Zeg je Subaru, dan zeg je rally. Je denkt aan vlamspuwende blauwe sedans, die met hun gouden schoenen meters weten te springen op een Finse Special Stage. Rallyauto’s die hun legende in het gravel hebben geschreven dankzij legendes als Richard Burns, Peter Solberg en Colin McRae. Dat is echter niet meer van nu, Subaru heeft een nieuwe doelgroep in het vizier, genaamd kopers anno 2023. Een bijzondere doelgroep die belangrijke aspecten als turbodruk, antilag of gouden wielen niet meer relevant vindt. Nee, de kopers anno 2023 willen veiligheid, stoere looks en iets met de letter E erin.

Sterke puntenZwakke punten
+ All Wheel Drive– Potentiële prijs
+ Comfort– Exterieur
+ Prestaties onverhard– Hybridesysteem

Wat is de Subaru Crosstrek?

In een zeer simpele samenvatting, is dit precies wat de Subaru Crosstrek is. Een Crossover die de sportieve aspiraties op de linkerbaan voorbij laat schieten en de focus legt op iets anders. Als opvolger van de Subaru XV is dit in feite de derde generatie van de XV Crossover. De naam Crosstrek wordt al gebruikt in Amerika voor de XV en nu is dit ook in Nederland het geval.

Waar de voorgaande generatie het mocht doen met 150 pk, heeft de Crosstrek slechts 136 pk. Waarom deze daling? De CO2 uitstoot is mede hierdoor gedaald met 4 gram. Het e-Boxer motorblok is voorzien van een 17 pk elektromotor die gekoppeld is aan een 0.6 kWh accupakket. Een ander bijzonder aspect is dat Subaru heeft gesproken met echte doktoren om het rijcomfort van de Crosstrek te verhogen.

Betekent dit allemaal dat Subaru is over gestapt naar de Dark Side? De road frequently travelled in plaats van je eigen pad bepalen? Nou, niet helemaal.

Hoe rijdt het?

Dat de power output iets lager ligt is opvallend op papier, maar niet op de weg. Dankzij de grotere rol van de elektromotor is het verschil met de XV qua acceleratie minimaal. Sterker nog, de aandrijving is dankzij een verbeterde CVT-transmissie, aanzienlijk soepeler te noemen. Maar is de Crosstrek nu alleen nog maar een avontuurlijke auto dankzij een avontuurlijke naam? Zeker niet, sterker nog, mede dankzij de grotere rol van de elektromotor is de Crosstrek waarschijnlijk de beste offroader van alle generaties.

Het toepasselijk genaamde X-mode geeft je de mogelijkheid om te kiezen tussen drie rijstanden, Normal, Snow/Dirt en Deep Snow/Mud. Dankzij standaard All Wheel Drive in combinatie met de elektrische aandrijving laat de Crosstrek de meeste SUV’s achter zich laat op het onverhard. Tijdens het testen hebben wij onverharde heuvels van 20/25 graden beklommen en dalingen van 45 graden getrotseerd zonder echte moeite.

In Snow/Dirt modus kruipt de Crosstrek langzaam de heuvel naar beneden dankzij een geavanceerde Hill Descent modus. De Crosstrek hanteert een relaxte 3 km/u en remt automatisch ieder wiel individueel voor de meeste grip. Zelfs onder de meest extreme omstandigheden kon er tijdens de daling nog gestuurd worden naar links of rechts. Sterker nog, dankzij de elektrische aandrijving zegt Subaru dat de Hill Descent zelfs achteruit werkt. Op de uitnodiging om bij een heuvel van 45 graden achterruit naar beneden te gaan, heeft uw redacteur toch vriendelijk nee gezegd.

Sterke punten

Het All Wheel Drive systeem geeft niet alleen voordelen op het onverhard, ook bij gladde omstandigheden is het behulpzaam. Een glijdende auto kan makkelijk weer rechtgetrokken worden in dit soort situaties. Een veilig gevoel dat je in vele gevallen niet nodig zal hebben, maar wel prettig is om te weten dat het er is.

Waar het exterieur niet zoveel verschilt van zijn voorganger, is dit in het interieur des te meer. De stoelen hebben de meest aanwezige verbetering gekregen. Dankzij verdere onderzoek door de eerder benoemde doktoren, kwam naar voren dat het schudden van het hoofd een grote oorzaak is voor minder comfort. Dus heeft Subaru besloten de stoelen nu anders te monteren en het chassis stijver te maken. Voila, 44 % minder headbanging door de passagiers.

Deze nuchtere comfortaspecten zijn niet ten kosten gegaan van het imago van Subaru. Het avontuur wordt vooral anders beleefd dan vroeger. De rallystages mogen dan achter ons liggen, er kan nog steeds een eigen weg bepaald worden in een Subaru. Dit kan dankzij 1270 kg aan trekkracht en maximaal 1314 liter aan bagageruimte ook met het gezin en de caravan. Een scala aan mogelijkheden en routes die zijn gelijke niet kent bij de Crossover concurrentie.

Zwakke punten

Hier zit echter wel een prijskaartje aan, letterlijk. De exact prijs is nog niet gecommuniceerd, maar naar alle waarschijnlijkheid begint het net zoals de huidige XV, rond de €55.000. Een vergelijkbare Peugeot, Mazda of Volkswagen Crossover is tien- tot vijftienduizend euro goedkoper. Vaak is de elektrificatie in deze modellen ook meer aanwezig dan bij de Crosstrek.

De hogere kosten hoeven geen probleem te vormen als de extra’s die je krijgt op de Crosstrek het waard zijn. Echter, zijn de grootste USP’s van de Crossover niet direct toepasbaar in Nederland. Hoe vaak rijd jij immers door het platteland en kom je opeens een heuvel vol met gravel tegen?

Veel tijd hadden wij niet met de nieuwe Subaru Crosstrek. Echter ben ik in deze korte tijd tot twee maal toe per ongeluk in de oudere XV gestapt, om er in het interieur achter te komen dat dit niet het nieuwe model is. Het is dus vooral een evolutie en geen revolutie.

Uitrusting

Een groot aspect van de presentatie die Subaru ons gaf, focust zich op het nieuwe Eyesight systeem. Hierin bevinden zich de ADAS-functies die de Crosstrek kan uitvoeren, dit zijn er meer dan voorheen. Zo zijn pre-colission braking en Adaptive Cruise Control verbeterd dankzij verbeterde camera’s en scherpere sensoren.

Er zijn ook tal van nieuwe functies zoals Autonomus Emergency Steering. Stel je voor, je bent druk bezig met van alles en nog wat behalve rijden, ook bij jou gebeurd het. Je kijkt naar voren en opeens vertrekt er een auto van een parkeerplaats. Mocht de Crosstrek dankzij Pre Collision Braking niet op tijd kunnen stoppen, dan zal het A.E.S. de Crosstrek wegsturen van het gevaar, Dit is uiteraard een laatste redmiddel.

Het hybride systeem op de e-Boxmermotor, moet ervoor zorgen dat er een besparing van 11% is op benzineverbruik. Daarnaast heeft Subaru’s crossover voor het eerst een staand multimediasysteem van 11,6 inch. Een flinke verbetering tegenover zijn voorganger, maar ondanks dat zijn er nog steeds fysieke knoppen aanwezig voor temperatuur en volume.

Conclusie

De Subaru Crosstrek heeft het vizier gezet op de concurrentie in Europa en Japan. Er is meer dan ooit rekening gehouden met uitstoot, zuinigheid en comfort. Desondanks is het nog steeds een echte Subaru en begint het avontuur pas wanneer de ondergrond niet langer gitzwart of grijs is.

Op het onverhard is de Crosstrek zeer indrukwekkend en weet het zich te meten met serieuze SUV’s en offroaders. Op de verharde wegen zorgt het All Wheel Drive ervoor, dat dit een veilige auto is in alle weersomstandigheden. Iets dat voor de meeste mensen zelden tot niet mee zal maken, maar wel prettig is om te weten tijdens het rijden.

Dat gezegd hebbende is het marktaandeel van Subaru in Nederland sinds 2016 al gestaagd naar beneden gezakt. Waar het toen nog 779 modellen wist te verkopen in een jaar, was dit vorig jaar slechts 74. Een gebrek aan naamsbekendheid in combinatie met de potentiële hoge prijs, maakt het de Subaru Crosstrek er niet makkelijk op. Subaru verwacht dat 50% van de verkoop in Europa komt van de Crosstrek. Voor Nederland betekent dit in een gunstig geval grofweg 50 Subaru Crosstrek registraties in een jaar tijd. Dit is wat modellen van Volkswagen, Peugeot, Kia in een goede maand verkopen op een dag.

Er is in mijn optiek geen twijfel dat de Subaru Crosstrek een uitstekende auto is en meer Europees georiënteerd is dan ooit. Het is wellicht het enige en beste antwoord, voor een bestuurder die een Crossover zoekt waar onverharde wegen de norm zijn en de caravan ook gewoon mee kan. Een niche dat in Nederland helaas nagenoeg niet bestaat.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *