,7 tellen naar 100 km/h. Rap zat! Minder indrukwekkend is het gemiddelde energieverbruik. Toyota geeft een gecombineerd WLTP-verbruik op van 15 kWh/100 km. De Ford Puma Gen-E is met 13 kWh/100 km aanzienlijk zuiniger. En aan de snellader – met tot 50 procent SoC 100 kW – aanzienlijk vlotter.

Conclusie rijtest Toyota Urban Cruiser (2026)

Welkom, Toyota Urban Cruiser! In het B-SUV segment is deze nieuwe elektrische auto een aanwinst. De auto doet eigenlijk niets fout, zoals je van een Toyota mag verwachten. Hij is ruim, zit riant in zijn standaard toebehoren, heeft een uitgebreid veiligheidspakket en levert prima prestaties. Heel zuinig is de Urban Cruiser niet, en aan de snellaadpaal doe je jezelf een plezier door een krantje of puzzelboekje mee te nemen, bij gebrek aan online entertainment op je telefoon. Maar goed, daar geeft Toyota je wel een heel mooi geschenk voor terug: een miljoen kilometer lang de garantie dat de State of Health van het batterijpakket niet onder de 70 procent komt. Daar hoef je bij andere merken niet voor aan te kloppen.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *