Rijtest: het is moeilijk niet van de Subaru Forester e-Boxer te houden

Subaru Forester e-Boxer

Toen we de Subaru Forester e-Boxer ophaalden voor een rijtest, hadden we hoge verwachtingen. Vorig jaar waren we erg enthousiast over de Subaru XV: het grootste nadeel dat we konden vinden, was het benzineverbruik. Hoe zou een hybride Subaru zich gedragen?

Groot en vierkant

Imposant is een woord dat bij de Subaru Forester hoort. Hij is hoog en zo lang dat mensen zich afvragen of hij een derde rij stoelen heeft. Nee hoor, dat is gewoon de enorme kofferbak. De vierkante verschijning van de Forester doet denken aan oude Volvo’s van vroeger. Volvo ontwerpt al een tijdje geen ‘dozen op wielen’ meer, maar Subaru laat zien dat het nog prima kan.

Subaru Forester e-Boxer

Ondanks de horizontale motorkap en de rechtopstaande achterruit staat hier een fris ogende, moderne auto. Hij doet denken aan de stoere off-roaders van weleer: de originele Range Rover, de Toyota Land Cruiser of de Nissan Patrol. Het is duidelijk dat de Subaru Forester vooral ontwikkeld is voor de Japanse en Amerikaanse markt. Het uiterlijk van de Forester oogt fris en bij de tijd, maar bevat weinig opvallende stijlelementen.

Voor het interieur geldt hetzelfde. De middenconsole lijkt sterk op die van de XV. Ook hier zien we grote knoppen, want alles in een Subaru moet bediend kunnen worden met handschoenen aan. Het verwarmde stuur voelt robuust aan en ligt lekker in de hand. Onze testauto heeft een lederen interieur met fraaie stiksels, wat het een sjieke uitstraling geeft. Het enorme glazen schuifdak laat veel licht in de auto, terwijl stoelverwarming op alle zitplaatsen het comfort verder verhogen.

Subaru Forester e-Boxer

Alleskunner

Een grote draaiknop op het middenconsole voor de X-drive, met modi voor sneeuw en modder, verraden dat de Forester meer te bieden heeft dan ruimte en comfort.  Een Subaru is natuurlijk heer en meester off-road, en de Forester is geen uitzondering. Voldoende bodemspeling, permanente vierwielaandrijving en aparte modi voor verschillende omstandigheden garanderen dat de Forester je overal comfortabel heenbrengt, of er nu een weg ligt of niet.

Ondanks de grootte van de Subaru Forester is de wegligging ook op de snelweg uitstekend. Zonder moeite laat de auto zich op snelheid door de bocht sturen, zonder dat hij hierbij gaat hangen. Hierbij moet wel opgemerkt worden dat de Subaru Forester niet gemaakt is voor hoge snelheden: de snelheidsmeter op het dashboard mag dan doortellen naar 240, maar boven de 130km/u merk je dat de Subaru niet meer in zijn element is. Bij een straffe tegenwind (we testten tijdens een storm) gaat de motorkap bewegen, wat niet bijdraagt aan een relaxte rit.

Subaru Forester e-Boxer

Hybride aandrijving

Zoals elke Subaru heeft de Forester e-Boxer een boxermotor in het vooronder. Deze soepele motor heeft zichzelf al ruim bewezen. Bij flink optrekken trekt hij op tot 6000 toeren en zorgt een fijn motorgeluid voor een optimale snelheidsbeleving. De letter e verraadt dat deze Forester een hybride is. De boxermotor wordt geassisteerd door een kleine elektromotor en een bescheiden 13,5 kW accu. De Forester levert hiermee een vermogen van 150pk, wat weinig lijkt, maar tijdens het rijden voelt het als meer.

Laten we meteen met het slechte nieuws beginnen: echt zuinig is de Subaru Forester e-Boxer niet. Wij reden gemiddeld 8,4l/100km (1 op 12), wat conform de opgaven van WLTP is. Een boxermotor verbruikt nu eenmaal meer dan een normale motor en de hybride aandrijving is te klein om hier veel in te veranderen. De vierwielaandrijving, de grootte en het gewicht van 1760kg van de Forester helpen hier ook niet mee.

Subaru Forester e-Boxer

De hybride aandrijving helpt de benzinemotor vooral bij acceleratie. Er zijn twee standen: een stand waarbij de kracht gelijk verdeeld wordt over het toerental en eentje waarbij de elektrische aandrijving vooral helpt bij lage toerentallen, waardoor je lekker vlot kunt optrekken. De kleine accu betekent dat je hem snel hebt opgeladen met regeneratie via het remmen. Als je constante snelheid rijdt, of niet hard optrekt, rijdt de Forester even volledig elektrisch. Het duurt echter niet lang voor de benzinemotor bijspringt.

Maar misschien moeten we de Subaru Forester e-Boxer niet vergelijken met andere hybrides. De zeventraps automaat schakelt niet altijd even soepel en de motor is soms vrij luidruchtig, maar de Forester koop je voor een reden. De Subaru is veelzijdiger en kan beter tegen een stootje dan de concurrentie. Dit is een type op zich.

Subaru Forester e-Boxer

De Subaru Forester e-Boxer mag dan ook tot 1870 kilo trekken, wat vrij uniek is voor een hybride. Dit maakt de auto ineens heel interessant voor bijvoorbeeld mensen met paarden of in de bouw, die regelmatig op modderige terreinen rijden.

Big Subaru is watching you

Naast een geweldige off-roader staat Subaru nog voor iets anders: veiligheid. Subaru behoort tot de veiligste merken ter wereld en dat merk je. Zo heeft de Forester naar alle kanten een goed zicht naar buiten, aangezien Subaru werk maakt van dunne raamstijlen en niet meedoet aan de trend van de concurrentie met kleine achterramen en enorme dode hoeken. De boxermotor is zo ontworpen dat hij onder de auto doorschuift bij een aanrijding en het dak is extra stevig.

Subaru Forester e-Boxer

De elektronische veiligheidssystemen zijn ook van een hoog niveau. Subaru’s Eye Sight is één van de beste camerasystemen op de markt. Het ziet ander verkeer veel eerder dan andere auto’s die we hebben getest, zowel voor, naast of achter de auto. De bestuurder wordt dus eerder gewaarschuwd als het fout dreigt te gaan.

De Subaru Forester e-Boxer is uitgerust met een rudimentaire head-up display: een serie waarschuwingslampjes reflecteert in de voorruit. Dit werkt goed zonder af te leiden. De adaptive cruise control is intelligent en de rijbaanassistent let goed op, zonder dat hij je overmatig corrigeert. Wel hebben al deze systemen piepjes, die dus regelmatig klinken. De auto houdt alles in de gaten: zo waarschuwt hij als de auto voor je begint te rijden, terwijl jij niet oplet.

Ook de bestuurder wordt goed in de gaten gehouden. Bij het instappen wordt de bestuurder gescand en als het profiel bekend is, worden de stoel- en audio-instellingen hierop aangepast. Ook tijdens de rit wordt de bestuurder in de gaten gehouden: als hij 3 seconden niet vooruit kijkt, klinkt er een piepje en meldt het dashboard “kijk naar de weg!”. Ironisch genoeg doet hij dit ook als je te lang naar het dashboard kijkt.

Subaru Forester e-Boxer

Conclusie

Bij het ophalen van onze testauto realiseerden we ons pas hoe groot de Forester eigenlijk is. Bij het wegrijden hoorden we het rauwe motorgeluid en voelden we de automaat soms duidelijk van gang wisselen. De eerste indruk stelde ons teleur.

Maar gedurende de week dat we met de Subaru Forester e-Boxer reden, gingen we hem steeds meer op prijs stellen. De ruimte, de veiligheid, het strakke rijgedrag en de eigenzinnigheid. Maar vooral bewees de Forester dat hij alles aankon en niet bang was voor een uitdaging. De Subaru Forester e-Boxer is puur karakter. Helaas is ook bij deze Subaru het brandstofverbruik het grootste struikelblok.

De door ons geteste auto was een Subaru Forester 2.0i-S First Edition, die voor 54.990 Euro bij de dealer staat. De Subaru Forester e-Boxer is verkrijgbaar vanaf 46.995 Euro.