Wij mogen in Nederland nog van geluk spreken met de kwaliteit van het wegennet. In andere werelddelen, maar ook in andere Europese landen is het een stuk slechter gesteld met de kuilen en oneffenheden in het asfalt. Dit betekent normaliter meer slijtage aan het onderstel. BYD introduceerde laatst een nieuw systeem voor een actieve wielophanging in de supercar Yangwang U7.

Yangwang U7

Yangwang is in de markt gezet als luxe merk van BYD. Vergelijk het met Genesis en Hyundai of Lexus en Toyota. Onlangs hebben ze het model U7 geïntroduceerd en daarmee zetten ze een nieuwe benchmark neer in het D-segment op het gebied van het onderstel en het vermogen. In totaal zorgen vier elektromotoren (één per wiel) voor een duizelingwekkend vermogen van bijna 1300 pk! Met de 135,5 kWh batterij kun je in theorie 720 kilometer afleggen. Hiermee gaan ze echt concurreren met andere elektrische supercars zoals de Lotus Emeya en de Porsche Taycan.

Altijd een stabiel onderstel

Naast het enorme vermogen is het onderstel heel speciaal in deze auto. Door actieve wielophanging toe te voegen kun je over een hobbelige weg rijden en een glas water op je armsteun zetten zonder dat er iets morst. Dit staat natuurlijk symbool voor een prettige reiservaring vanwege de koets die altijd horizontaal blijft. Het wegdek wordt continu gescand door sensoren en gemonitord op 100 Hz. Ofwel elke 10 milliseconden krijgt de motor in de wielophanging een nieuwe opdracht om uit te voeren. Het systeem heet DiSus-Z en is ontwikkeld door BYD zelf met als hoofddoel dat de auto aanvoelt als een combinatie van een supercar en een limousine.

Het actieve onderstel van de BYD Yangwang U7 (bron: AI & Car).

Het onderstel wordt zelfs nog complexer. De achterwielen kunnen maar liefst 20 graden mee sturen, waardoor de draaicirkel even groot zou zijn als een gemiddelde A-segment auto. En dat terwijl een wielbasis van 3,2 meter aan de grote kant is. De eerste BYD Yangwang U7 is deze week door CEO Wang Chuanfu overhandigd aan de nieuwe eigenaar. Er zullen er vele volgen in China, maar waarschijnlijk ook in Europa. Via het dealernetwerk van BYD zou dit in de toekomst moeten verlopen. In China kost de U7 628.000 yuan, wat neerkomt op ruim € 75.000. In Nederland zal dat met belastingen, invoerkosten etc. natuurlijk wel oplopen.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *