test Subaru XV (5)

Iedereen kent het automerk Subaru van de rally-auto’s. De nieuwste crossover van Subaru, de XV, is alweer tijdje uit maar je ziet ze nauwelijks. Om erachter te komen of dit terecht is, namen we de Subaru XV een weekje mee voor een test. 

Op avontuur

Jaren geleden heb ik een paar goede wandelschoenen gekocht. Ik wandel niet vaak, maar ondertussen zijn de schoenen in bossen, in woestijnen en op hoge bergen geweest. De schoenen hebben me in al die jaren nog nooit teleurgesteld. En het meest bijzondere vind ik: zelfs al heb ik ze maanden niet aangehad, elke keer dat ik ze aandoe, zitten ze weer even goed.

Hetzelfde gevoel krijg je bij het rijden van de Subaru XV. Dit is een allemansvriend: hij zit direct goed en hij nodigt je uit om mee op avontuur te gaan. Dit is ook niet bijzonder als je weet dat de XV eigenlijk de opvolger is van de legendarische Impreza.

De Subaru XV is een crossover die niet spectaculair oogt maar desondanks een eigen gezicht heeft. De koplampen kijken stoer, waarbij de dagrijverlichting door lijkt te lopen via de chromen streep naar het Subaru-logo op de grille. De zwarte randen om de bumpers en de wielkasten maken duidelijk dat de auto tegen een stootje kan. Van dichtbij zie je dat deze zwarte randen een structuur hebben die aan carbon fiber doet denken.

Er is natuurlijk een verschil tussen er stoer uitzien en stoer zijn, maar bij Subaru’s hoef je je daar niet druk over te maken. Met standaard vierwielaandrijving en een bodemvrijheid van 22 centimeter (evenveel als een Range Rover) is het ontbreken van een weg geen probleem. Met de X-mode ingeschakeld wordt de XV een echte offroader met nog meer grip, ook op hellingen. Geen probleem dus voor echte avonturen.

Uitstekend weggedrag

Toch zal een Subaru XV in Nederland niet vaak te vinden zijn op besneeuwde berghellingen, maar gewoon op de openbare weg. We hebben dus vooral gekeken hoe de Subaru XV hier rijdt. De XV is geen auto met compromissen: hij voelt zich op de snelweg net zo thuis als op een zandweg. Hij rijdt licht en hij voelt niet aan als een grote auto. De vering is niet heel stug maar ook niet heel zweverig. De XV stuurt trefzeker elke bocht in, al kan hij wel wat hangen.

Wij testen de lichtste motor, de 1.6-liter viercilinder boxer-motor. Deze motor produceert slechts 114 pk, wat vrij weinig is voor een auto van ruim 1400 kilo. Toch voelt hij levendig aan. De Subaru XV voelt als een enthousiast hondje dat aan de lijn trekt, omdat hij graag weer naar het strand wil: het is niet de snelste maar hij wil wel. Zoek je meer kracht, dan is er een 2-liter versie verkrijgbaar met 156pk.

De motor en de Lineartronic CVT versnellingsbak zijn zeer goed op elkaar afgestemd: de XV schakelt onmerkbaar en het toerental blijft laag. Hierdoor rijdt de XV heel rustig. Een nadeel van boxer-motoren is het verbruik, maar wij haalden bij rustig rijden op de snelweg bijna 1 op 16 (6,3 liter / 100km). Dat is zeker niet slecht is voor een auto van dit formaat. Je moet hierbij wel je rechtervoet goed in bedwang houden.

Japanse perfectie

Het dashboard van de Subaru XV heeft veel vormen en veel materialen. Toch voelt het dashboard niet druk, eerder als een ingewikkeld origami-figuur. Achter het stuur zit tussen de traditionele toerenteller en snelheidsmeter een klein schermpje waarin alleen belangrijke informatie wordt getoond. Een tweede scherm op de middenconsole onder de voorruit toont additionele informatie, variërend van route-informatie of verbruik tot hellingshoek of olietemperatuur.

Het 8-inch infotainmentscherm in de middenconsole is duidelijk en werkt prettig, maar de meeste functies zijn te bedienen via fysieke knoppen. Je zou kunnen opmerken dat sommige knoppen lijken op die van je stereotoren uit de jaren ’90, maar feit is dat ze gewoon werken. Subaru heeft als uitgangspunt dat alle knoppen in het interieur bediend moeten kunnen worden met handschoenen aan, wat aansluit bij het avontuurlijke karakter van de XV.

Het leer met oranje stiksels in onze testauto past perfect bij het karakter van de auto: netjes met een kleurrijk randje. De stoelen zijn comfortabel en ook achterin is er ruimte voldoende voor volwassenen. Het schuif/kanteldak droeg nog verder bij aan het gevoel van luxe. De bagageruimte is met 380 liter lekker ruim, al is de rand vrij hoog.

test Subaru XV bagageruimteZie de Eye Sight

Subaru’s staan bekend om hun veiligheid: zo is de auto voorzien van een kooiconstructie en dunne raamstijlen voor optimaal zicht. De boxer-motor, die minder hoog is dan andere motoren, schuift in het geval van een frontale aanrijding onder de auto. De XV heeft dan ook de maximale score van vijf sterren gehaald bij EuroNcap. 

Subaru is trots op hun Eye Sight, het systeem waarbij camera’s de weg in de gaten houden om ongelukken te voorkomen. Dit werkt uitstekend: de dode hoek-detectie ziet auto’s al van ver aankomen. De adaptive cruise control kan goed de snelheid van voorliggers inschatten, zodat de auto niet paniekerig reageert als ineens iemand invoegt. En één keer ging de Subaru in de automatische noodrem, toen hij vond dat we iets te hard op een afslaande auto afreden. Het werkt uitstekend dus.

Prijzen en conclusie van de Subaru XV test

De Subaru XV staat bij de dealer vanaf € 31.995,-. De versie die wij reden, de 1.6 Luxury is er vanaf € 36.995,-. De versie met de 2.0-liter motor is er vanaf € 39.695,-. Het is dus geen goedkope auto, maar hij kan dan ook meer dan de gemiddelde crossover. Sinds kort staat bij de dealer ook een hybride XV (e-Boxer met 167 pk), die vanaf € 37.995,- begint.

De Subaru XV is de ideale auto voor iemand die doordeweek naar het werk rijdt en in het weekend op avontuur gaat. Geen extreem uiterlijk of extreme rij-eigenschappen, maar een alleskunner die aansluit bij een actieve lifestyle. Het is precies zoals het paar wandelschoenen waar je jaren plezier aan beleeft.

Categorieën