Audi R8 V10 Spyder

Deze keer niet één maar twee prachtige sportwagens. Pieter Jenniskens, vader van twee kinderen en gelukkig getrouwd, achtervolgt na jaren zijn droom. Na jaren werkzaam te zijn geweest in de agrarische sector als melkveehouder is hij sinds 2020 eigenaar van Dutch Dream Cars. Dé plek voor verhuur van exclusieve auto’s voor bruiloften, rijervaringen, toer ritten, gala’s, videoclips, en foto shoots. Waar Pieter en zijn vrouw dagelijks in rijden? Een 2013 getunede Audi RS6 en een 2e generatie 2016 Audi R8 V10 Spyder. Kan slechter, toch?

Waarom deze auto’s?

Ik probeer mezelf eigenlijk te onderscheiden van de massa, door een auto te rijden die je niet alledaags tegen komt. Mijn allereerste auto was een Golf 1.6 Diesel, omdat ik dagelijks op en neer naar Den Bosch moest voor mijn opleiding. De opvolger was een Mazda 323F 1.6 16v met de bekende klaplampen, toentertijd (1993) serieus snel materiaal. Vanaf dat moment was ik eigenlijk verkocht aan de Japanse auto’s. Na een Civic Coupé en een 2.0 liter Honda Prelude te hebben gereden was het tijd voor het serieuze materiaal.

De eerste serieus snelle auto die ik kocht was de iconische Subaru Impreza GTT 555. Standaard 218pk, maar al snel opgeschroefd naar 265-270 pk. Na het rijden van zo’n Impreza was ik eigenlijk direct verkocht aan de AWD na altijd FWD te hebben gereden. Na te hoge kosten en een gezin met inmiddels twee kinderen was een gezinsauto de meest logische keuze geweest, maar ik zag ons nog niet in een saaie Volvo of andere doorgewinterde gezinsauto rondtoeren. Het oog viel op een oude liefde, Honda. De Accord Type S, degelijk en betrouwbaar. Toch was de 2.4 liter VTEC met 190 pk weer net iets anders dan anders.

Toen ik begin 2008 hoorde dat Mitsubishi met een nieuwe EVO kwam, heb ik mezelf gelijk ingeschreven. Een paar maanden later was ik de trotse bezitter van de tweede Evolution X op NL kenteken. Nog voordat de auto er was had ik bij de garage al een volledig open uitlaat en wat andere upgrades achter gelaten om te monteren voor aflevering. De standaard 295 pk werden opgeschroefd naar 370 pk. Eigenlijk wilde ik richting de 480 pk, maar na een goed gesprek met mijn vrouw toch besloten om hem in te ruilen. Ze voelde haarzelf niet happy in dat rally kanon. Hiermee was ook meteen het Audi tijdperk geboren.

Het Audi tijdperk begon bij de Audi S4 Avant met dank aan Autobedrijf John van der Rijt in Uden. Ook meteen de auto die ik het langst in mijn bezit heb gehad. Na 4 jaar werd deze ingeruild op een RS4, ook weer bij Rijt. Ik heb er weinig plezier van gehad omdat binnen een half jaar mijn droomauto werd aangeboden. Een Daytona grijze RS6, de ultieme gezinsauto. Voorzien van performance velgen, een Milltek uitlaat en getuned naar ongeveer 680pk. Vorig jaar kwam de auto van de eigenaar van John van der Rijt in de verkoop. Het verschil in kilometers was dusdanig groot dat ik toch maar besloot om de grijze in te ruilen op de zwarte. Deze heb ik nu ongeveer een jaar in bezit.

De R8 hebben we eind 2018 aangeschaft nadat we eerst kortstondig een Italiaan in ons bezit hebben gehad, een Scuderia Rosso Ferrari 458 Italia. Dit was een jongensdroom die uitkwam, altijd van gedroomd. Die liefde ging echt uit als een nachtkaars. Ik was degelijke Duitsers gewend de laatste jaren, zonder mankementen. Echter vertoonde de 458 grillige Italiaanse karaktertrekjes. Mijn vrouw was er trouwens al geen voorstander van, op het moment dat ik de 458 kocht was ze eigenlijk al helemaal verliefd op de R8 Spyder.

Nu is zij degene die er het meeste in rijdt. We rijden er het hele jaar door mee, er zit zelfs een set winterbanden bij. Ondanks zijn vermogen van 540pk blijft de auto controleerbaar vanwege het Quattro systeem (vierwielaandrijving). Onlangs hebben we het geluid van de V10 nog aangepast door middel van het plaatsen van een Akrapovic uitlaat systeem. Het open rijden met de R8 is werkelijk een genot. In mijn ogen 1 van de meest ondergewaardeerde supercars.

Wat betekent de auto voor jou in één woord?

Vrijheid!

Wat is het gekste dat je hebt meegemaakt in de auto?

Het leukste wat ik heb meegemaakt. Het moment dat ik naar mijn werk moest en van ellende de fiets moest pakken omdat de elektronische systemen van de Ferrari niet voldoende opgeladen waren. Waarom leuk?

Onderweg naar mijn werk op fiets de 458 ingeruild op de R8, zonder er zelf maar een meter in te hebben gereden. Twee dagen later werd hij thuis afgeleverd. Andere grappige anekdote; Als je thuis komt van je werk en je vrouw is met de 458 bij haar moeder op de koffie geweest, en met het schaamrood op de kaken verteld ze dat ze eerst heeft moeten googelen hoe ze een 458 gestart moest krijgen.

Zou je iets graag anders zien aan je auto?

De RS6 is in mijn ogen af, bij de R8 twijfel ik eraan om de remklauwen een ander kleurtje te geven.

Wat wordt je volgende auto?   

Op dit moment nog niet aan de orde, de zoon die bezig is voor zijn rijbewijs wil eerst wat meters maken. De nieuwe RS6, C8 uitvoering, ben ik niet zo van gecharmeerd. Als opvolger zit ik te denken aan een Porsche Panamera Sport Turismo Turbo S of een Macan Turbo. Sinds dat we de GT3 RS in de verhuur hebben ben ik verliefd geworden op dat merk. Sinds kort hebben we ook een 718 Boxster GTS. Bij Porsche klopt eigenlijk alles, het interieur, de rijeigenschappen, comfort, afwerking, betrouwbaarheid en de emotie. En wat ook belangrijk is, het onderhoud is redelijk betaalbaar.

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *