rijtest-Peugeot-508-SW-Hybrid-7
Sterktes Zwaktes
+ Vlot en zuinig – Erg lage instap
+ Stijlvolle vormgeving – Krap achterin
+ Rijgevoel van 1 a 2 klassen hoger – Laadvloer niet vlak bij omgeklapte achterbank

Terwijl veel automobilisten kiezen voor hoge crossovers en SUV’s, durft Peugeot het aan om met de 508 een sedan én stationwagon (SW) aan te bieden die superlaag zijn, en niet geschikt voor mensen die graag onopvallend door het leven gaan. Ze zijn namelijk behoorlijk opvallend gestileerd.

Opvallende styling van de 508 SW

Peugeot had vroeger de naam de Franse Mercedes te bouwen. Het merk had daarna jaren te kampen met een niet erg aansprekende vormgeving en dito kwaliteit en dat imago verdween. De laatste jaren is dat echter totaal veranderd. De compacte en SUV-modellen zijn zeer gewild, de kwaliteit en afwerking werden enorm verbeterd en warempel, de 508 SW HYbrid die wij beproefden biedt het ontspannen comfort dat inderdaad met Mercedes-Benz wordt geassocieerd. Hij verwent je, hij rijdt heerlijk, je kunt er een kilometer of veertig vol elektrisch, dus lokaal emissievrij mee afleggen en als je geregeld laadt gemakkelijk gemiddeld 1 op 17 mee rijden. Wie zo rond de vijftig mille een andere keus durft te maken dan een veilige Duitse of Japanse, heeft hier een fijne en zich onderscheidende auto aan.

Zie je de Peugeot-signatuur?

Peugeot, let op die prijzen!

Als ‘Europa’ niet had geëist dat auto’s vanaf dit jaar veel zuiniger en schoner zijn, hadden we nooit zo’n toevloed aan plug-in hybride uitvoeringen gehad. Want daarmee kan aan de eisen worden voldaan. En als wij niet zo’n ridicuul BPM-stelsel hadden gehad, was de prijsstelling in ons land niet zo interessant geweest. Immers, door de extra batterij, elektromotor en vele elektronica is een plug-in duurder om te bouwen dan een ‘gewone’ benzine- of dieselversie. Maar de BPM-korting omdat de auto ‘schoon’ is camoufleert dat.. Soms is de plug-in hybride versie nu de goedkoopste in het leveringsprogramma. Maar niet elk merk geeft de BPM-besparing volledig terug aan de klant.  Kies als zakelijke rijder bij Peugeot zo mogelijk altijd de BlueLease prijslijst, die net even wat vriendelijker is dan de gewone lijst.

Blue lease prijslijst is vriendelijker

Deze start bij € 43.040,- voor de Active-uitvoering met 180 pk en 8-traps automaat. Dieselen is goedkoper, vanaf € 39,770,-, en ‘onze’ testauto, een Allure HYbrid staat voor € 48.560,- in de lijst. Peugeot is niet alleen kwalitatief bijna op Premium-niveau beland, de prijzen en de meerprijzen voor opties zijn navenant. De testauto is voorzien van een aantal extra’s, waardoor hij een kleine 7 mille duurder is. Denk aan lederen bekleding, Focal Premium Hifi, Night Vision (wel een unieke optie!) en handsfree achterklepbediening. Vergelijk je de prijslijsten, dan blijken de BlueLease versies beter in hun spullen te zitten dan de auto’s op de gewone prijslijst. De testauto kwam al met al op zo’n 55 mille uit. Het is veel auto voor het geld, maar je rijdt er ook bijna een… Mercedes-Benz C-Klasse Hybrid voor, zij het met wat minder uitrusting.  Daarom toch het welgemeende advies aan Peugeot: let op die prijzen!

Uiterlijk van de Peugeot 508 SW

Bij deze Franse fabrikant vindt men dat elektrische auto’s er niet anders uit moeten zien dan auto’s met een brandstofmotor. Dat blijkt uit de Peugeot 208-versies, de 3008 en ook deze 508. Aan de buitenkant verraden alleen de typeplaatjes de aandrijving en ook van binnen is er niet heel veel verschil. Een sublieme vondst is dat de instrumenten wit kleuren als je op benzine rijdt, en blauw als je elektrische aandrijving hebt. Dan gaat er ook een blauw lampje onderaan de binnenspiegel branden. Het idee erachter: bij het binnengaan van een schone zone in een stad kan zo gesignaleerd worden dat je elektrisch rijdt en dus naar binnen mag. Aardige gimmick.

Rijtest Peugeot 508 HYbrid icockpit
Kleurt wit of blauw, al gelang er op benzine op stroom gereden wordt

We merkten al op dat de 508 erg laag is. Dat is zeker iets om rekening mee te houden als je wat strammer bent of graag een korte rok draagt. Dan is het lastig om prettig en elegant in- en uit te stappen. De stoelen zitten uitstekend maar de hoofdruimte houdt niet over, zeker niet als je het panoramadak aankruist. Je moet dan al snel de stoelleuning wat naar achteren zetten en dan blijft er achterin nog minder ruimte over. Dit is dus geen auto voor taxigebruik en evenmin voor een vakantie met grote tieners achterin. Zie het meer als ‘a thing of beauty is joy forever’; de 508 SW is een auto waar je graag nog een keer naar omkijkt, die aandacht trekt en die je een prettig gevoel van trots bezorgt, zelfs in een bescheiden kleur als ‘ons’ donkerblauw metallic met slechts 17 inch grote velgen. Dat maakt ‘m ook anders dan veel concurrenten die altijd meer gewoontjes zijn.

rijtest Peugeot 508 SW HYbrid lichtmetalen velgen
Mooie 17 inch lichtmetalen velgen

iCockpit

Uiteraard heeft ook deze 508 HYbrid het bijzondere Peugeot dashboard met een heel klein stuur en een instrumentenpaneel met keuze-weergave daarboven, de zogeheten ‘iCockpit’. Ons past het, wij vinden het fijn, maar dat geldt niet voor iedereen. Altijd gaan proefzitten en -rijden dus. Door de lage zit en het kleine stuur krijg je het gevoel in een sportwagen te rijden. Wij beleefden daar veel plezier aan. De auto is zwaarder dan de gewone 508 SW, maar door de batterij ligt het zwaartepunt laag en dat maakt ‘m leuk sturend en prettig rijdend. Een nadeel is wel dat de carrosserie niet erg overzichtelijk is. De piepers en parkeercamera heb je echt nodig.

rijtest Peugeot 508 SW HYbrid iCockpit
Peugeot’s iCockpit

Net als hij andere actuele Peugeots zijn de meeste functies te bedienen via een centraal geplaatst beeldscherm met daaronder gelukkig een rij tuimelschakelaars. Het multimediasysteem is niet het snelste, maar er is uitstekend mee te leven. De afwerking en materiaalkeuze is fraai en zo wordt het gevoel in een bijzondere auto te rijden nog versterkt.

Aandrijving

De hybride van de 508 is een combinatie van een benzine- en een elektromotor, aangestuurd door een 11,8 kW batterij. Via een 8-traps automaat worden de voorwielen aangedreven. Uiteraard wordt bij het remmen en uitrollen energie teruggewonnen. Dat doe je extra effectief door de transmissiehendel in B te plaatsen. De 508 HYbrid kan via een gewoon stopcontact in 4 tot 8 uur vol worden geladen. Kies je een wallbox of laadpaal en heb je zoals op de testauto voor € 300,- extra de 7,4 kW lader besteld, dan is hij in 1 tot 2 uur vol. Altijd aankruisen, want daardoor kan de elektromotor vaker assisteren en zal het verbruik lager zijn. Snelladen kan helaas niet.

Rijtest Peugeot 508 HYbrid achterkant
Remlichten die er uit zien als klauwen

Rijden met de Peugeot 508 HYbrid

Als de benzine- en elektromotor samen voor de aandrijving zorgen, heb je keuze uit een standaard, een comfortabele en een sportieve modus. Ook is er een e-Save stand. Het verschil tussen de drie modi is klein. Wel is in de sportstand het volledige motorvermogen van 225 pk/360 Nm snel beschikbaar. Dan is het een vlotte auto (0-100 km/u in 8 seconden, topsnelheid 240 km/u). Door het extra gewicht is hij iets minder rap dan de standaard 225 pk sterke 508. Mis je dat? Absoluut niet. Er staat immers zeer stil rijplezier tegenover. Via een schakelaar op de middelconsole kies je voor volledig elektrisch rijden of voor hybride. In de eerste stand rijd je emissievrij tot de batterij leeg is. Wij haalden altijd tussen de 35 en 40 km puur elektrisch, het WLTP-bereik is 52 km. De overgang van een volledig elektrische naar de hybride aandrijving geschiedt doorgaans vloeiend. Heel af en toe was er een klein schokje voelbaar, maar nooit hinderlijk. In de Allure-uitvoering is de vering nadrukkelijk comfortabel, waardoor de 508 HYbrid een echte ‘Grande Routière’ is. Soms is hij zelfs een tikje deinerig, maar dat past wel bij de auto. Kies je ‘m als GT, dan worden de schokdempers elektronisch geregeld en is de auto nog wat sportiever. Nog even het brandstofverbruik: wij zagen geregeld 1 op 25 op de boordcomputer; de landelijke maximumsnelheid van 100 km/u helpt uiteraard om het verbruik laag te houden. Laad je de auto zo vaak mogelijk op, dan is gemiddeld 1 op 20 prima haalbaar. Dat is mooi.

Rijtest Peugeot 508 HYbrid conclusie

Ruimte

De plaatsing van het batterijpakket heeft geen invloed op de laadcapaciteiten van de Peugeot 508 SW. Ook de Hybrid beschikt over een koffervolume van 530 liter, met neergeklapte achterbank groeit het bagagecompartiment tot 1.780 liter. Wel is vanwege de batterij de brandstoftank iets verkleind. Maar met veelal zo’n 700 à 800 km actieradius is dat geen probleem. Vervelend is wel dat het afdekscherm van de bagageruimte niet meebeweegt met de achterklep. Het moet steeds met de hand worden geopend of gesloten. Wie vergeet de afdekhoes terug te rollen halveert het zicht in de binnenspiegel. Dus zal je af en toe zuchtend teruglopen naar de achterkant om dat scherm goed te doen. Goed om te weten: er mag een geremde aanhanger achter van maximaal 1.340 kg.

530 tot 1780 liter bagageruimte

Conclusie rijtest Peugeot 508 SW HYbrid

Al is 55 mille een heel bedrag, deze 508 SW HYbrid is wel een erg aangename auto. Hij stuurt goed, is voldoende snel, is lekker zuinig, oogt fraai en de hele techniek functioneert prima. Wie veel ruimte zoekt kan beter een andere keus maken; wie dagelijks verwend wil worden heeft er een fijne auto aan. Hij is verfrissend anders dan alle SUV’s, rijdt sportiever, presteert beter en is zeer representatief. De prijs zit aan de bovenkant van wat redelijk is; Peugeot schurkt weliswaar tegen de premium merken aan, maar wordt zo nog niet gezien. Al met al is het echter een aanrader, een auto waarmee je, als je in deze prijsklasse zoekt, beslist moet gaan rijden. Op ‘Europa’ is terecht veel kritiek, maar we danken aan de nieuwe regelgeving wel auto’s als deze!

Categorieën