Polestar 2 Long range Single Motor in open veld

De Polestar 2 wist zich binnen één jaar goed op de kaart te zetten in Nederland. Tot nu toe was er maar één uitvoering: de Long Range Dual Motor. De Polestar 2 was daarmee een goede binnenkomer; met zijn indrukwekkende prestaties werd het op slag een concurrent van de Tesla Model 3. Tijdens het Goodwood Festival of Speed maakte Polestar ons nog lekker met een extra heftige ‘Experimental’ Polestar 2. Maar nu komt het merk met twee timidere versies op de proppen. Naar eigen zeggen is Polestar volwassener geworden. De Nederlandse importeur nodigde ons uit voor een eerste kennismaking en korte rijtest met de Polestar 2 Single Motor.

Sterktes Zwaktes
+ Vanaf-prijs– 3 jaar gratis internetverbinding
+ Handige app– Uitvoering onherkenbaar
+ Nu met warmtepomp – Performance Pack niet beschikbaar
Panning shot Polestar 2 Single Motor

Het elektrische boegbeeld van Volvo

Polestar stond eerst vooral bekend om het opleuken van productie-Volvo’s. Dat deed Polestar zo goed dat Volvo besloot om het bedrijf op te kopen. Tesla had al laten zien dat elektrisch rijden ook S3XY kon zijn en daar zagen de Zweden ook wel brood in. Zodoende werd Polestar gepositioneerd als Volvo’s boegbeeld voor elektrische mobiliteit. De Polestar 1 werd traditiegetrouw een dikke slee met een knap uiterlijk. Hij kreeg een hybride aandrijflijn en daardoor is het waarschijnlijk de enige echte Polestar die nog een benzinemotor aan boord heeft. Het is een typisch ‘Collectors Item’: er zijn op dit moment slechts vijftien Polestar 1’s geregistreerd in Nederland.

Rechter voorzijde Polestar 2 Long range Single Motor

De Polestar 2

In 2020 deed de volledig elektrische Polestar 2 zijn intrede en die sloeg meteen goed aan in ons land. Ongeveer een jaar na introductie staan er al meer dan 3.500 exemplaren op Nederlands kenteken. De Polestar 2 was een auto waar veel leaserijders met smart op zaten te wachten. Eindelijk had de Tesla Model 3 (zie rijtest) een waardige tegenstander. Ondanks dat de Polestar 2 wat hoog op zijn pootjes staat, heeft hij een aantrekkelijk uiterlijk. Het Volvo-achtige front is fijn om naar te kijken en het achterlicht heeft de vorm van een krulsnor die zelfs Salvador Dalí nog jaloers maakt.

Achterzijde Polestar 2

Omdat het bij Polestars Performance-verleden past, kreeg de introductieversie van de Polestar 2 twee elektromotoren en een 78 kWh accupakket (zie rijtest). Om extra in het oog te springen kon je hem krijgen met gele gordels en grote goudkleurige remklauwen. Die details en zijn (elektrische) prestaties deden je vergeten dat de Polestar 2 ‘made in China’ was.

Wat is de Polestar 2 Single Motor?

Maar nu zegt Polestar volwassen geworden te zijn, en daarmee introduceert het merk twee nieuwe versies met één elektromotor. De Long range Single Motor en Standard range Single Motor. De Long range versie krijgt het vertrouwde 78 kWh accupakket en een actieradius van 510-542 km (WLTP). De Standard range versie krijgt een accupakket met een capaciteit van 64 kWh en kan daarmee 415-444 km (WLTP) afleggen.

Interieur Polestar 2 modeljaar 2022
Zie jij wat er gewijzigd is in het interieur van de nieuwe Polestar 2?

Een belangrijk verschil met de introductieversie is dat je de Single Motor zelf kunt uitbreiden met optiepakketten. Op de Dual Motor-versie waren die al standaard geïnstalleerd. Tijdens deze eerste kennismaking doen we een rijtest met de Polestar 2 Long range Single Motor met Plus Pack. Over de optiepakketten vertellen we later meer.

Bagageruimte Polestar 2 modeljaar 2022
Er zit geen elektromotor meer achterin, maar de bagageruimte is even groot gebleven: 405 liter

Hoe rijdt de Polestar 2 Single Motor?

Natuurlijk is er een merkbaar verschil tussen de Single en Dual Motor. De Polestar 2 Single Motor heeft één elektromotor die de voorwielen aandrijft. Afhankelijk van de configuratie is die 165 kW/224 pk (Standard range) of 170 kW/231 pk (Long range) sterk. Het koppel is gehalveerd naar 330 Nm. In beide configuraties kost het de Single Motor 7,4 seconden om op te trekken van 0 naar 100 km/u.

Panning shot Polestar 2 Single Motor

Dit zijn natuurlijk andere waarden dan de 408 pk, 4,7 seconden 0-100-tijd en 205 km/u topsnelheid van de tweemotorige versie. Maar goed, een topsnelheid van 160 km/u is nog steeds goed genoeg om je rijbewijs kwijt te kunnen raken. De Polestar 2 met één elektromotor rijdt een stuk relaxter dan de sportievere versie met twee motoren. Ondanks het feit dat de Polestar nu FWD heeft in plaats van AWD, ligt hij nog steeds goed op de weg en trekt hij zich goed door snelle bochten.

Sterke punten

Voor minder geld krijg je een auto die er hetzelfde uitziet als de variant met twee motoren. Bovendien is de actieradius een stuk groter, doordat er nu maar één motor elektriciteit uit het accupakket slurpt. Ondanks dat de prijzen oplopen met optiekeuzepakketten, is de aangescherpte vanaf-prijs van de Polestar 2 één van de belangrijkste pluspunten.

Rechter voorzijde Polestar 2 Long range Single Motor

De vanaf-prijs van de Standard range Single Motor is 45.900 euro. Ga je voor een Long range Single Motor, dan kost dat minimaal 49.900 euro. De tot nu toe enige verkrijgbare versie kostte minimaal 53.900 euro. Dat is een verschil van 8.000 euro en dat maakt de Polestar 2 interessant voor een grotere doelgroep.

Rechter achterzijde Polestar 2 Long range Single Motor

Bij Volvo staat veiligheid voorop en dat zien we ook terug in de Polestar 2. Hij scoort 5/5 sterren in de Euro NCAP crashtest. Daarnaast is hij mede dankzij Google Assistant heel gemakkelijk te bedienen. Een andere fijne bijkomstigheid is de Polestar app. Wij kregen bij de rijtest een smartphone mee die we als sleutel konden gebruiken. Via de app zie je direct wat de batterijcapaciteit is. Daarnaast kun je de portieren vergrendelen of ontgrendelen en het interieur voorverwarmen of verkoelen.

Polestar 2 app, weergave acculading, portieren en klimaat

Een belangrijke toevoeging aan de optielijst is een warmtepomp. Voorgaande Polestars hadden die nog niet. Maar het is zeker geen overbodige luxe; het is namelijk een handig hulpmiddel om de actieradius te vergroten.

Zwakke punten

Het multimediasysteem van de Polestar 2 is helemaal hetzelfde gebleven. Het is dus nog steeds een Google-auto. Om 24/7 in verbinding te staan, zit er een 4g-simkaartje in de auto. De eerste 3 jaar is mobiele data gratis. En dat is an sich natuurlijk top. Het probleem is echter dat nog niemand weet wat er na die 3 jaar gaat gebeuren. Ga je dan abonnementskosten betalen om je multimediasysteem te kunnen gebruiken? Vooral voor tweedehands gebruikers en eigenaars die hun Polestar tegen die tijd willen te verkopen kan dit een probleem opleveren.

Multimedia infotainment Polestar 2 2022

Waar is de tijd dat je elke uitvoering van een auto nog kon herkennen aan de uitlaten? In het EV-tijdperk is daar geen sprake meer van. Vandaag de dag zijn we aangewezen op typebadges. Maar die gebruikt Polestar niet. Dat is overigens een bewuste keuze van Polestar CEO Thomas Ingenlath, hij heeft een achtergrond in design en vindt aandacht voor esthetische details erg belangrijk. Daar hoort het ‘Less is more’-principe bij en dat betekent dat Polestar typeplaatjes achterwege laat.

Polestar 2 Long range Single Motor, Battery Electric Vehicle, 78 kWh / 170 kW

Typesticker

Er zitten wel stickertjes op de portieren, maar die zien eruit als zo’n beschermvelletje dat je van elektrische apparaten aftrekt, voordat je het gaat gebruiken. Onze verwachting is dat velen dat dus ook zullen doen, en anders helpt de wasstraat wel een handje. Zo weet je straks, ondanks dat er meerdere versies van de Polestar 2 zijn, dus niet meteen welk vlees je in de kuip hebt. Wij vinden het vreemd dat je een auto moet kentekenchecken om erachter te komen welke uitvoering het is.

