Voordelen Nadelen

Wegligging en comfort, zelfs voor dagelijks gebruik

Hoogwaardige, duurzame materialen

Extreem snelle laadtijden

Rijhulpsystemen zijn nog onrustig en soms storend

Infotainment vergt gewenning en is niet altijd even vlot

Hoog gewicht en zitpositie doen iets af aan het sportieve gevoel

Lotus is van origine een Brits merk voor sportieve tweezitters. Iedereen herinnert zich de Lotus Elise nog wel als een soort jeugddroom. Inmiddels zijn we wat jaren verder en is het Chinese Geely eigenaar van dit liefhebbersmerk. Na de elektrische SUV Eletre presenteren zij nu de Emeya, een vierdeurs ‘Hyper-GT’ die een heel nieuw publiek moet aanspreken. Natuurlijk is de Lotus Emeya zwaarder, groter en inmiddels geen tweezitter meer. Toch blijkt er genoeg Lotus-DNA in de nieuwe Emeya te zitten.

Streven naar perfectie

Het blijft natuurlijk smaak, maar wij hebben de Lotus Emeya vanuit elke hoek bekeken en eerlijk gezegd is het design overal goed gelukt. De verhoudingen kloppen en de spoiler aan de achterkant maakt het plaatje compleet. Je kunt de stand van die actieve spoiler zelf kiezen, en helemaal omhoog heeft onze voorkeur. De Emeya oogt als een gestrekte, lage sport­sedan met een vleugje hatchback dankzij de grote vijfde deur. In het echt is het een blikvanger, overal waar je komt trekt de Emeya nieuwsgierige blikken. Leuk detail: de traditionele zijspiegels zijn omgetoverd tot camera’s, die een haarscherp beeld tonen op schermpjes in de deuren. Futuristisch én functioneel.

Rijdynamiek en comfort

De wegligging is misschien wel het belangrijkste voor een merk als Lotus. En in het elektrische tijdperk is dat zeker geen vanzelfsprekendheid. Maar met de Emeya heeft Lotus weer een auto neergezet die teruggrijpt naar het klassieke Lotus-gevoel. Wat een fantastische wegligging heeft deze auto in bochten; het lijkt wel alsof je op rails rijdt! De stoelen omsluiten je helemaal en je waant jezelf een coureur. Het stuurgevoel en de controle over de koets verraden dat Lotus’ ingenieurs veel aandacht aan onderstel en ophanging hebben besteed. Tegelijkertijd is de Emeya geen hardcore sportwagen maar een echte GT: op de snelweg merk je hoe stil en stabiel hij is, en het luchtvering-systeem zorgt voor een comfortabele rit. De demping is aan de stevige kant, maar nooit stoterig, precies goed voor een auto die zowel comfortabel als sportief wil zijn.

Toch merk je fysiek wel dat dit een forse, zware auto is. De Emeya weegt ruim twee en half ton en heeft een iets hogere zitpositie dan je in een pure sportauto zou verwachten. Sommige testers benoemen die lofty driving position als een minpunt, al zit je dankzij de verstelbare sportstoelen zelf prima in de auto. De grip, tractie en remmen zijn indrukwekkend sterk en de Emeya voelt kleiner en lichter aan dan hij is, maar écht lichtvoetig of speels kun je hem niet noemen. De meeste bochten neemt hij met gemak en vooral veel stabiliteit, maar echt uitdagende slingerweggetjes behoren niet tot zijn favoriete kost. Lotus heeft ervoor gekozen de Emeya vooral snel en veilig te laten aanvoelen, zij het wat minder spannend. Sommigen vinden het weggedrag daardoor wat aan de brave kant voor een Lotus.

Aan prestaties geen gebrek: zelfs de “instap” Emeya is al bloedsnel. Het vermogen loopt op tot absurd hoge waarden (afhankelijk van versie), maar in de praktijk merk je vooral dat iedere Emeya je hard vooruit katapulteert. Van 0 naar 100 km/h in iets meer dan vier seconden is mogelijk, en tussensprints op hogere snelheid voelen moeiteloos. Toch went die power verrassend snel, voor dagelijks gebruik is alles ruim voldoende, waardoor je de verschillende uitvoeringen qua vermogen amper uit elkaar zult houden.

Interieurervaring en gebruiksgemak

Van binnen is de afwerking schitterend. Overal zijn materialen gebruikt van een extreem hoge kwaliteit; zo is de hemelbekleding van Alcantara-suède en zijn er geen dierlijke materialen toegepast. Het interieur kan qua materialen en afwerking moeiteloos wedijveren met de gevestigde Europese premium-merken. Lotus heeft duurzame luxe hoog in het vaandel: van gerecyclede stoffen tot koolstofvezel accenten – het ziet er allemaal tiptop uit en voelt solide in elkaar gezet.

De ruimte aan boord is eveneens opvallend goed. In de voorstoelen zit je iets hoger dan in een klassieke sportwagen, maar niet oncomfortabel hoog. En op de achterbank is de ruimte royaal. Ondanks de aflopende daklijn kunnen zelfs langere passagiers achterin prima zitten, doordat de zitting iets naar achteren helt en zo extra hoofdruimte creëert. Onder Geely geeft Lotus duidelijk prioriteit aan comfort: de Emeya is van binnen een soort luxe lounge. Vier volwassenen reizen vorstelijk, met beenruimte die eerder doet denken aan een BMW 7-serie dan aan een scherp gelijnde sportsedan. Spullen kun je kwijt in de frunk en de kofferbak, al ziet die laatste er wat ondiep uit. De bagageruimte valt iets tegen voor zo’n grote auto.

Qua bediening is de Emeya volledig bij de tijd. Voor je neus heb je een breed maar laag digitaal instrumentenpaneel, en centraal prijkt een reusachtig 15-inch infotainment-touchscreen. Vrijwel alle functies worden via dit scherm bediend; fysieke knoppen zijn zeldzaam in deze auto. Dat staat chic en high-tech, maar betekent ook dat je even moet wennen aan de menu’s. Zeker tijdens het rijden is het soms zoeken en swipen. Menig autojournalist zou graag wat meer directe knoppen zien voor bijvoorbeeld klimaatregeling of rijmodi. Daar staat tegenover dat het systeem wél heel veel kan en dat de ergonomie verder op orde is. De zitpositie, het zicht rondom (met dank aan camera-spiegels) en de kwaliteit van de stoelen zijn uitstekend. Ook qua audio zit je goed: het KEF-geluidssysteem is indrukwekkend, zelfs in de standaarduitvoering, met een kraakheldere klank door de hele cabine. Bovendien heeft Lotus allerlei luxe opties in het interieur gestopt die het leven veraangenamen, van elektrisch sluitende portieren tot sfeerverlichting en een panoramadak dat met één druk op de knop in zijn geheel of per segment ondoorzichtig kan worden gemaakt.

Innovatieve functies

Lotus heeft de Emeya volgepakt met innovatieve snufjes die passen bij een moderne elektrische luxeauto. We noemden al de digitale zijspiegels en het slimme panoramadak, maar er is meer. Zo beschikt de Emeya over actieve aerodynamica: naast de verstelbare achterspoiler zijn er aan de voorkant onder meer een variabele grille en een uitschuifbare frontsplitter die zich aanpassen voor optimale stroomlijn. Het resultaat is dat de auto op hoge snelheid stabiel op de weg ligt en zichzelf zo efficiënt mogelijk maakt. De luchtvering met adaptieve dempers is niet alleen bedoeld voor comfort, maar kan de wagen ook in hoogte verstellen. In de stad kan de Emeya zich wat verhogen om drempels soepel te nemen; op de snelweg gaat hij juist omlaag om de luchtweerstand te verminderen.

Ook op technologisch gebied doet de Emeya een gooi naar de top. Het infotainmentsysteem beschikt over uitgebreide connectiviteit en navigatie met laadplanner. Die slimme navigatie kan voor lange ritten automatisch geschikte laadstops inplannen en de accu op temperatuur brengen tegen de tijd dat je de snellader bereikt. Daarnaast pakt Lotus uit met geavanceerde rijhulpsystemen. Zo heeft de Emeya Lidar-sensoren aan boord voor functies als adaptieve cruisecontrol en lane-keeping. Bijzonder detail: een van die sensoren komt tijdens gebruik omhoog uit het dak, als een periscoop.

Verder is er nog veel meer te melden: een augmented reality head-up display projecteert navigatie en info op de voorruit, de auto heeft verschillende rijmodi die het karakter aanpassen, en optionele extra’s zoals koolstofvezel exterieuraccenten, keramische remmen en zelfs een trekhaak behoren tot de mogelijkheden.

Laadervaring in de praktijk

Laadstress of angst om op vakantie te gaan met een elektrische auto zijn niet van toepassing op de Lotus Emeya. Lotus claimt niet minder dan de snelste laadtijden in de markt, en dat maakt hij ook waar. In theorie kan hij met maar liefst 445 kW snelladen, al bestaan er momenteel nauwelijks laders die dat volledige vermogen aankunnen. In de praktijk laadt hij aan een 350 kW snellader zelfs nóg sneller dan gedacht. Een 10% naar 80% sessie duurt minder dan een kwartier, wat bizar kort is. Na een korte pitstop voor een bakje koffie kun je zo weer 200 tot 300 kilometer vooruit rijden.

Ook de actieradius van de Emeya is dik in orde. Afhankelijk van je rijstijl, het weer en de gekozen uitvoering mag je tussen de 300 en 400 km aan realistische range verwachten. In de dagelijkse praktijk voldoet dit ruimschoots voor woon-werkverkeer en ritten door heel Nederland. Pas als je continu plankgas geeft of veel op hoge snelheid rijdt, zal het bereik merkbaar minder worden. Het energieverbruik ligt ergens tussen de 21 en 28 kWh/100 km in normale omstandigheden, niet het allerzuinigste, maar gezien het vermogen en gewicht van de auto nog begrijpelijk.

Software en infotainment

Als we dan toch een kritische noot moeten kraken, dan komen we al gauw bij de software en het infotainmentsysteem uit. Lotus heeft met de Emeya duidelijk stappen gemaakt op technologisch gebied, maar de keerzijde is dat dit niet allemaal vlekkeloos verloopt. Het infotainmentsysteem heeft een relatief lange opstarttijd, en de achteruitrijcamera laat qua beeldkwaliteit wat te wensen over. Ook melden gebruikers dat de bediening soms omslachtig is en dat simpele functies meerdere handelingen vragen.

Daarnaast waren er bij de eerste versies van de software wat bugs, zoals een vastlopende Spotify-app en wegvallende navigatie-instellingen. Inmiddels zijn deze issues grotendeels opgelost met updates, maar het laat zien dat de Emeya sterk leunt op software die nog in ontwikkeling is.

Wat de rijhulpsystemen betreft: op papier ziet het er indrukwekkend uit, maar in de praktijk zijn ze nog niet perfect. De uitschuivende Lidar-sensor maakt geluid, en we hebben meerdere keren een onterechte noodstopwaarschuwing ervaren. Gelukkig kun je dit soort systemen ook uitschakelen. Wie een Lotus koopt, wil immers zelf rijden.

Conclusie

De Lotus Emeya is een moderne sportwagen waarin het DNA van Lotus duidelijk is verwerkt. Ondanks het hoge gewicht weet deze elektrische vierdeurs veel van het klassieke Lotus-gevoel over te brengen, zij het in een luxer en gebruiksvriendelijker jasje. De wegligging en het stuurgedrag geven je vertrouwen en brengen een glimlach op je gezicht, precies wat je wilt in deze auto. Tegelijkertijd is de Emeya comfortabel en stil genoeg om er dagelijks zonder moeite mee te leven. Je zult ongetwijfeld bekijks trekken met het opvallende, sportieve design en de vele high-tech details, en je passagiers zullen de luxe en ruimte waarderen. Maar uiteindelijk rijd je zo’n auto natuurlijk vooral voor jezelf, en in dat opzicht stelt de Emeya niet teleur.

Natuurlijk zijn er nog een aantal verbeterpunten. Met name op softwaregebied en bij de rijhulpsystemen heeft Lotus nog werk te doen. Ook is het geen auto die de scherpte van een echte sportwagen evenaart. Maar buiten dat soort details stelt de Emeya eigenlijk nergens écht teleur.

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *