Ondertussen krijgen steeds meer modellen, verspreid over vrijwel alle merken, een hybride en/of een elektrische variant. Ook Mercedes-Benz doet mee aan deze trend, met een aantal nieuwe elektrische auto’s, maar ook hybrides. Voor velen is de overstap van brandstofauto’s naar de elektrische variant (bijvoorbeeld de Mercedes EQA) nog groot, hybride is dan een goede tussenstap. Een voorbeeld hiervan is de Mercedes CLA 250e, waar wij een week mee rondreden!

SterktesZwaktes
+ Elektrisch rijden– Verdwalen in het menu
+ Multimediasysteem– De auto grijpt snel in
+ Head-up display– Duur voor de kleinste sedan van Mercedes
vooraanzicht Mercedes CLA 250e, op rode klinkerstraat, grille met ster

Wat is de Mercedes CLA 250e?

Het Duitse merk Mercedes-Benz heeft een lange geschiedenis achter de rug. In 1885 begon Carl Benz als eerste autoproducent ter wereld en in 1886 maakte hij dan ook zijn eerste rit in zijn zelfgemaakte auto. Via een lastige weg is de naam Mercedes gevonden bij het Duitse automerk Daimler. De dochter van de Daimler’s eerste klant droeg namelijk de naam Mercedes.

Mercedes-Benz maakt met haar kleinste klasse, de A-klasse, een grote indruk. Deze vierdeurs coupé is dan wel het kleinste model van Mercedes-Benz en tijdens het rijden voelt hij dan ook niet groot aan, maar aan ruimte is geen gebrek met een kofferbak volume van 505 liter. Achter in de CLA 250e past een volwassen persoon wel, echter is het voor de lange afstanden af te raden, dan zit je voorin toch beter. Al heb je achterin wel de mogelijkheid om je telefoon op te laden, door middel van een USB-aansluiting. 

CLA 250e, badge op de kofferklep, waterdruppels

Hoe rijdt de Mercedes CLA 250e?

Zoals verwacht van het kleinste model van Mercedes-Benz, stuurt de Mercedes CLA 250e lekker strak. Bochten maken is geen probleem. Het is natuurlijk geen raceauto of kart, de luxe is ook zeker aanwezig. Je kunt de stoel bijna in zijn geheel aanpassen naar eigen voorkeur, wat fijn is op de langere afstanden.

Aan vermogen geen gebrek, de CLA 250e heeft namelijk een 75 kW (102 pk) elektromotor. Hiermee is heerlijk elektrisch te rijden en een afstand van 70 kilometer haalbaar. Tijdens de rijtest viel ons op dat het bereik dat Mercedes opgeeft voor de CLA 250e, ook in de praktijk te behalen is! Voor ritten van minder dan 70 kilometer, is de Mercedes CLA 250e ideaal, 35 kilometer heen en 35 kilometer terug rijdt hij volledig elektrisch. En dankzij de Plug-in Hybrid techniek kun je thuis of op het werk de CLA 250e aan de lader hangen

Mocht je nou toch haast hebben, dan is er nog altijd een 160 pk 1.3 liter turbo-benzinemotor aan te slingeren. Het totale vermogen van de Mercedes CLA 250e is 262 pk en het maximumkoppel bedraagt 450 Nm. In 6,8 seconden rij je al 100 km/u wanneer dit nodig is. 

Het Mercedes-Benz logo op de neus van de Mercedes CLA 250e

Sterke punten

Het multimediasysteem van Mercedes vraagt veel aandacht. Het is te bedienen met de twee scrollknoppen, links en rechts op het stuur. De linker scrollknop bedient het display achter het stuur, de rechter scrollknop wordt gebruikt voor het multimediasysteem rechts van het stuur. Met het display achter het stuur kun je handige informatie tevoorschijn halen, zoals verbruik of de routebeschrijving. Aan de rechterzijde van het stuur is het multimediasysteem ideaal om te gebruiken. Met zowel touchscreen als een touchpad kun je dit multimediasysteem met gemak bedienen.

Infotainmentscherm Mercedes
Tellerscherm Mercedes EQ

Het Head-up-display is wat Mercedes-Benz weet te scheiden van de rest. Niet alleen de (toegestane) snelheid wordt weergegeven, maar ook de route. Aan de hand van pijlen die bij kruisingen verschijnen, geeft het Head-up-display precies aan waar je heen moet. Bij een stoplicht waar je bijvoorbeeld links, rechtdoor of rechts kunt, krijg je precies te zien welke rijbaan je moet volgen. Vooraf kreeg ik het gevoel dat dit niet perfect zou werken, maar de Mercedes CLA 250e heeft mij laten zien dat Mercedes-Benz dit tot in de puntjes verzorgd heeft. 

Een foto van de rechter voorkant

Zwakke punten

Het nieuwe infotainmentsysteem van Mercedes-Benz is fantastisch, daar kunnen we niet omheen. Het nadeel van een groot scherm is dat het uitnodigt goed gevuld te zijn. Er zijn veel verschillende menu’s om uit te kiezen en soms is het wat overweldigend. 

De Mercedes CLA 250e die wij meekregen had geen Adaptive Cruise Control, wat wel nuttig zou zijn geweest. Zonder deze optie kan deze Mercedes wel ingrijpen tijdens het overschrijden van een lijn (mits je geen knipperlicht gebruikt). Het nadeel hiervan ontdek je op bijvoorbeeld wegen waar je 60 km/u mag. Deze wegen hebben een specifieke belijning waar de Mercedes niet aan gewend is. Stel, je haalt een fietser in, dan moet je dus over een lijn bewegen. Als je vergeet het knipperlicht te gebruiken, corrigeert de Mercedes CLA 250e je terug naar het midden van de weg en word je bijna tegen de fietser aangedrukt. Op dit soort wegen loont het dus om deze correctie uit te zetten, wat mogelijk is aan de hand van een knopje. 

Mercedes-Benz is nou eenmaal niet het goedkoopste merk op de weg. De CLA 250e is de kleinste sedan die Mercedes vandaag de dag verkoopt, en toch is hij niet echt goedkoop. Voor 47.103 euro zit je in een Mercedes CLA 250e zonder extra opties. Dan moet je hem natuurlijk nog aankleden naar eigen wens, wat in het geval van onze testauto ruim was gedaan. Het AMG line pakket kost bijvoorbeeld al 2.178 euro extra. 

Een AMG logo op een vloermat van de CLA 250e

Conclusie rijtest Mercedes CLA 250e 

De Mercedes CLA 250e is fantastisch om (elektrisch) mee te rijden. Het ruime elektrische bereik is handig voor kortere ritten. En stel, je moet toch verder dan de elektrische range toelaat, dan is er altijd nog de verbrandingsmotor die je kan gebruiken. Aan vermogen trouwens geen gebrek, de 262 pk’s werken goed samen en geven de CLA 250e een lekker sportief gevoel. De auto heeft wel een flink prijskaartje. Maar je krijgt hier ook een hoop voor terug, namelijk een plug-in hybride met 70 km elektrisch bereik en een hele chique Mercedes die jij zelf kunt configureren op de website van Mercedes-Benz.nl! Terugkijkend zijn wij positief verrast door de Mercedes CLA 250e. 

Veel knopjes op het stuur en in het deurpaneel
Het middenconsole van de CLA 250e
Het middenconsole; een touchpad waarmee je het infotainment systeem kan bedienen, een steun voor je pols en verder een heleboel knoppen zoals de camera, de rijmodi, de muziek en dergelijke nuttige mogelijkheden.
Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *