Lexus laat sinds diens oprichting in 1989 al zien dat het menens is. Daar waar eerst met name gekeken werd naar de concurrentie (Mercedes), qua design en luxe, slaat Lexus tegenwoordig een volledig eigen weg in. Niet zonder succes overigens. In Nederland heeft het merk misschien geen hele grote voet aan de grond, maar in Noord-Amerika en Canada is dat wel anders. Daar is het Japanse merk ondertussen een geduchte concurrent van de Duitse premiummerken. De vraag is dan ook wie er precies gek is, wij of zij? Dagelijksauto zocht het uit voor je. Benieuwd? Lees dan snel onze rijtest van de Lexus RX450H+.

Sterke PuntenZwakke Punten
+ Afwerking– CVT
+ Stoelen– Navigatie niet slim
+ Overzichtelijk– Waarschuwingen

Wat is de Lexus RX450h+?

Lexus kan natuurlijk bogen op de hybride ervaring van Toyota. Niet voor niets is Lexus het luxemerk van Toyota. Zodoende bestaat de RX450h al langer. Voor 2023 hebben zij echter een plusje toegevoegd aan de naam. Dit staat niet voor meer luxe, maar wel voor meer accucapaciteit. De RX450h+ is namelijk een plug-in hybrid. Goed voor een elektrisch bereik van 64 kilometer. Mogelijk gemaakt door een 18,1 kWh accupakket. Uit deze cijfers blijkt al dat de Lexus niet extreem zuinig met de energie omspringt, maar toch ligt het elektrische bereik redelijk in lijn met de huidige maatstaven voor plug-in hybrids.


De elektrische motor krijgt overigens ondersteuning van een bijzondere configuratie brandstofmotor. Een heuse V4 van 2,5 liter. De brandstofmotor levert dan een vermogen van 185 Pk. Het totale systeemvermogen komt uit op 309 Pk. Volgens Lexus goed voor een verbruik van 1,1 liter op 100 kilometer. Maar zoals duidelijk mag zijn, is dit volledig afhankelijk van de mogelijkheid om te laden in combinatie met de gereden afstanden.

Hoe rijdt de Lexus RX450h+?

Bij het instappen valt direct op dat de stoelen bijzonder goed zitten. De elektrische stoelen zijn veelvuldig instelbaar, hetzelfde geldt overigens voor het eveneens elektrisch verstelbare stuur. Prettig is dat er voor het rijden gekozen kan worden voor een volledige EV-modus. De RX houdt dit ook stug aan, zelfs wanneer het gaspedaal volledig ingetrapt wordt. Op het begin even wennen voor een plug-in, maar in de praktijk werkt het erg prettig. Voor wie dit niet wil, kan er ook gekozen voor de hybrid modus. In basis rijdt de 450h+ dan elektrisch, maar bij het gas dieper intrappen springt ook de brandstofmotor bij.

De brandstofmotor zelf klinkt door de V-opstelling overigens uit de kunst. Helaas wel gekoppeld aan een CVT automaat. Het sportieve geluid past overigens prima bij de rest van de Lexus. Het onderstel is prettig stevig, zonder oncomfortabel te worden. Het sturen gaat eveneens zwaar en met bijzonder veel gevoel. Gevolg is dat de Lexus zeer prettig rijdt.
Fijn is ook dat Lexus ervoor kiest om de meest basale functies onder te brengen bij knoppen. Temperatuur regeling, volume, maar ook de ontwaseming en camera’s zijn te bedienen met een knop.

Pluspunten

De afwerking van de Lexus staat op een zeer hoog niveau. De stoelen zijn half leer, half alcantare. Deze stof vinden we ook terug op de deurpanelen en het dashboard. De houtafwerking is niet overdadig, maar maakt het design van binnen wel compleet. Lexus lijkt hierbij aan alles te denken, door bijvoorbeeld ook de vloermatten uit te voeren in half leder. Het oog voor detail wordt echter compleet gemaakt door zelfs de binnenzijde van het dashboardkastje te bekleden met een fluweel aanvoelende stof.


Daarnaast vallen de goed zitten stoelen op. De lendensteun is op verschillende hoogtes te verstellen en ook de zitting kan gewenst langer of korter gemaakt worden om de onderbenen te ondersteunen.
Ondanks dat de Lexus RX450h+ een grote auto is (te lang voor de meeste parkeervakken), is de auto nog wel zeer overzichtelijk. Dit komt niet enkel door de camera’s. Ook de spiegels zijn dusdanig af te stellen dat de camera’s in feite niet nodig zijn om op krappe plekken in te parkeren.

Zwakke punten

Eerder spraken we al over de CVT. Ondanks het sportieve of beter gezegd dynamische karakter van de Lexus, haalt de CVT wel een beetje ‘het leven’ uit de motor. Ieder gevoel van snelheid ontbreekt eveneens. Daarnaast zorgt het ervoor dat bij flink accelereren het toerental dusdanig hoog vastgehouden wordt, dat dit te nadrukkelijk doorklinkt in het interieur, wat de rust dus enigszinds verstoord.
Ondanks dat het elektrische bereik voldoende is voor de dagelijkse ritten, gaat het interne systeem van Lexus hier niet altijd even slim mee om. Bij afstanden die buiten de actieradius van de accu liggen, rijdt de RX450h+ de accu simpelweg leeg. Terwijl het juist beter is om nog voldoende acculading te hebben om in de stad elektrisch te rijden. Het navigatiesysteem houdt hier echter geen rekening mee, waardoor je dus juist op deze onzuinige momenten alsnog benzine verstookt.


Op andere punten is de Lexus echter weer te slim. Niet per se de fout van Lexus overigens. Nieuwe regelgeving maakt het verplicht om vanaf 2024 een waarschuwingssignaal te geven wanneer de maximumsnelheid overschreden wordt. Dit signaal stopt niet. Oplossing? De verkeersbord herkenning uitzetten. Gevolg is dat de cruise control echter ook niet meer reageert op de verkeersborden. De andere optie is diep het menu induiken, om daar de waarschuwing uit te zetten. Helaas onthoudt de Lexus dit niet na het uitzetten van de auto. In de praktijk zette wij dus iedere keer bij opstart maar de verkeersbord herkenning uit.

Uitrusting

Uiteraard is de Lexus zeer compleet. Climate control, adaptieve cruise control en Apple Carplay ontbreken niet. Bijzonder is echter dat er naast stoelverwarming, ook stoelverkoeling mogelijk is. Dit geldt ook voor de achterpassagiers. Wie kiest voor de President Line uitvoering heeft sowieso voldoende ruimte achterin. De voorstoel van de passagier kan namelijk volledig naar voren geschoven en geklapt worden, zodat de persoon rechtsachterin nagenoeg de benen kan strekken. Uiteraard ook te bedienen vanaf de achterbank.

Conclusie Lexus RX450h+

Ondanks dat een grote SUV nooit echt sportief zal rijden, waren wij aangenaam verrast door het dynamische karakter. De RX450h+ is daardoor zeer vlot en vol vertrouwen door het verkeer heen te rijden. Daarbij zit de Lexus uit de kunst en staat de afwerking op een bijzonder hoog niveau, met hoogwaardig materiaalgebruik. Is de accu eenmaal leeg, biedt ook de brandstofmotor nog voldoende vermogen. Bovendien is deze erg zuinig. Wij haalden ruim 1 op 20 met gecombineerd gebruik van snelweg, stad en buitenen en laden wanneer dit kan. Is de accu leeg? Alsnog blijft er een verbruik over van rond de 1 op 12. Voor het formaat auto zeker niet slecht. Dus voor wie in de markt is voor een luxe, grote SUV, loop ook zeker even binnen bij de Lexus dealer. Misschien bieden zij wel precies wat je zoekt!

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *