Rijtest: de Ford Focus ST combineert verslavende sportiviteit met comfortabel rijden

SterktesZwaktes
+ Lekker sportief uiterlijk, zonder te overdrijven– Saai interieur voor zo’n sportieve auto
+ Merkbaar verschil tussen normal en sport– Uitlaatgeluid via de speakers

Het asfalt strekt zich voor je uit. Nog even en dan gaat de weg van één naar twee banen. Eindelijk die voorganger voorbij.

Je rijdt 80, schakelt terug naar z’n drie en gaat vol op het gas. Je haalt ‘m door tot 6.500 toeren, schakelt naar z’n 4 en gaat weer vol op het gas. Voor je weet rij je 100…. en een beetje :). Dit is waar de Ford Focus ST voor gemaakt is. Knallen!

En daar is hij goed in. Maar hij heeft ook een andere kant. Zodra je ‘m in normal zet, wordt het een hele andere auto.  Is dit dan de ideale auto voor elke dag? Deze rijtest geeft daar antwoord op.

Wat voor auto is de Ford Focus ST?

De Focus ST is een echte ‘hot hatch’ en een directe concurrent van auto’s als de Renault Mégane RS en de Peugeot 308 GTI. Het is de meest sportieve, de snelste en de duurste Focus die je kunt bestellen. Gelukkig krijg je voor de hoge aanschafprijs genoeg terug.

Specificaties

Dat begint onder de motorkap. Hier vind je geen 1.6 of 1.8 zoals bij z’n concurrenten. Nee, onder de kap van de ST ligt een relatief grote 2.3 liter viercilinder turbomotor. Het gaat hier om de bekende EcoBoost uit de vorige generatie Focus RS, en in de huidige Ford Mustang (met een hoop andere onderdelen). 

Het motorblok

In de Focus ST levert het blok 280 pk en een koppel van 420 Nm. De acceleratie naar de 100 gaat in 5,7 seconden en hij stopt bij 250 km/u. De prijs begint op dit moment bij € 49.330,-. Voor dat geld krijg je de ST-3. De meest luxe uitvoering. Er bestaan ook nog twee minder luxe uitvoeringen, die in Nederland niet leverbaar zijn. 

Ford Nederland heeft ervoor gekozen om alleen de meest complete versie in Nederland te leveren. Door de bpm is een auto als de Focus ST als snel duur in ons land. Als je dan toch veel geld uitgeeft aan een auto, doe het dan ook goed.

De rek was er trouwens nog niet helemaal uit. Ons testexemplaar heeft een nieuwprijs van € 55.574, waarvan € 21.228 aan bpm… Slik! Voor die € 6.000 extra, krijg je onder andere een head-up display, panoramadak, audio van B&O, het Ford Performance Pack en nog een rij aan extra’s.

Leuk die cijfers, maar hoe rijdt zo’n Focus ST?

Dat Performance Pack is een must voor deze auto. Je krijgt onder andere vier verschillende rijmodi: Slippery, Normal, Sport en Track. Tijdens de test heb ik twee van de vier standen uitgeprobeerd. Normal en sport. In sport hangt de Focus ST goed aan het gas. Je hoeft maar naar het pedaal te kijken, of je schiet vooruit.

De dempers gaan op standje ‘lekker sportief’ en de auto nodigt je echt uit om er eens flink vandoor te gaan. En dat doet hij als een gek. Trap het gas in en de auto blijft maar sleuren. Totdat het blok 6.500 toeren draait en het tijd is om op te schakelen. Hup naar de volgende versnelling en dóór. Wat een verslavend apparaat is dit. Schakel terug en de auto geeft zelf tussengas.

Dat is niet alleen leuk, maar zorgt er ook voor dat je altijd soepel terugschakelt. Schakelen is trouwens nooit een straf met deze zesbak. Ga je in z’n twee vol op het gas, dan voel je het elektronisch sperdifferentieel het vermogen verdelen tussen de voorwielen. Laat abrupt het gas los en de uitlaten ploffen erop los. De beleving is compleet.

Achterkant van de auto

In de bochten word je goed op je plek gehouden door de sportstoelen van Recaro. Ze sluiten zich perfect om je heen, houden je goed vast en zijn nog comfortabel ook. Wil je een keer normaal rijden met iets meer comfort? Dan is het tijd om over te schakelen naar normal. Een belangrijk onderdeel van de Ford Focus ST.

Van sport naar normal

Want de meeste kopers gebruiken de auto dagelijks. En dan wil je ook wel eens rustig rijden, zonder van je stoel te stuiteren. Er zijn genoeg auto’s waarbij je amper verschil merkt tussen de verschillende rijmodi. Die feedback kreeg Ford onder andere op de Fiësta ST.

Maar de Focus ST verandert echt in een andere auto. Het uitlaatgeluid verdwijnt wat meer naar de achtergrond. Of eigenlijk moet ik zeggen, van de speakers. Want het lage gebrom die je hoort, komt niet uit de uitlaat. Voor de beleving, zorgen de speakers voor extra uitlaatgeluid. Daar ben ik persoonlijk dan weer geen fan van. 

De gasrespons is duidelijk minder direct en voelt bijna als een normale auto. Ook de demping is een stuk minder hard. Natuurlijk zit je nog steeds in een stevig geveerde auto, maar het verschil is groot. Je rijdt met gemak een afstand van 120 kilometer, zonder dat het oncomfortabel wordt. Ook als het asfalt niet in perfecte staat verkeert. 

Nog meer comfort dankzij alle opties

De vele opties van onze testauto, zorgen voor nog meer comfort wanneer je daar behoefte aan hebt.

Denk aan een verwarmd stuur, verwarmde voorruit en verwarmde stoelen, achteruitrijcamera en parkeerhulp, head-up display, adaptieve cruise control, panoramadak en verkeersboordherkenning (die het wel erg vaak mis heeft).

Achterpassagiers hebben ook niets te klagen. De beenruimte is riant te noemen. Ik kon met mijn lengte van 1.83 meter prima achter mezelf zitten, en had nèt genoeg hoofdruimte. Bestel je de ST zonder panoramadak, dan is de hoofdruimte ook meer dan genoeg. Bijkomend voordeel: zonder panoramadak ligt het zwaartepunt lager.

Het exterieur

Een hot hatch moet er natuurlijk ook sportief uitzien. Dat heeft Ford met de Focus ST goed aangepakt. De wielen, scherp gelijnde bumpers en de dakspoiler maken ‘m lekker dik, zonder te overdrijven.

Zelf ben ik niet zo van de donkere wielen, maar in deze configuratie past het perfect. De kleur van de 19” velgen komt terug in de voor- en achterbumper, en passen wat mij betreft perfect bij de carrosserie in Ford Performance Blue. Om het af te maken komen de rode remklauwen weer mooi overeen met de ST-logo’s in de grille, op de achterklep en in het interieur. 

Het interieur

Kortom: vanbuiten is er geen twijfel over mogelijk. Dit is een sportieve auto. Als je dan vervolgens instapt, valt het interieur wat dat betreft tegen. Buiten de sportstoelen, het  sportstuur en een paar logo’s om, lijkt je in een normale Focus te zitten.

Dat had beter gekund. Zoals in de Renault Mégane RS waar de rode kleur terugkomt op het stuur, de pook, de stoelen en in de gordels. Dat geeft je net wat meer het gevoel dat je in iets speciaals rijdt. 

Conclusie rijtest Ford Focus ST

De Focus ST combineert verslavende sportiviteit met comfortabel rijden. Het verschil tussen de standen normal en sport zijn goed merkbaar en verandert de rijervaring compleet. Ook het uiterlijk van de auto draagt bij het sportieve karakter. Vooral in een kleur als Ford Performance Blue of het historisch verantwoorde Orange Fury, rij je in een opvallende verschijning. 

Minpunten zoals het ietwat saaie interieur en het uitlaatgeluid via de speakers, vallen in het niet bij de pluspunten. De Ford Focus ST bezorgt je elke dag weer een glimlach op je gezicht. En dat is precies de bedoeling van een hot hatch.