Tenslotte is het jammer dat alleen de koper van een Dual Motor-uitvoering zich kan onderscheiden met een Performance Pack. Al begrijpen we die keuze wel, vooral met oog op het voorgaande kritiekpuntje. Alle Polestar 2’s zien er hetzelfde uit, dus wil je als Dual Motor-rijder laten zien dat je de snelste uitvoering hebt? Dan móét je wel een Performance Pack aanvinken. Exterieurkleuren zijn nog steeds beperkt tot zwart, wit, donkerblauw en enkele grijstinten.

Detailshot, Polestar logo achterzijde

Uitrusting: Polestar ‘P’ Packs

Voor het eerst komt de Polestar 2 met verschillende optiepakketten: op de introductieversie zaten die al standaard geïnstalleerd. De Polestar 2 Single Motor heeft een scherpe vanaf-prijs, maar als je hem een beetje fatsoenlijk wilt aankleden dan drijft dat de prijs wel op. Als optiekeuzepakketten zijn er het Pilot Pack en het Plus Pack.

Het Pilot Pack kost 3.500 euro en daarmee krijg je extra veiligheidshulpjes, zoals Pilot Assist, Adaptive Cruise Control, noodremassistent, dodehoekdetectie in de buitenspiegels en waarschuwingen om botsingen te voorkomen. Daarnaast krijg je meesturende LED-lampen en een 360°-camera om het parkeren te vergemakkelijken.

Buitenspiegel Polestar 2
Buitenspiegels zónder dodehoekverklikker: deze Polestar 2 is niet voorzien van een Pilot Pack

Tegen meerprijs van 4.500 euro krijg je een Plus Pack. En dat is een belangrijke, want daarmee krijgt de Polestar 2 een warmtepomp. Daarnaast voorziet het Plus Pack je van extra hebbedingetjes, zoals een Harman/Kardon geluidssysteem, een verwarmde achterbank en de mogelijkheid om je telefoon draadloos op te laden.

Weerspiegeling Polestar logo in het glas van het panormamadak, Polestar 2
In de Polestar 2 kun je 24/7 naar de Poolster kijken

Ster in het panoramadak

Bovendien krijg je met het Plus Pack ook een donkergetinte achterruit en een panoramadak, zodat je vanuit je Polestar naar de sterren kan kijken. Dat kan in een Polestar 2 overigens ook op klaarlichte dag. Er zit namelijk een ster in de hemelbekleding verwerkt, die weerspiegelt in het panoramadak. Een leuk en creatief kenmerk, maar de spiegelende poolster is dus wel exclusief voor degenen die hun Polestar met het Plus Pack uitrusten.

Zwart Polestar logo op het stuur van de Polestar 2 Single Motor

Voor modeljaar 2022 krijgen alle Polestar 2’s een zwart logo op het stuur. Dat past bij de standaard zwarte vegan-bekleding in het interieur. Niet-veganisten kunnen nog altijd de optie ‘geventileerd Nappaleder Barley met houten sierpanelen’ aanvinken. Dat ziet er prachtig uit, maar kost wel 4.500 euro extra en kan alleen worden besteld in combinatie met het Plus Pack. Ach ja, als je dan toch bezig bent?

Polestar 2 velg, 20 inch black diamond cut V-spaakvelg

Het Performance Pack is exclusief voor de Polestar 2 Dual Motor. Zie je gele gordels, gouden ventieldopjes en joekels van Brembo’s op een Polestar 2? Dan weet je zeker dat je met een tweemotorige uitvoering te maken hebt.

Conclusie rijtest Polestar 2 Single Motor

Met de Polestar 2 Single Motor krijg je simpelweg dezelfde looks en een grotere actieradius voor minder geld. De gewijzigde rijprestaties zien wij niet als een nadeel; het rijdt juist relaxter. De Polestar 2 had al een aantrekkelijk uiterlijk en door de lagere vanaf-prijs is hij nu ook nog eens voor een grotere doelgroep bereikbaar. Helaas is het Plus Pack niet meer standaard. In dat pakket zit juist wat je wél wilt hebben op de auto. Denk aan het panoramadak en het Harman/Kardon-geluidssysteem, maar niet in de laatste plaats ook aan de warmtepomp.

Polestar 2 Long range Single Motor, linker achterzijde

Het exemplaar in deze rijtest is een Polestar 2 Long range Single Motor met Plus Pack. Hij is uitgevoerd in de kleur ‘Moon’ en staat op 20 inch V-spaakvelgen. De totaalprijs van de auto in getoonde configuratie is 56.400 euro.

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *