
De Ford E-Transit Custom Dubbele Cabine Sport richt zich duidelijk op de zelfstandige ondernemer die elektrisch wil rijden zonder concessies te doen aan comfort en uitstraling. Het is een ruime en goed uitgeruste bestelauto die rijdt als een personenauto en functioneert als een bestelauto
Voordelen | Nadelen |
---|---|
Rijdt als een luxe SUV Hoog trekgewicht Rijke standaarduitrusting |
Flinke aanschafprijs Accu aan de kleine kant Ruitenwisserbediening even wennen |
Ford zette vorig jaar met de E-Transit Custom een bestelauto voor ieder wat wils neer. Letterlijk, als je kijkt hoe veelzijdig ze de aandrijflijnen hebben aangepakt. Gewoon diesel, omdat sommige Europese landen dat nog steeds prima vinden. PHEV om in andere Europese landen fiscale voordelen te halen. En volledig elektrisch, omdat we dat in ons land min of meer verplichten.
EV verplichten of niet: de elektrische variant is bij de Custom zeer geslaagd. Dat wil zeggen elektrificatie zonder dat de bestelauto zijn praktische karakter verliest. Ford heeft daarin een puik stukje werk verricht, en dat zal ongetwijfeld geen makkelijke opgave zijn geweest. Ontwikkel maar eens een volledig elektrische variant van Europa’s populairste 1-tons bestelauto die aan bijna alle eisen voldoet. Ondernemers kijken toch eerst naar de functionaliteit. Ten slotte – hoe mooi en luxe ook – blijven bedrijfswagens toch gewoon gereedschap. Dat neemt niet weg dat gereedschap ook gewoon mooi kan zijn. Veel zzp’ers gebruiken de auto immers voor zowel werk als privé.
Het is duidelijk dat Ford dat met de door ons geteste uitvoering in het achterhoofd heeft gehad. Gezien de line-up van de uitvoeringen die Ford in de prijslijst heeft staan, is het helder dat de Sport-uitvoering met dubbele cabine vooral voor kleine zelfstandigen is bedoeld. Een auto voor ondernemers die comfort en representativiteit belangrijk vinden, maar niet doorslaan in uitbundige styling. Wil je nog een tandje uitbundiger, dan kun je ook kiezen voor de nogal uitgesproken MS-RT-uitvoering. Deze uitvoering bestaat overigens uit meer dan alleen een overvloed aan spoilers en andere bumpers. Ook het motorvermogen gaat flink omhoog, net als de prijs. Die komt met € 63.320 bijna 10 mille boven de Sport-uitvoering uit.


De E-Transit Custom vult in het middelgrote segment het gat tussen de grote E-Transit en de compacte E-Transit Courier. De basis deelt hij met de nieuwe Volkswagen Transporter, maar Ford heeft duidelijk een eigen stempel gedrukt. De aandrijflijn, accu en carrosserie zijn grotendeels hetzelfde, terwijl interieur en prijsstructuur verschillen. Dat maakt de vergelijking met de Transporter interessant, zeker voor zakelijke rijders die de overstap naar elektrisch overwegen.



Rijk uitgeruste uitvoering
De geteste versie is de Dubbele Cabine L2H1 Sport met 218 pk en 415 Nm. De prijs bedraagt € 53.740 exclusief btw en bpm, met een fiscale waarde van ruim 65 duizend euro. De Sport zit daarmee netjes in het midden van het aanbod. De MS-RT-uitvoering is krachtiger en uitgesprokener; de Sport is nuchterder en past goed bij zzp’ers die een representatieve maar niet overdreven bestelauto zoeken.
De standaarduitrusting mag er zijn. Een 13-inch touchscreen met Sync 4-infotainment, warmtepomp, ledverlichting, parkeersensoren voor en achter, draadloos opladen van de telefoon en verstelbare stoelen horen er allemaal bij. De cabine is afgewerkt in donkergrijs met blauwe accenten en voelt als een goed uitgeruste personenauto. Achterin staan drie volwaardige zitplaatsen met vaste zijruiten en een scheidingswand. De laadruimte blijft royaal genoeg voor gereedschap en materialen.

Techniek en prestaties
De bus heeft een accupakket van 65 kWh netto, goed voor een WLTP-actieradius van 329 kilometer. Laden kan met 11 kW AC (in iets meer dan zeven uur vol) en tot 125 kW DC, waarmee je in 41 minuten van 15 naar 80 procent laadt. In vijf minuten laad je ongeveer 38 kilometer bereik bij. De accu ligt in de vloer, wat de laadvloer laag houdt en de binnenruimte optimaal benut.
De aangedreven achteras is onafhankelijk opgehangen. Dat merk je meteen: de bus rijdt stabiel en comfortabel, ook met meerdere inzittenden of een zware lading. Het maximale laadvermogen bedraagt ruim 1.100 kilo en het trekgewicht is met 2.300 kilo opvallend hoog voor een elektrische bestelauto.


Technische gegevens
Motorvermogen |
160 kW / 218 pk |
Koppel |
415 Nm |
Aandrijving |
Achterwielaandrijving |
Accucapaciteit |
65 kWh netto |
WLTP-actieradius |
329 km |
Praktijkbereik (getest) |
ca. 295 km bij 15 °C, zware belading |
AC laden |
11 kW, ca. 7 uur voor vol laden |
DC snelladen |
max. 125 kW, 15-80 % in ca. 41 min, +38 km in 5 min |
Laadaansluiting |
CCS (voorzijde) |
Laadvermogen |
ca. 1.100 kg |
Trekgewicht geremd |
2.300 kg |
Lengte |
5,45 m (L2) |
Breedte |
2,03 m (zonder spiegels) |
Hoogte |
2,00 m |
Max. snelheid |
130 km/u |
Velgen |
17 inch lichtmetaal, 215/60 banden |
Prijs excl. btw/bpm |
€ 53.740 |
Fiscale waarde |
€ 65.025 |
Garantie |
2 jaar fabrieksgarantie, uit te breiden |
Vergelijking met de nieuwe Transporter
De Volkswagen Transporter deelt zijn basis volledig met deze Ford. Accupakket, motor en onderstel zijn hetzelfde. De verschillen zitten in merkpositionering en service. De prijzen liggen dicht bij elkaar, maar Ford positioneert zijn model nadrukkelijk als zelfstandige keuze, met een modern design en een doordacht interieur. Het dashboard is overzichtelijk en het infotainmentsysteem werkt snel. Prima, met uitzondering van de ruitenwisserbediening: de rechterhendel bedient de rijrichting voor- en achteruit, iets waar je je de eerste dagen makkelijk in vergist.
Rijervaring
Wie instapt, verwacht een bestelauto. Wie wegrijdt, merkt hoe volwassen deze generatie is. De stilte is opvallend. De elektromotor reageert direct en soepel. Het weggedrag is eerder dat van een grote SUV dan van een bestelauto. Op klinkerwegen blijft hij stabiel, op de snelweg voelt hij rustig en koersvast en in de stad is hij verrassend wendbaar.
De elektrisch verstelbare bestuurdersstoel is goed verstelbaar, ook voor langere ritten. De combinatie van stilte, directe besturing en een degelijk onderstel maakt lange werkdagen minder vermoeiend dan in een dieselbus. Alleen bij parkeren in smalle straten merk je de lengte van de L2-variant. De hoogte blijft onder de twee meter, dus de meeste parkeergarages zijn geen probleem.
Bereik in de praktijk
Het opgegeven WLTP-bereik van 329 kilometer is haalbaar bij gemengd gebruik. Bij veel snelwegkilometers of zware belading zakt dat richting 250 kilometer.
In de praktijk hebben we in twee weken tijd flink wat kilometers gemaakt bij temperaturen van rond de vijftien graden. Bij een volle accu gaf het dashboard steevast zo’n 295 kilometer aan. Dat is iets minder dan de officiële WLTP-waarde, maar die inschatting bleek realistisch. De bus was tot de nok toe gevuld met stapels magazines, waarschijnlijk zelfs iets boven het maximale laadgewicht. Ondanks dat extra gewicht bleef de actieradius stabiel. De waarde op het dashboard bleek telkens een betrouwbare graadmeter.
Voor regionaal werk is dat voldoende. Voor langere ritten, bijvoorbeeld naar de wintersport, zou een grotere accu welkom zijn. In deze prijsklasse en dit formaat zou een 80- of 90 kWh-pakket goed passen. Voor de grotere E-Transit heeft Ford inmiddels een 89 kWh-versie aangekondigd; hopelijk volgt die ook voor de Custom.
Conclusie
De Ford E-Transit Custom Dubbele Cabine Sport bewijst hoe ver elektrische bestelauto’s inmiddels zijn. Hij is comfortabel en functioneel inzetbaar voor uiteenlopende werkzaamheden. De samenwerking met Volkswagen levert een technisch solide basis, maar Ford weet zich te onderscheiden met afwerking en positionering. Voor de zzp’er die klaar is voor elektrisch rijden is dit een van de aantrekkelijkste keuzes van dit moment. Met een grotere accu en dito extra actieradius zou hij helemaal compleet zijn.

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl