Mercedes noemt de E-klasse Coupe (en Cabriolet) de emotionele vertegenwoordigers van de E-klasse familie. Ze zijn dynamisch, efficiënt, emotioneel en aantrekkelijk. Althans, dat belooft het persbericht over de vernieuwde Coupé en Cabriolet. Als een auto op deze wijze omschreven wordt, dan willen we dat graag zelf ervaren. Mercedes stelde ons een E 200 Coupé ter beschikking in de kleur designo diamantwit bright, in combinatie met een zadelbruin lederen interieur. Het waren drie heerlijk dagen!

SterktesZwaktes
+ Schitterende vormgeving– Werking start-stop systeem
+ Heerlijke rijeigenschappen– Automatisch inparkeren mag beter
+ Afwerking op hoog niveau– Spiegeling sierdeel dashboard
Mercedes E 200 Coupé: een plaatje!

Wat is er vernieuwd

Het front werd qua design aangepast en aangescherpt. De koplampen zijn smaller en zijn zelfs in standaarduitrusting voorzien van volledige led-technologie. Het A-vormige design van de diamond grille zorgt voor een dynamische uitstraling. De grille is voorzien van verchroomde pins, één enkele lamel en een geïntegreerde Mercedes-Benz ster. Het binnenwerk van de tweedelige led-achterlichten is volledig vernieuwd en de achteruitrijcamera zit verwerkt in de ster op de kofferdeksel. Daarnaast kun je vier extra kleuren kiezen en er zijn nieuwe velgen leverbaar.

De vernieuwingen zitten niet enkel aan de buitenkant, ook het interieur is onder handen genomen. De bovenkant van het dashboard lijkt te zweven: het rust op een groot sierdeel wat overgaat in de deurpanelen. De adaptief verstelbare bestuurdersstoel kiest, nadat je je lichaamslengte hebt ingegeven op het mediascherm of via Mercedes me, automatisch een passende positie. De bestuurder hoeft dan alleen nog wat kleine aanpassingen te doen om de perfecte rijpositie te vinden.

Het bovenste gedeelte van het dashboard lijkt te ‘zweven’.

Nieuwste rijassistenten

De vernieuwde Mercedes E 200 Coupé beschikt over de nieuwste generatie rijassistentiesystemen die de bestuurder coöperatief ondersteunen. Denk hierbij aan de hands-off detectie: het systeem detecteert het als de bestuurder zijn handen niet aan het stuur heeft. Voorheen was een lichte stuurbeweging nodig om de auto te laten weten dat de situatie ‘nog onder controle’ was. Nu is de auto uitgerust met een sensormat in de stuurkrans die registreert of de bestuurder het stuur vast heeft. Daarnaast is de auto uitgerust met een actieve remassistent. Deze assistent remt in veel situaties autonoom om een aanrijding te voorkomen of de gevolgen ervan te beperken. Bij stadssnelheden kan het systeem remmen voor stilstaande auto’s en voetgangers.

Mercedes MBUX Multimediasysteem

De auto is uitgerust met de nieuwste generatie van het MBUX multimediasysteem (Mercedes-Benz User Experience). Dit systeem omvat twee grote displays van 10,25 inch/26 cm die naast elkaar zijn geplaatst. Dit zorgt voor een widescreen-look. Tegen meerprijs zijn de schermen nog in een maatje groter te bestellen. Het Energizing-comfortprogramma bundelt diverse comfortsystemen op het gebied van geluid, licht en massagemodi. Urban Guard is een systeem dat zorgt voor een allround bescherming nadat de auto geparkeerd is. Dit bestaat uit een antidiefstalsysteem, wegsleepbeveiliging, alarm en interieurbewaking.

Achteruitrijcamera is weggewerkt in ‘de ster’

Ook op motorisch vlak is er het nodige te melden. De topversie van de viercilinder dieselmotor is uitgerust met een geïntegreerde startdynamo (ISG). Deze startmotor maakt geen deel meer uit van de motor, maar van de transmissie. Dit zorgt voor een extra EQ Boost van 15 Kw en 180 Nm, direct na het starten van de motor. Voor het eerst is de E-klasse nu leverbaar met 48V-techniek en ISG op de zescilinder benzinemotor, bekend uit de CLS, S-klasse en de GLE.

Onze testauto was voorzien van een viercilinder in lijn met een inhoud van 1.991 cc, met een vermogen van maximaal 197 pk en koppel van maximaal 320 Nm, gekoppeld aan een 9G-Tronic automaat. Belangrijke opties zijn het AMG-Line pakket en het Premium Plus Pakket.

Het front kreeg een dynamischer uitstraling

Hoe rijdt hij?

Het rijden in een Mercedes E 200 Coupé is puur genieten. Zoals hierboven aangegeven heeft de motor een trekkracht van 320 Nm. Dit koppel is al vanaf 1650 toeren beschikbaar, waardoor de motor enorm soepel aanvoelt en de auto altijd meer dan voldoende kracht heeft. De motor doet zijn werk in alle rust. Scherp bochtenwerk is geen probleem voor de coupé. Toch voelt de besturing wel wat afstandelijk aan, er zit minder gevoel in dan verwacht. De auto is lekker sportief te rijden, maar bij rustig toeren voelt de motor nooit zenuwachtig aan. Hard gaan is geen probleem, naar om te genieten is dat geen noodzaak. Sterker nog, dit is bij uitstek een perfecte auto om in alle rust, omgeven door allerlei luxe, van A naar B te reizen. Dan is deze auto op zijn best.

Vier personen kunnen mee

Ondanks dat dit een coupé is, is het echt een vierpersoons auto. De instap naar achter vereist wel de nodige lenigheid (de voorstoelen schuiven automatisch naar voren), maar zit je eenmaal in de bank, dan heb je met een gemiddelde lengte meer dan voldoende hoofd- en beenruimte. Omdat de coupé forse deuren heeft, zit de gordel ver naar achteren. Dit wordt opgelost door een beugel die, na instappen, automatisch naar voren schuift om de gordel aan te geven. Tja, gemak dient de mens. De testauto was uitgerust met een Burmester surround sound systeem. Nu weet ik niet hoe de standaard audio klinkt, maar dit systeem is echt een genot om naar te luisteren. Mooi vol geluid, zonder ooit schel te worden.

Sterke punten

Laten we met het uiterlijk beginnen, er staat echt een auto die van voor tot achter volledig in balans is. Van welke kant je de auto ook bekijkt, de verhoudingen kloppen gewoon. Dat zie je wel eens anders bij een coupé! Fraaie 14-spaaks velgen, een heerlijk schuifkanteldak en zwart gespoten spiegels maken het plaatje compleet. Open je het portier, dan is het één en al luxe wat je tegemoet straalt. Een fraai lederen interieur met stoelen die als gegoten zitten. Geen achterbank, maar twee riante zitplaatsen met een fraaie, brede leuning ertussen waarin twee bekerhouders zijn verwerkt. Hier is het even goed toeven als op een Amsterdams terras!

Analoge meters, daar doet Mercedes bij dit model niet aan. Alles is terug te vinden op twee grote schermen, die naar eigen wens zijn “in te vullen”. Alles is goed afleesbaar, maar met name het scherm achter het stuur geeft erg veel informatie aan de bestuurder door. Het was fijner geweest als de meest essentiële zaken wat makkelijker af te lezen waren.

Heerlijke zitplaatsen achterin

Zwakke punten

Scoort de Mercedes E 200 Coupé dan nergens minpunten? Zeker wel! Hoewel het comfort zeker op een zeer hoog niveau ligt, geeft het onderstel smalle, dwarse richels in de weg fors aan het interieur door. Dit wordt soms akoestisch ondersteund door gedreun van het onderstel. Niet storend, maar het valt wel op. Daarnaast is er op het dashboard een groot sierdeel dat doorloopt in de deurpanelen. Ziet er gelikt uit, maar bij lage zon kan deze strip erg verblindend werken. Met een iets mattere afwerking zou dit probleem waarschijnlijk verholpen zijn.

Start-stop systeem

Derde punt van kritiek heeft te maken met het start-stop systeem. Bij afremmen tot stilstand, wordt de motor uitgeschakeld. Laat je het rempedaal los, dan start hij weer. Het uitschakelen gebeurt echter al vlak voordat je echt volledig stil staat. Zelf heb ik altijd de neiging om, bijvoorbeeld bij afslaan, de auto nog net te laten rollen. Daar heeft de Mercedes het moeilijk mee, want juist op het moment dat de rem los gaat om de auto te laten rollen, slaat de motor af… En dus weer aan, omdat de rem los gaat. Vervelend, maar ook dat zou eenvoudig op te lossen moeten zijn door de motor pas bij 0 km/h uit te laten schakelen.

Automatisch inparkeren

Laatste punt heeft betrekking op het automatisch inparkeren. Bij het zoeken naar een parkeerplaats heeft de camera moeite om een geschikte parkeerplaats vinden, in mijn ogen was ik al drie geschikte plaatsen voorbij gereden, voordat de auto het ‘akkoord’ vond. De auto heeft op verschillende plaatsen meerdere keren mogen laten zien dat hij automatisch beter kan inparkeren dan ik. Vervolgens (zoals mijn rijinstructeur vroeger al deed) deur open en de afstand tot trottoirband bepaald, dit bleek steeds toch minimaal 30 tot 40 cm te zijn. Voordeel hiervan is dat de velgen niet snel zullen beschadigen, maar ik had verwacht dat hij hem dichter langs de rand zou parkeren.

Gewijzigde achterlichten

Conclusie

Zoals hierboven aangegeven heeft de Mercedes E 200 Coupé best wat verbeterpunten. Echter, gezien de prijs van de auto ligt de lat net wat hoger dan normaal en liggen de verwachtingen dus anders. Dat neemt niet weg dat de auto voor een ontzettend brede glimlach zorgt, elke keer als je achter het stuur stapt en een rondje gaat toeren. De afwerking van de auto staat op een zeer hoog niveau. Er zijn eigenlijk geen zaken te benoemen die je mist aan de auto en het ontwerp van de auto blijft van alle kanten boeien. Voor mij was een langere testperiode geen straf geweest!

14-spaaks velgen
Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *