Mazda CX-30 header

De legendarische zanger Frank Sinatra wist Mazda’s gedachten eind jaren ’60 al te verwoorden in één nummer; My way. Waar Sinatra dit echter als cover zong, hanteert Mazda deze filosofie al vanaf dag één. En nog steeds kiest het merk uit Hiroshima eigenwijs zijn eigen route uit. De Mazda CX-30 is hier misschien wel het beste voorbeeld van. Met een 2 liter benzinemotor, een eigenzinnig ontwerp en een bijzondere naam is de CX-30 zelfs voor Mazda een bijzondere auto te noemen. Wij besloten daarom de CX-30 te testen, maar natuurlijk wel op onze eigen manier.

SterktesZwaktes
+ Motor– Elektrische achterklep
+ Interieurkwaliteit– Kofferbakruimte
+ Rijgevoel– De naam
Mazda CX-30 op weg voor gras heuvel
Mazda CX-30 achterzijde

Wat is de Mazda CX-30?

De Mazda CX-30 is Mazda’s antwoord op de steeds sportievere SUV-Crossover-markt. Een model dat iets onder de CX-5 staat, maar boven de CX-3. De meest logische naam zou dus de CX-4 zijn, maar die bestaat al, in China. Mazda besloot het nieuwe model CX-30 te noemen. Ons testmodel is voorzien van een nieuwe E-Skyactiv X motor met 186 pk en een handgeschakelde versnellingsbak. De E-Skyactiv X belooft het beste uit beide werelden van diesel- en benzinemotoren te combineren. Een geleidelijke opbouw van koppel, met een net vermogen, maar toch een laag verbruik.

E Skyactiv X badge, logo, waterdruppels
E-Skyactiv X

De body van de CX-30 belooft ook een mooie compromis te zijn tussen een SUV en een Crossover. Iets dat er stoer uitziet, maar niet direct rijdt alsof je op een waterbed bent beland. Nee, dit moet een SUV-Crossover zijn die ook nog eens strak op de weg ligt.

Hoe rijdt het?

Is dat ook gelukt? Om een antwoord te geven dat even kort door de bocht gaat als de CX-30: ja! Mazda heeft het stuurgevoel precies de juiste hoeveelheid stuurbekrachtiging meegegeven om prettig te rijden. Je voelt wat de banden doen, door het gevoel dat naar je handen gestuurd wordt. Er zit gewicht achter de stuurbewegingen die je maakt en dit maakt het rijgevoel erg prettig, zonder het te zwaar te maken tijdens ritten in de stad. Ook de draaicirkel is verrassend klein met 11,37 meter van punt tot punt.

Voorzijde Mazda CX-30, witte auto op asfalt, wuivend riet
Mazda CX-30 in de wind

Op motorisch gebied weet de E-Skyactiv X motor ook te overtuigen. Door gebruik te maken van M-Hybrid-techniek en compressieontsteking in plaats van een ontsteking met bougies, is de benzinemotor een stuk efficiënter gaan lopen. Door minder energieverlies is er meer kracht en dus meer ruimte om te focussen op een soepele overbrenging. Dit resulteert in een motor waarbij de eerste versnelling bijna overbodig is geworden. Diverse malen ben ik per ongeluk vertrokken in zijn twee, zonder het echt in de gaten te hebben. De respons van het gaspedaal is zeer kalm en geleidelijk. Dit in tegenstelling tot een kleiner turbo aangedreven blok, waarbij het vermogen opeens kan opkomen. In de CX-30 is er altijd voldoende koppel om iemand even in te kunnen halen.

Sterke punten

Beauty is in the eye of the beholder, en dus altijd een subjectief punt als het komt op goed of fout. Toch denk ik dat het merendeel er wel over eens is dat de Mazda CX-30 een aantrekkelijke auto is. Ondanks de zeer grote zwarte kunststof randen op de auto, is het ontwerp nog steeds erg geslaagd. Vooral vanaf de zijkant is goed te zien waardoor dit komt: de verhoudingen tussen de motorkap en de cabine kloppen. Weg zijn de dagen van de crossover met een korte neus op een hoge body. Daarnaast is het ontwerp ook erg simpel en overzichtelijk, net zoals het interieur. De CX-30 is ontworpen volgens het Japanse Kodo design. Het ‘Less is more’ principe, waar de kunst van het weglaten centraal staat.

Linkerzijde Mazda CX-30, witte auto op gras, tussen bomen, crossover, zwarte randen rondom wielkasten
De juiste verhouding

In het interieur is dit ook goed te zien. Er is geen knop te veel gebruikt. Gelukkig zijn er nog wel een paar: enkele op het stuur en enkele op de middenconsole. Zo zijn de climate controls te bedienen met draaiknoppen en de blaaskracht met drukknoppen. Bovenop deze drukknoppen zit om de twee knoppen een puntje, deze voel je precies aan met je vingertop. Zo weet je zonder te kijken op welke knop je vinger zit. De knoppen voor de recirculatie en de blaasrichting hebben een puntje en de + en – knoppen voor de temperatuur juist weer niet.

Het algehele gevoel van de CX-30 is er een van vertrouwen, maar ook van vernieuwing. Het is geen elektrische auto die anders aanvoelt enk probeert om zo futuristisch mogelijk te zijn. De CX-30 voelt bijna als het tegenovergestelde van dat. Het recept is bekend, maar het is op elk mogelijk punt een klein beetje verbeterd. De motor is soepel, stil en voelt krachtig aan bij elk toerental. Tegelijkertijd is een verbruik van 1 op 17 een realistische mogelijkheid. Het interieur is bekend en minimalistisch, maar ook weer vernieuwend en modern. Het voelt als een gloednieuw paar van je favoriete oude schoenen.

Interieur Mazda CX-30, minimalistisch Kodo design, dashboard, stuurwiel met Mazda logo
Kodo interieur

Zwakke punten

Het zijn het dan ook precies de aspecten die in een auto van deze klasse vanzelfsprekend zijn, die mij overvallen. Zo is de Mazda CX-30 voorzien van een elektrische kofferbak, handig om inspanning te beperken. De werking ervan gaat echter net iets te langzaam voor mij. Dit kan echter een bewuste keuze zijn. Een kans vanuit Mazda om je genoeg tijd te geven om te kijken of de boodschappen wel echt gaan passen in de kofferbak. Met 430 liter is de inhoud voldoende, maar hoog stapelen zit er niet in.

Het multimediasysteem is voorzien van de mogelijkheid om de muziek harder af te spelen wanneer de snelheid toeneemt. Bij de CX-30 stond deze echter standaard net iets te scherp afgesteld. Het resultaat hiervan is dat jouw favoriete nummer op een provinciale weg soms nogal wisselvallig kan klinken.

Linkerzijde Mazda CX-30, witte auto op asfalt, rietkraag
Platte kofferbak

Uitrusting

Onze Mazda CX-30 heeft een prijs van 35.780 euro. Hiervoor krijgen wij de al eerder benoemde E-Skyactiv X motor met 186pk. Het exterieur is voorzien van chromen accenten, LED koplampen en 18 inch lichtmetalen velgen. Voor deze prijs krijg je ook een achteruitrijcamera en die geeft een uitstekend breed beeld op het multimediadisplay. Als we het dan toch over het multimediasysteem hebben, de bediening hiervan werkt middels een draaiknop net iets onder de versnellingspook. Een systeem dat bekend is van het BMW iDrive systeem, dat Mazda zelf ook de beste oplossing vindt. Wij zijn het hier volledig mee eens.

Dan komen wij bij het head-up display. Ondanks dat de analoge tellers uitstekend te lezen zijn, is een head-up display altijd handig om erbij te hebben. De mogelijkheid om essentiële informatie direct in jouw gezichtsveld te kunnen zien is niet alleen prettig, maar ook veilig. Het lijkt wellicht lijnrecht tegenover het Kodo design principe van ‘Less is more’ te staan, maar in dit geval is het een goede toevoeging.

Voorzijde Mazda CX-30, riet blazend, asfaltweg
LED koplampen

Conclusie rijtest Mazda CX-30

Mazda is er wederom in geslaagd om op een geheel eigen manier een goede auto neer te zetten. De CX-30 is niet alleen prettig om naar te kijken, maar ook om in te rijden. Daarnaast is het materiaalgebruik in het interieur van hoge kwaliteit. De bediening van het multimediasysteem werkt prettig en met een vanafprijs van 30.990 euro is de CX-30 ook nog eens scherp geprijsd. Het Japanse merk mag dan wellicht iets achterlopen op het gebied van elektrisch rijden. Op het gebied van benzinemotoren optimaliseren staat het helemaal vooraan. Wil je het nieuwste van het nieuwste, dan is de CX-30 wellicht niet aan jou besteed. Zoek je echter een auto die traditionele gedachten weet te verheffen naar een nieuwe standaard, dan is de CX-30 absoluut een auto voor jou.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *