De nieuwe BMW 530e Touring is zonder twijfel de grootste en waarschijnlijk ook de zwaarste 5 Serie ooit gebouwd. Intern bekend als G61, markeert hij een nieuw hoofdstuk voor BMW: luxueuzer, technischer en meer gericht op elektrificatie dan ooit. Bij de introductie was niet iedereen overtuigd. Veel BMW fans vonden het design te groot, te strak, te afstandelijk. Maar, zoals vaker bij BMW, veranderde de mening toen de eerste exemplaren op straat verschenen. In het echt oogt de auto harmonieus, gespierd en vol karakter.

Sterke puntenZwakke punten
+ Krachtige, soepele aandrijflijn– Beperkte achterruimte
+ Zeer stabiel en comfortabel– Zwart interieur oogt saai
+ Hoogwaardig interieur– Dashboard, Curved Display

Tussen traditie en toekomst

De 530e Touring vormt de brug tussen brandstof en elektrisch rijden. Onder de motorkap ligt een tweeliter viercilinder turbobenzinemotor gekoppeld aan een elektromotor in de achttraps Steptronic-automaat. Samen goed voor 220 kW / 299 pk en 450 Nm koppel.

De sprint van 0 tot 100 km/u duurt 6,4 seconden, met een topsnelheid van 230 km/u, waarvan tot 140 km/u volledig elektrisch. De hoogvoltage accu van 19,4 kWh biedt een elektrische actieradius tot 98 km (WLTP), en de CO₂ uitstoot blijft beperkt tot 16 – 21 g/km. Laden met 11 kW duurt circa drie uur.

De basisprijs bedraagt € 72.444, maar de hier gereden M Sport Edition, voorzien van nagenoeg alle comfort, innovatie en sportpakketten, komt uit op € 110.090.

De testauto: M Sport Edition

De testauto was uitgevoerd in Phytonic Blau metallic met een Veganza Schwarz-interieur een sportieve maar ingetogen combinatie.

Belangrijkste uitrusting:

  • M Sportpakket Pro: M-onderstel, M-remsysteem (rood), M-stuur, M-hemelbekleding Anthrazit, Carbon-interieurlijsten en Shadow Line-details.
  • 20-inch M Aerodynamic velgen (Styling 939 M).
  • Comfort Pack: comfortstoelen met ventilatie en verwarming voor en achter, vierzone-klimaatregeling.
  • Travel Pack: Comfort Access en Travel & Comfort-systeem.
  • Innovation Pack: adaptieve LED-koplampen, interieurcamera, Parking Assistant Professional en BMW Live Cockpit Professional.
  • Bowers & Wilkins Surround Sound System, panoramadak, Iconic Glow grille, BMW IconicSounds Electric, draadloos opladen en het nieuwe Curved Display.

Groot en daarmee heerlijk stabiel

De G61 is de grootste 5 Serie Touring ooit: 5,06 m lang, 1,90 m breed en 1,52 m hoog. Dat formaat werkt in zijn voordeel.

Op de snelweg rijdt de 530e als op rails. Zelfs bij hoge snelheden blijft hij volkomen stabiel en rustig. Het gewicht zorgt voor een gedempt, zelfverzekerd karakter dat lange ritten ontspannen maakt. Het M-onderstel biedt precisie zonder comfort op te offeren, terwijl de 20-inch M-velgen en de M-remmen extra zekerheid geven.

In Sport-modus toont de 530e zich krachtig en alert. De elektromotor vult het turbogat moeiteloos op en de automaat schakelt vloeiend. De combinatie van stabiliteit, kracht en stilte maakt lange snelwegritten een waar genot.

Interieur: verfijnd en doordacht, maar met ruimte voor meer karakter

Het interieur is typisch BMW: strak, modern en volledig gericht op de bestuurder. Het Curved Display loopt vloeiend door over het dashboard en combineert instrumenten en infotainment tot één breed paneel.

Toch zou ik persoonlijk liever een dashboard zien met aparte digitale klokken in plaats van één doorlopend scherm. Dat zou het interieur meer uniekheid en karakter geven, zoals vroegere BMW’s hadden. Niettemin moet ik zeggen: het design is fantastisch. De manier waarop de ventilatie-spleten onzichtbaar in het dashboard zijn verwerkt, hoe de panelen overlopen en de ambiente verlichting zich integreert, maakt het tot een verfijnde en rustige plek om in te zitten.

De comfortstoelen zijn uitstekend. Met mijn lengte van 1,92 m vond ik direct een ideale zitpositie dankzij de veelzijdige instelmogelijkheden. Voorin is het comfort voorbeeldig, maar achterin blijft het beperkter. Achter een even lange bestuurder wordt het krap, zoals ook bij de vorige F10-generatie het geval was.

De bagageruimte is ruim: 570 liter, uitbreidbaar tot 1700 liter, met een volledig vlakke vloer. Ideaal voor vakanties en lange ritten.

Wat ik persoonlijk minder vond, was de donkere bekleding. Het zwarte interieur oogt chic, maar ook wat saai. Een lichte lederkleur zou de ruimte meer laten ademen en de auto binnenin meer luxe en warmte geven vooral in combinatie met de Phytonic Blau exterieurkleur zou dat prachtig staan.

Technologie en gebruiksgemak

De 530e Touring zit vol hulp en comfortsystemen: Driving Assistant Plus, adaptieve cruisecontrol, fileassistent, Park Assistant Professional en de interieurcamera maken rijden en parkeren eenvoudig. Het Bowers & Wilkins audiosysteem biedt prachtige geluidskwaliteit, de vierzone klimaatregeling houdt iedereen tevreden, en het panoramadak zorgt voor een lichte, luchtige sfeer.

Efficiëntie en prestaties

De hybride-aandrijflijn combineert kracht met verstand. Bij regelmatig laden rijd je gemakkelijk meer dan 80 kilometer volledig elektrisch en kom je uit op een verbruik van rond de 1,5 l/100 km. Op lange ritten ligt het gemiddelde rond de 5 a 6 liter, wat uitstekend is voor een auto van ruim 2 ton.

De hybride-logica werkt slim en onmerkbaar. In de stad rijdt hij meestal volledig elektrisch, op de snelweg neemt de benzinemotor het over. De overgangen zijn zo vloeiend dat ze nauwelijks opvallen.

Comfort en rijbeleving

De 530e Touring is vooral rustgevend. De besturing is precies, het onderstel perfect in balans, en de geluidsisolatie subliem. Zelfs bij 130 km/u blijft de auto fluisterstil. De elektrische aandrijving wordt vergezeld door subtiele BMW IconicSounds Electric, die het rijden een futuristisch accent geven.

Het gewicht voel je in de bochten, maar de auto blijft altijd gecontroleerd. Op de snelweg is de 530e een echte cruiser, soepel, zelfverzekerd en bij elke snelheid stabiel als een blok.

Een koude dag bij Haarrijnseplas

Een van de momenten waarop de verfijning van deze 5 Serie mij echt opviel, was op een koude oktoberdag. Samen met een collega ging ik zwemmen in de Haarrijnseplas, bij zo’n 14 graden buiten en ijskoud water. We wisten dat we ongeveer drie kwartier in het water zouden blijven, dus ik stelde via het systeem alvast de terugkomsttijd in.

Toen we uitgeput maar voldaan terugkwamen, was de auto heerlijk warm. Via de VoiceOver-functie vroeg ik de auto om de stoelverwarming en de stuurverwarming aan te zetten. Binnen enkele seconden was alles actief, en na korte tijd zaten we weer fris, warm en comfortabel.

Natuurlijk, verwarmde stoelen of een verwarmd stuur zijn niets nieuws. Wat mij verbaasde, was hoe vanzelfsprekend en eenvoudig alles werkt. Dit is een van die auto’s waarbij je in het begin even moet leren wat er allemaal mogelijk is maar zodra je dat weet, werkt alles intuïtief. Dan verandert rijden van een handeling in een ervaring.

Zoals BMW het zelf ooit zo mooi zei: Freude am Fahren en dat is precies wat deze 530e biedt.

Conclusie

De BMW 530e Touring M Sport Edition 2025 is een auto waarin alles draait om balans. Balans tussen kracht en rust, tussen technologie en eenvoud, tussen traditie en vooruitgang. Hij rijdt met het zelfvertrouwen van een grote reisauto, maar blijft verrassend efficiënt en stil.

De omvang en het gewicht maken hem niet traag, maar juist solide en comfortabel. Het interieur straalt klasse en verfijning uit, met oog voor detail en een vleugje moderniteit. En wie eenmaal de vele functies leert kennen, ontdekt hoe vanzelfsprekend en intuïtief deze auto in het dagelijks gebruik is.

De 530e Touring combineert alles wat een moderne BMW hoort te bieden: techniek, comfort, prestaties en dat onmiskenbare gevoel van Freude am Fahren.

Voor mij is dit niet alleen de meest verfijnde, maar ook de mooiste 5 Serie Touring tot nu toe.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *