Zet je espresso neer en hou je Vespa vast, want Lancia is terug met een sportieve knal van jewelste. een volledig elektrische hot hatch met 280 pk, een sprinttijd van 0-100 in 5,6 seconden.Maar het mooiste? Hij kost “slechts” € 40.950. Voor Italiaanse flair en historisch erfgoed is dat bijna een koopje.

Torsen, torque en traditie

De Ypsilon HF is niet zomaar een hippe stadsauto met een kek kleurtje en een accupakket. Nee, dit is een eerbetoon aan Lancia’s gloriedagen, toen olifanten op motorkappen niet kinderachtig waren maar symbool stonden voor onstuitbare rallykracht. Met een Torsen-sperdifferentieel, verlaagd onderstel, en verbrede spoorbreedte krijg je hier een volwaardige stuurmansauto – maar dan zonder CO₂-uitstoot of huilende carburateurs. En hopelijk ook een stuk betrouwbaarder dan Lancia’s uit het verleden.

Onderhuids vinden we een 54 kWh-accu, goed voor 370 km WLTP-actieradius en snelladen van 100 km in tien minuten – sneller dan je cappuccino koud wordt. Visueel zit het ook snor: diffuser, 18-inch velgen, zwarte badges, en achterlichten die zo uit een moderne Stratos lijken te komen.

De specs kennen we natuurlijk. De Stellantis groep gebruikt hier exact hetzelfde platform als de Alfa Romeo Junior Veloce. Het torsen differentieel is hetzelfde, evenals de vermogenscijfers.  Toch zou dit zomaar een beter sturend beestje kunnen zijn. de afmetingen zijn een stuk kleiner dan de Junior. De auto ligt lager bij de grond. Hopelijk weegt het ook minder, niet dat de Alfa zwaar is voor een elektrische auto, maar minder is in dit geval gewoon beter.

Wél kunnen we bevestigen dat de Lancia een flink stuk goedkoper is. Voor een vergelijkbare Abarth 600e betaal je om en nabij €50.000,- de Junior Veloce is ook minimaal 5000 euro duurder dan de Lancia.    

Rallygevoel met WiFi

Open de deur (keyless uiteraard), en je waant je even in een Italiaanse techno-discotheek op wielen. Sportstoelen van Econyl, een blauw-oranje dashboard, en een stuurwiel met geperforeerd leer en het klassieke HF-logo brengen je direct in de stemming om te vlammen – desnoods naar de supermarkt. Dankzij het 10,25” digitale instrumentarium en Lancia’s nieuwe S.A.L.A.-systeem navigeer je even soepel door menu’s als door haarspeldbochten.

Ook aanwezig: rijhulpsystemen van niveau 2, waaronder adaptieve cruise control en een dodehoek assistent – zodat je niet per ongeluk die Fiat Panda van je nonna van de weg drukt.

De budget optie: De HF Line

Voor wie het liefst Italiaans rijdt maar met Hollandse zuinigheid leeft, introduceert Lancia ook de Ypsilon HF Line. Ziet er vergelijkbaar uit, maar dan met een mild-hybrid driecilinder van 110 pk. Sprinten naar de honderd doet-ie in 9,3 seconden – langzaam voor een olifant, prima voor een stadsauto. Toch krijg je veel show voor je centen: oranje stiksels, 17-inch velgen. Vanafprijs? €33.800.

Lancia trekt de rallyschoenen weer aan

Ontwikkeld in samenwerking met onder andere Sparco, Marelli en niemand minder dan rallylegende Miki Biasion. Presenteert Lancia ook de HF Racing-versie – met 145 pk en FIA-goedgekeurde rolkooi. Dankzij een prijs die zelfs goedkoper is dan de straatversie – €38.900 (excl. btw) – Lancia wil hiermee jonge coureurs een opstap geven richting de internationale rallytop. Het bommetje is nu al te bestellen, leveringen starten na de zomer. We kunnen er alleen maar achter staan. Want dit zou zomaar eens de goedkoopste manier van professioneel racen kunnen zijn.

karaktervolle comeback

Lancia’s nieuwe Ypsilon HF is geen halfbakken poging tot reanimatie, maar een volledig uitgewerkt statement: dit merk leeft nog, en hoe. Met een knipoog naar het verleden, een been in de toekomst, en een olifant op de borst geeft Lancia zijn geschiedenis een elektrische wending – met flair, lef en Italiaanse passie. En dat alles voor een prijs die verrassend laag ligt voor een auto in deze klasse. Of je het nou hebt over de racer, of de straatauto.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *