Wanneer je aan een luxe limousine denkt, gaan de gedachten al gauw richting Mercedes, BMW of Audi. Maar er is nóg een merk dat luxe limousines bouwt: Lexus. Wat trekken de Japanners allemaal uit de kast als het gaat om een auto in de topklasse? Stapt u maar in en ontdek het in deze rijtest met de Lexus LS 500h. Wij zijn met liefde uw chauffeur.

Sterke puntenZwakke punten
+ Comfort: luxe interieur, geluidsisolatie– Geen keuze in motoren
+ Digitale binnenspiegel– Druk dashboard
+ Exclusiviteit– Multimediasysteem
Lexus LS 500h bij zonsondergang, brouwersdam

Wat is de Lexus LS 500h?

De letters LS geven meteen weg wat de Lexus LS is; ze staan voor ‘Luxury Sedan’. Sinds jaar en dag is dit het model waarvoor je moet kiezen als je een ultieme luxesloep uit Japan wilt. De eerste generatie LS zag het levenslicht in 1990. Bijna alle opvolgende generaties van de smaakvolle limousine waren samengesteld met de standaardingrediënten: achterwielaandrijving, V8-motor en luxe. Ik zeg ‘bijna’, omdat er bij de vierde generatie verandering in kwam. Sindsdien kan de LS-rijder namelijk kiezen uit RWD en AWD. In de vijfde generatie veranderde opnieuw een belangrijk element. Voorin lag niet langer een dikke V8. In plaats daarvan bood de motorruimte plaats aan een 3.5 V6, naar wens bijgestaan door elektromotoren.

LS 500h AWD badge

In 2021 bracht Lexus de geüpdatete versie van de vijfde generatie uit. Uiterlijke verschillen zijn klein, maar o.a. de koplampen en sierdelen van de voorbumper zijn gewijzigd. Ook in het interieur zijn de wijzigingen subtiel. De meest opvallende is het 12,3 inch multimediascherm dat nu meer ‘op’ het dashboard staat i.p.v. ‘erin’ verwerkt zit. Links van het scherm zit nog steeds het typerende analoge klokje. In Nederland koop je de LS altijd met een ‘500h’ badge; die ‘h’ geeft aan dat er onderhuids hybridetechniek aanwezig is. Er is nog steeds keuze tussen RWD en AWD. Voor deze rijtest reden we Lexus LS 500h AWD President Line; de meest luxe uitvoering die je kunt krijgen.

Om het de passagiers achterin zo gerieflijk mogelijk te maken, heb je een langgerekt koetswerk nodig. Dat resulteert bij de LS in een lengte van meer dan 5,24 meter en een wielbasis van 3,12 meter. U begrijp dat de bestuurder blij is met de 360-gradencamera in parkeergarages en drive-throughs.

Achterste helft linkerkant Lexus LS, achterwiel, oranje zonlicht

De beste zitplaats in de Lexus LS is de stoel rechtsachter. Die is op 22 manieren elektrisch verstelbaar en heeft zelfs een voetensteuntje dat elektrisch omhoog komt. De bijrijdersstoel voorin kan zich helemaal naar voren opvouwen, zodat je achterin languit kunt gaan liggen. De massagefunctie (die overigens in alle stoelen zit) heeft verschillende programma’s, inclusief spotverwarming en -verkoeling. Kortom: het interieur van de LS is een fijne plek om te relaxen na stressvolle vergaderingen. Wanneer je aan de deurhendel trekt, neemt de stoel weer zijn originele positie aan en pompt de luchtvering de auto omhoog. Zo kunnen passagiers gemakkelijk in en uitstappen.

Laser Special Ash open pore decoratiepaneel portier Lexus

Hoe rijdt de Lexus LS 500h?

Wanneer je instapt en de deur dicht trekt, valt meteen op hoe goed de auto geïsoleerd is. In het interieur worden alle geluiden van buiten sterk gedempt. Ondanks de flinke hoeveelheid rubber die om de 20 inch velgen zit, is bandengeluid in de auto onhoorbaar. Dit cocon-effect verandert je snelheidsbeleving. Daardoor kun je ook verraderlijk snel te hard rijden met de LS 500h.

Interieur, cockpit, stuurwiel Lexus LS

De Lexus LS biedt weinig opties qua krachtbronnen. Voorin ligt altijd een 3.5 liter V6 met natuurlijke aanzuiging. Daarnaast kan je in Nederland de Lexus LS alleen met hybride aandrijving krijgen. De V6 benzinemotor heeft al 299 pk, maar de twee elektromotoren schroeven het vermogen op naar 359 pk en 350 Nm. Een 10-traps automaat brengt de kracht via alle vier de wielen over op het wegdek. De acceleratie van 0-100 km/h duurt 5,5 seconden. Maar eerlijk gezegd komt de LS het best tot zijn recht wanneer je er rustig mee rijdt. Laag in toeren is de motor muisstil, maar geeft hij een prima ‘punch’. Trap je het pedaal diep in, dan begint de motor herrie te maken, maar de acceleratie voelt niet echt heftiger.

Driving Lexus LS 500h, man achter het stuur van rijdende auto

Gas geven in z’n vrij kan niet in de Lexus LS 500h. Geloof me, ik heb het geprobeerd toen een paar jongens bij de McDonald’s vroegen of ik kon ‘revven’. Het is ons dus een raadsel waarom de versnellingsbak een ‘Neutral’ heeft. De auto duwen of afslepen lijkt namelijk een onmogelijk scenario, met in het achterhoofd dat moederbedrijf Toyota wereldwijd één van de betrouwbaarste automerken is.

Uiteraard is de Lexus LS voorzien van allerlei hulpsystemen die het de bestuurder makkelijker maken. De auto herkent bijvoorbeeld verkeersborden en waarschuwt met een zachte pieptoon als de cruise control nog hoger ingesteld stond als de maximumsnelheid. De LS remt niet automatisch af naar de maximumsnelheid; het lijkt wel alsof Lexus rekening gehouden heeft met mensen die soms de voet op de plank willen houden om op tijd bij de volgende afspraak te zijn.

Lexus LS 500h in Nürburg

Tijdens een snelwegrit kwam ik erachter dat Lexus een slim systeem heeft voor adaptieve cruise control. De wegdekbelijning was door de laagstaande zon slecht zichtbaar, maar toch volgde de LS mijn voorganger op de voet. Toen de auto voor me van rijbaan wisselde, deed de LS dat prompt ook. Wanneer de belijning moeilijk te detecteren is, gebruikt de Lexus dus andere auto’s als referentiepunt. Intussen kan jij als bestuurder zonder zorgen je zonnebril uit het opbergvakje in de hemelbekleding halen.

Sterke punten

In het interieur van de Lexus LS kom je niks tekort. De verwarmde en geventileerde stoelen zitten heerlijk. Achterin vind je USB-poorten en zelfs een HDMI-aansluiting voor de beeldschermen. Zoals eerder benoemd is de geluidsisolatie uitstekend. De combinatie van deze elementen zorgt voor ultiem comfort. Het interieur van de Lexus LS biedt alles wat je nodig hebt als zakenman of -vrouw die veel op de weg zit.

Bijrijdersstoel Lexus LS, luxe interieur, zwarte leren stoelen met witte stiksels

Een uniek kenmerk van de Lexus LS is zijn digitale binnenspiegel. Op het eerste gezicht is het een gewone spiegel, die functioneert zoals alle andere binnenspiegels die we kennen. Maar klap je hem in de nachtstand, dan verandert het spiegeloppervlak in een cameraweergave. Hoewel het een tikkeltje overbodig is, is het wel gaaf om te hebben. En het werkt prettig, want het licht van auto’s achter je wordt minder fel weergegeven.

2021 Lexus LS digitale binnenspiegel

De Lexus LS staat symbool voor exclusiviteit en luxe. Ja, er zijn limousines waarmee je hem kan vergelijken. Maar geen van alle lijkt op de Lexus. Het Japanse merk heeft een geheel eigen designtaal. Zowel vanbinnen als vanbuiten. Daardoor kan je de LS onmogelijk verwarren met een andere auto. Dat is iets wat wij kunnen waarderen in tijden van eenheidsworst op wielen.

Lexus LS 500h front grille

Uiteraard komt een luxe limousine met een flink prijskaartje. Maar vergeleken met de concurrentie is de Lexus scherp geprijsd. De RWD versie is verkrijgbaar vanaf 127.695 euro. De uitvoering in deze rijtest (Lexus LS 500h AWD President Line + extra opties) kostte 173.815 euro. De prijs van een rijk aangeklede Duitse limousine gaat al gauw over de grens van twee ton.

Zwakke punten

De benzinemotor met elektrische ondersteuning is al decennia het stokpaardje van Toyota en Lexus. Maar op lange afstanden bekruipt ons het gevoel dat de LS misschien wel beter tot zijn recht zou komen met een dieselmotor. Niet dat de koper van een auto in deze klasse zich doorgaans druk maakt om brandstofprijzen, natuurlijk. Maar bij concurrerende modellen is er vaak wel keuze uit benzine- en dieselmotoren. Het voordeel van een dieselaandrijving in de LS zou zijn dat-ie dan wat meer trekkracht heeft. En dat je iets minder vaak bij de pomp staat.

Interieur dashboard 2021 Lexus LS 500h

Of je het dashboard mooi vindt, is een kwestie van smaak. Wel kunnen we vaststellen dat het vrij druk vormgegeven is. Daar moet je maar net van houden. Via het Multi-information scherm achter het stuur komt veel informatie op je af. Maar gek genoeg zie je nergens in welke versnelling de auto staat en hoeveel toeren de motor maakt.

Lexus touchpad, middenconsole, transmissiehendel

Het multimediasysteem doet wat het moet doen, maar het is wel een tikkeltje gedateerd. Je stuurt het aan via o.a. het touchpad op de middenconsole en dat vereist wat gewenning. Gelukkig doet Lexus ook aan smartphone-integratie; het systeem biedt Android Auto en Apple Carplay functionaliteiten. Met de Miracast-app kun je je telefoon mirror-linken met de schermen voor- en achterin de Lexus.

Conclusie rijstest Lexus LS 500h

Achterover zakkend in de presidentenstoel rechtsachter, probeer ik mij voor te stellen hoe je zo’n saaie persoonlijkheid kan hebben dat je een BMW of Audi boven deze Lexus LS verkiest. Ik vind het moeilijk te begrijpen. Toch laten onze boegbeelden van Hollandse ingetogenheid – lees: Willem Alexander en Mark Rutte – zich vervoeren in zo’n saaie sloep.

President seat Lexus LS 500h

Lexus heeft zijn eigen karakter en designtaal; dat is je ding of het is niet je ding. Persoonlijk vind ik de Lexus LS prachtig, maar helaas is het model een zeldzaamheid in het Nederlandse straatbeeld. Hoe anders is dat in Amerika: Lexus verkoopt daar ongeveer even goed als BMW en is zelfs een stuk populairder dan Audi.

Na een tijdje nagedacht te hebben, kom ik tot de conclusie dat het karakter van de gemiddelde Noord-Europeaan niet zo goed past bij deze uitgesproken Lexus. En dat is jammer, want juist die expressieve stijl maakt de Lexus LS 500h zo gaaf om te zien en ervaren. Een Europeaan die een Lexus LS koopt, maakt die keuze met zijn of haar hart.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *