
Vorig jaar reden we al eens met de Renault Symbioz, de zoveelste iteratie van het Franse merk in C-segment. Toen was de conclusie al dat de Symbioz duidelijk meerwaarde biedt, maar dat er zeker nog punten zijn die verbetering nodig hebben. Enkele maanden geleden reden we de Symbioz nog eens en was de conclusie wederom hetzelfde. Fijne auto, maar het blok mist wat vermogen en de aandrijflijn kan verfijnder. Renault heeft goed naar ons geluisterd en komt dus met een vernieuwde Symbioz, met meer vermogen. Of dit de Symbioz dan nu nog beter maakt? Lees het snel in deze 2025 Renault Symbioz rijtest.
Sterke Punten | Zwakke Punten |
+ Vermogen | – Rumoerig |
+ Verfijning bak | – Climate Control |
+ Ruimte | – Te grote velgen |

Wat is de Renault Symbioz?
Het antwoord van Renault op de vraag welke C-segmenter nu echt voldoende ruimte biedt voor het hele gezin, waarbij ook de aandrijflijn nog eens zuinig moet zijn. In die eerste missie is Renault bij voorbaat al geslaagd. De Symbioz is zeker voor het C-segment opvallend ruim. Voorin is er meer dan voldoende ruimte om echt een goede zitpositie te vinden, terwijl ook achterin nog meer dan voldoende ruimte overblijft om ‘achter mezelf’ te kunnen zitten. Ook in de kofferbak is er meer dan voldoende ruimte voor een paar flinke weekendtassen.

De grootste verandering is er echter onder de motorkap. De vorige 1.6 groeide namelijk naar 1.8 liter. Hierdoor groeit ook het vermogen van 145 pk naar 160 pk. Renault pakte daarbij ook nog eens de versnellingsbak aan, waardoor er nu 15 in plaats van 14 configuraties mogelijk zijn. In de versnellingsbak maakte Renault ook de nodige aanpassingen, om de overgangen soepeler te maken. Sowieso is de versnellingsbak een bijzonder verhaal. Zonder een al te technisch verhaal op te hangen: de verbrandingsmotor is gekoppeld aan vier versnellingen terwijl de elektromotor is gekoppeld aan twee versnellingen. Hierin maakt de Symbioz dan zelf de keuze wat de meest gunstige samenstelling is van deze combinatie van versnellingen. Renault claimt dan ook een verbruik van 4.3 liter per 100 kilometer.

Hoe rijdt de Renault Symbioz?
Eigenlijk niet heel anders dan het voorgaande model. Begrijp ons niet verkeerd, dat is eigenlijk alleen maar positief. In de praktijk komt dit neer op een auto die nog steeds duidelijk is afgestemd op comfort. Het is opvallend en prettig dat Renault deze keuze nadrukkelijk maakt, in plaats van een semi sportieve auto op de markt zetten. Hiermee onderscheidt de Symbioz zich nadrukkelijk van de concurrentie in het C-segment en het past simpelweg bij het type auto. Dit neemt overigens niet weg dat de Symbioz nog steeds erg prettig stuurt. Ondanks de nadrukkelijk comfortabele afstemming van het onderstel is de Symbioz zeer precies in de bocht te plaatsen en houdt de ingezette lijn keurig vast. Oneffenheden in het wegdek brengen de Symbioz hierin ook niet van de wijs en worden comfortabel verwerkt.
Grootste verbetering is wel precies dat wat de folder beloofd. Het nieuwe motorblok biedt duidelijk meer vermogen, terwijl ook de versnellingsbak veel adequater en prettiger oppakt. Zeker op deellast is er duidelijk een verbetering merkbaar. Zonder dat de bak nu meerdere versnellingen terug moet, is er voldoende versnelling om vlot door het verkeer te stromen. De Symbioz is hierbij ook nog eens erg zuinig. Wij noteerden tijdens de korte testrit een verbruik van 1 op 20. Iets wat op de Nederlandse vlakke wegen en zonder haast zeker nog beter kan.

Sterke Punten
We hadden het al even over het vermogen dat nu een stuk hoger is en dat dit duidelijk merkbaar is. Maar het is echt knap wat Renault hier heeft neergezet. Door het gestegen koppel en de nieuwigheden in de versnellingsbak is de Symbioz duidelijk veel beter bij de les. Dit resulteert simpelweg in meer rust en daardoor meer comfort aan boord.
Daarnaast blijven we ons verbazen over de ruimte aan boord. Probeer maar eens met vier volwassenen in een Volkswagen Golf te kruipen (toch de standaard in het C-segment). Een verloren zaak natuurlijk. De Symbioz doet het hier overduidelijk een stuk beter, zonder in te boeten op bagage ruimte. Mocht je alsnog (been)ruimte tekort komen? De Symbioz is voorzien van een verschuifbare achterbank over 14 centimeter.

Zwakke punten
Ondanks de flinke verbeteringen in de aandrijflijn, blijft de Symbioz rumoerig. Niet enkel bij volgas, wanneer de bak echt een paar versnellingen terug moet. Maar bijvoorbeeld ook simpelweg tijdens het langzaam rijden als de accu opgeladen wordt. De verbrandingsmotor springt dan even aan, met een redelijk hoog toerental, en dit is duidelijk hoorbaar in het interieur. Misschien dat het ook komt door de complexe aandrijflijn, waarbij Renault de keuzes voor je maakt, dat het soms een keuze maakt die je niet helemaal verwacht. Feit blijft echter wel dat motorgeluid regelmatig doordringt in het interieur. Ook de climate control maakt een hoop kabaal. Deze is duidelijk hoorbaar en springt op sommige momenten ineens van standje 3 naar 5.
Eveneens afbreuk aan het comfort doen de Alpine uitvoering velgen van 21 inch. Kies lekker een maatje kleiner, maakt de auto comfortabeler en past veel beter bij het karakter.

Uitrusting
Wij blijven fan van de knop links van het stuur waarmee voorgeselecteerde veiligheidssystemen met 1 druk op de knop uitgezet kunnen worden. Deze selectie van systemen is overigens te maken op basis van een eigen gebruikersprofiel, dus volledig naar wens in te stellen.
Daarnaast blijft het dak met de beweegbare kristallen ons verbazen. Met een druk op de schakelaar in het plafond veranderen de kristallen van richting. Hiermee is het mogelijk om het glazen dak te verduisteren of juist transparant te maken. Ziet er niet alleen cool uit, werkt ook nog eens fantastisch.

Conclusie Renault Symbioz
Uiteindelijk blijft de Symbioz dezelfde auto als voorheen, alleen dan net wat aangescherpt op de nodige punten. Irritante kleine zaken zoals de rumoerigheid van motor- en bakcombinatie zijn gebleven, evenals de airco die een eigen leven lijkt te leiden. Het grootste probleem is echter nadrukkelijk opgelost! De Symbioz biedt nu meer vermogen, waarbij ook de aanpassingen in de versnellingsbak een zeer duidelijk effect hebben op het comfort. Dit zorgt ervoor dat de Symbioz nog steeds duidelijk een comfortabele, ruime en zuinige keuze is in het C-segment.
