2022 was een lastig jaar voor de autobranche, zo ook voor de nieuw in te zetten leaseauto’s. Zij zijn altijd goed voor een groot percentage van alle nieuw in te zetten auto’s in Nederland, maar afgelopen jaar was wel een lastig jaar. We zagen een sterke economische groei én een krapte op de arbeidsmarkt wat ervoor zorgde dat er extra vraag was naar leaseauto’s, maar… vanwege de tekorten was er moeilijk aan nieuwe auto’s te komen.

Wat waren in deze perfect storm de trends in de leaseauto branche? Dagelijksauto houdt de vinger aan de ‘stekker’.

1. Meer vraag naar leaseauto’s, maar minder nieuwe leaseauto’s registraties

De registraties van nieuwe lease personenauto’s daalden in 2022 met 3,3% (-5.400) tot iets meer dan 156.000, aldus het RDC. Dit werd gecompenseerd door inkoop van jonge gebruikte auto’s en herinzet van leaseauto’s: +39% (+16.000) tot ruim 57.000. Hierdoor blijft de omvang van het totale leasepark op peil. Ook in bestelwagens is deze trend zichtbaar. De registraties van nieuwe lease bestelwagens daalden licht, maar er was flinke groei in inzet en herinzet van jonge gebruikte bestelwagens.

2. Er is sprake van een doorbraak in elektrische lease bestelwagens

Het aantal leaseregistraties van nieuwe bestelwagens daalde licht, maar er is wel sprake van een toename van elektrische bestelwagens. Dit aandeel steeg van een kleine 4% naar bijna 9%.

3. Aandeel elektrisch in lease personenauto’s groeit dankzij private lease

Het aandeel volledig batterij elektrisch (BEV) in de nieuwe leaseregistraties stijgt bij personenauto’s van 22,3% naar 25,4%. Die groei is volledig te danken aan private lease. In dit segment nam het aandeel toe van een kleine 11% in 2021 naar 26% in 2022. De hogere investering in een elektrische auto wordt gedaan door de leasemaatschappij. De lagere gebruikskosten zoals onderhoud en wegenbelasting en hogere restwaarde berekenen de private leasemaatschappijen door aan private leaserijder waardoor deze met relatief lage maandlasten een elektrische auto kan rijden.

4. Hogere bijtelling zet echter een rem op elektrisch

De zakelijke markt laat een krimp zien in het aandeel vol-elektrisch. Dit segment was een voorloper als het ging om elektrificatie. Nadat het BEV-aandeel al stagneerde in 2021 op 27%, was in 2022 sprake van een krimp naar 25%. De snelle afbouw van de korting op de bijtelling, in combinatie met hogere prijzen voor nieuwe elektrische auto’s, leidt tot een minder sterke groei van batterij elektrische auto’s in de zakelijke markt. 

5. Hybride blijft populair, diesel vrijwel verdwenen

Hybride auto’s zijn populair, voor wie (nog) niet de stap naar volledig elektrisch wil of kan zetten. Het aandeel hybride in nieuw geregistreerde leaseauto’s neemt toe van 19,5% naar 22%. Het aandeel plug-in hybride (oplaadbaar met een stekker) groeit daarnaast van 7% naar 7,9%. Het aandeel van uitsluitend op benzine rijdende auto’s daalt van 49,5% tot 43,6%. Het aandeel diesel is gereduceerd tot minder dan 1% van de nieuwe leaseauto’s.

6. Ondanks een lager aantal nieuwe leaseauto’s, werd wel meer geld geïnvesteerd

Elektrificatie van auto’s brengt voorlopig extra investeringen met zich mee. Deze ontwikkeling, samen met de krapte in de automarkt, leidde tot een hogere gemiddelde aanschafprijs (catalogusprijs inclusief belastingen). Deze steeg voor nieuwe leaseauto’s van ruim 37.200 euro in 2021 naar bijna 39.000 euro in 2022. In totaal stegen de investeringen in lease personenauto’s met 1,1% naar 6,08 miljard euro (op basis van catalogusprijs inclusief belastingen).

7. Klanten in private lease groeien door

De stijging van aanschafprijzen lijkt een belangrijke reden in de keuze voor private lease. Klanten groeien door van kleine stadsauto’s uit het A-segment naar gezinswagens. Daarnaast neemt het aandeel 55-plussers toe. Deze groep heeft gemiddeld ook meer te besteden. In nieuwe private leaseauto’s steeg de gemiddelde aanschafprijs van 30.000 euro in 2021 naar bijna 33.400 euro in 2022.

8. Nieuwe leaseauto’s zijn vooral compacte gezinsauto’s

Binnen de autoleasemarkt is bijna driekwart van de gekozen nieuwe modellen afkomstig uit het B- of C-segment. Meest geregistreerde nieuwe leaseauto was de Peugeot 208, een model uit het B segment. De meest gekozen automerken in 2022 waren achtereenvolgens Kia (marktleider), Peugeot, VW, Toyota en Skoda.

9. Een hoge zit is populair, maar het aandeel SUV’s lijkt langzaam te pieken

In relatief korte tijd groeiden SUV’s uit tot de populairste modellen in lease. Van 2020 naar 2021 steeg het SUV-aandeel nog van 32,5% naar 41%. In 2022 was de ontwikkeling iets minder spectaculair; van 41% naar 41,6%. Daarmee lijkt een piek voor de SUV in zicht. Hatchbacks waren in 2022 goed voor 41,5% van de nieuwe leaseauto’s. Stationwagons (12,7%) en sedans (3%) zagen hun aandeel verder slinken. Naast een hoge zit wordt ook het niet hoeven schakelen steeds populairder. Bij ruim 6 op de 10 nieuwe leaseauto’s gebeurt dit automatisch. Iets wat ook te maken heeft met de opkomst van hybride en elektrische auto’s.

10. Niet alleen grijze muizen

Hoewel grijs (31% aandeel) en zwart (29% aandeel) al jarenlang de meest gekozen kleuren zijn voor lease personenauto’s is niet iedere auto een ‘grijze’ muis. Bijna 20% kiest voor een witte auto. Daarmee loopt de voorkeur voor wit wel iets terug (was 21%). Dat geldt ook voor blauw (11%) en rood (3,6%). Opvallende stijgers zijn groen (van 1,2% naar 2,4%) en oranje (van 0,9% naar 1,3%).

Dit artikel is mede mogelijk gemaakt door de input van VNA (Vereniging Nederlandse Autoleasemaatschappijen).

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *