SterktesZwaktes
+ Sportieve uitstraling–       Laadruimte achterin is beperkt
+ Rijdt als een echte MINI–       Best flink voor een MINI
+ Zuinig voor zijn formaat–       Cockpit display oogt goedkoop

Wij testen een week lang de MINI Cooper Clubman in de Richmond Park uitvoering. In deze week onderzochten wij of deze auto daadwerkelijk wel zo MINI is als de merknaam doet vermoeden. Hieronder lees je onze bevindingen na een heerlijke week sturen met de MINI-reus

Wat is de Mini Clubman? 

Iedereen kent het automerk MINI wel. Van origine een echt Brits en losstaand merk, maar zoals vele merken is ook MINI ten onder gegaan en in dit geval opgekocht door BMW. Door de overname van MINI door BMW in 2001, heeft de MINI tegenwoordig Duitse eigenschappen. Het model is gelukkig wel kenmerkend gebleven voor MINI . In tegenstelling tot de koets die dezelfde looks hield, is de motor tegenwoordig natuurlijk Duits.

In 2007 werd de Clubman geïntroduceerd op de Nederlandse markt. Na de introductie zijn er niet veel dingen veranderd aan het exterieur, iedereen kent inmiddels wel de twee openklappende achterdeuren. Sinds de introductie van de Clubman blijken de openklappende achterdeuren een succes en daarom zijn ze tot op heden nog steeds aanwezig.

De Clubman is van buiten mooi om te zien, mede dankzij de sprekende kleur en de originele achterdeuren. Ons testexemplaar is uitgevoerd met het ‘Richmond Park’ pakket. De luxe uitgeruste MINI Cooper Clubman Richmond Park Edition heeft net dat beetje extra stijl. En dat voel je, telkens als je door het panoramadak naar de hemel kijkt, de unieke designdetails je weer opvallen of wanneer je de karakteristieke dubbele achterdeuren opendoet.

Hoe rijdt hij?

De Clubman is de grootste MINI uit de MINI-familie en dit merk je ook tijdens het rijden. De auto voelt groter aan dan hij daadwerkelijk is, wat echter niet stoort. Het rijden door steden en over snelweg voelt vertrouwd en de MINI Cooper Clubman ligt goed op de weg. Wel is het bij het inparkeren af en toe een keer extra kijken niet onverstandig, omdat de rechter voorkant lastig in te schatten is. 

Het rijden zelf voelt als een echte MINI: Een strakke wegligging en een stijf chassis kenmerken de karakteristieke rijeigenschappen. Hobbels en oneffenheden in de weg voel je gelukkig amper, dat maakt deze grote broer van de MINI Cooper een fijne reiscompagnon. Het sturen gebeurt direct en ook in de bochten heeft de MINI Cooper Clubman geen problemen.

De MINI Cooper Clubman wordt geleverd met voorwielaandrijving, dit merk je bij zeer sportief rijgedrag. Het ESC-systeem grijpt vroeg in en neemt de echte speelsheid voor een deel weg. Wanneer de ESC uitgeschakeld wordt in combinatie met sportmodus, ontstaat er een verrassend sportieve middenklasse station. 

Technische kenmerken (hybride)-motor 

De 1.6 liter Cooper motor levert welgeteld 136 pk op de voorwielen. De overbrenging gebeurt door een 7-traps automaat die deze taak feilloos uitvoert. De automaat is voorzien van een dubbele koppeling en dit zorgt voor een soepele schakeling tussen de versnellingen. De 1.6 liter Cooper motor heeft drie cilinders die, in tegenstelling tot de Cooper S (vier cilinders), bij een lager toerental soms nog wat koppel tekort komt. Dit is even wennen, maar zeker in de sportmodus schakelt de automaat vlot een versnelling terug. Hij komt prima mee in het dagelijks verkeer!

De drie cilinders zorgen in ieder geval wel voor een laag verbruik. De MINI Cooper Clubman heeft volgens MINI zelf een verbruik van ongeveer 5,9 L/100 (1 : 16,9). Dit is gezien het formaat een zeer schappelijk verbruik. Het optrekken naar 100 km/h neemt 9,2 seconden in beslag. Je bent misschien niet als eerste weg bij het stoplicht, maar gelukkig zorgt de dubbele koppeling in de automaat voor een vlot gevoel en rijdt deze MINI-reus soepel mee met het verkeer. 

Sterke punten

Zoals hierboven beschreven zijn wij erg te spreken over het sportieve karakter van deze compacte station. Met de juiste instellingen voelt zelfs deze MINI Cooper Clubman aan als een volwassen auto met sportieve rijeigenschappen. Het sturen door iedere bocht is opnieuw een leuke ervaring en wij hebben dan ook genoten van deze week met de MINI.  Het sportstuur van MINI is van hoge kwaliteit en ziet er goed uit. Het stuur houdt bijzonder lekker vast op tien voor twee en geeft een sportief gevoel. 

Het rijden van deze auto is een genot voor de mens maar ook voor onze portemonnee. Het verbruik valt erg mee, het testverbruik in de praktijk kwam namelijk op 6,8 liter per 100 kilometer. Deze cijfers zijn natuurlijk zeer acceptabel voor het formaat van deze station en gezien het verbruik van concurrenten.

Zwakke punten

In de stad voelt deze MINI toch wat groot aan. Dit klinkt natuurlijk raar vanwege de merknaam, maar in de stad is het een grotere auto dan hij doet vermoeden. Gelukkig heeft de MINI een prettige achteruitrijcamera die zorgt voor extra zicht. Dankzij het ontwerp met twee openklappende achterportieren zit er een dikke middenstreep in de achteruit. Hierdoor moet je soms even goed in de binnenspiegel kijken of er niemand achter je rijdt. Daarnaast moet je bij het insturen in een parkeervak even goed kijken. De rechter voorzijde is niet makkelijk in te schatten; je moet vertrouwen op de park distance control (parkeersensoren).

Waar de MINI tijdens het rijden groot aanvoelt, is de laadruimte achterin nog steeds MINI. De openslaande deuren zijn leuk, maar verder niet heel praktisch. De laadruimte is beperkt tot 360 liter met de achterbank omhoog, wat precies genoeg is voor 3 volle boodschappentassen naast elkaar. De standaard laadruimte is te vergroten door extra hoogte in de achterbak te creëren. Er is namelijk een schot wat omhoog geklapt kan worden, waardoor er extra ruimte ontstaat. Deze extra ruimte gaat alleen ten koste van de diepte, die dan versmalt.

Uitrusting

De Richmond Park uitvoering is standaard uitgerust met een aantal pakketten van MINI. Zo valt het ‘Chili’ en ‘Serious Business’ pakket onder de Richmond Park uitvoering. Maar er zitten hier ook nog losse opties bij. Wel bij voorbaat één minpuntje. Heb je een Iphone 11 met hoesje of groter? Vink dan de optie draadloze telefoonoplader niet aan, dit formaat telefoon gaat niet passen. 

Iedereen kent de MINI van de Cabriolet waar menig mens jaloers op is. Bij de Clubman is dit concept dunnetjes overgedaan, met een openschuivend panoramadak. In één woord: Heerlijk! Zeker bij lage snelheden is dit fantastisch toeren. Dit is een toevoeging die niet mag missen.

Het Harman Kardon HiFi systeem. Wauw! Wat een geluid, een krachtige bass en heldere tonen overspoelen je ieder moment en in combinatie met de Apple Carplay creëer je een Mini-feestje. De speakers zien er modern uit en zijn breed te configureren op het infotainment systeem, zodat de tonen altijd goed klinken. Voor een muziekliefhebber is dit de 860 euro zeker waard. Gecombineerd met het schuifdakje is dit een onmisbare optie!

Conclusie rijtest MINI Cooper Clubman

De MINI Cooper Clubman is zeker een echte MINI! Ondanks het grote formaat en de grote draaicirkel zijn er toch echt MINI eigenschappen aanwezig. Door de bocht vliegen gaat fantastisch, de openklappende achterdeurtjes zijn origineel en hij is redelijk zuinig. De optie Harman Kardon geluidsinstallatie is zeker de moeite waard, in combinatie met het schuifdakje is dit heerlijk toeren. Wil jij je eigen MINI configureren, kijk dan op Mini.nl!

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *