Mazda heeft met de CX-5 al even een mooie SUV in huis, eigenlijk al voordat dit type auto een hype werd. Door de jaren heen zijn er natuurlijk een aantal updates geweest, maar in de basis blijft het dezelfde auto. De CX-5 is alom geprezen om zijn ruimte en maximaal trekgewicht. Zo bleek de CX-5 de meest populaire trekauto van 2023, met de Mazda CX-60 op plaats twee. Maar is dat onderscheidend genoeg in deze tijd?

Sterke puntenMindere punten
StuurgedragNiet zo modern
Kwaliteit interieurRijhulpsystemen
RuimteVerbruik stadsverkeer
De Mazda CX-5 is een herkenbare SUV zonder op te vallen.

Wat is de Mazda CX-5

Sinds 2012 is de Mazda CX-5 onder ons. Het model is populair bij gezinnen en klanten die vaak met zware aanhangers of caravans rijden. De CX-5 staat namelijk echt bekend als trekauto, hiervoor heeft Mazda al zes keer de prijs trekauto van het jaar in ontvangst mogen nemen. Vanaf 2017 heeft de CX-5 een grote update gekregen, zowel esthetisch als praktisch. De 2024 versie ziet er vertrouwt uit en doet niet mee aan de futuristische designs van de huidige tijd, ook weleens lekker!

De grote gril met herkenbare zilveren lijst zijn typisch Mazda.

De aandrijflijn is een mild hybride 2.0 e-Skyactiv G met een gecombineerd vermogen van 165 pk. Het hybride gedeelte (24V platform) zorgt voor ondersteuning tijdens het accelereren en maakt de auto zuiniger. De SkyActiv motoren maken gebruik van een bijzondere techniek, waardoor er gelukkig nog steeds grote motorblokken worden gemaakt zonder het milieu extreem te belasten.

In theorie zou het gemiddelde verbruik 6,5 liter per 100 kilometer zijn. In praktijk komen wij uit op 6,8 liter per 100 kilometer. Het verschil tussen stadsverkeer en de snelweg of provinciale wegen is, wat betreft verbruik, enorm. Desondanks niet schrikbarend voor een SUV, met lichte elektrische ondersteuning tijdens het versnellen.

Hoe rijdt de Mazda CX-5

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: verbazingwekkend goed! Als je op de Mazda afloopt zie je een grote auto waarvan je niet meteen hoogwaardige stuurkunsten verwacht. Het stuurgevoel is erg direct en de CX-5 laat zich gemakkelijk door korte en langere bochten sturen, met een continu gevoel van stabiliteit. Met zo’n hoge koets en flinke wielen is dat al een prestatie op zich. Het speelt ook mee dat dit een relatief lichte SUV is, met een leeggewicht van ruim 1500 kg. Buiten het bevorderen van het rijgedrag is dit ook een voordeel in de wegenbelasting.

De zitpositie is elektrisch instelbaar, met grote variatie in stoelhoogte. Als je iets kleiner bent, is het prettig dat je op deze manier toch goed overzicht hebt. De langere bestuurder hoeft zich ook geen zorgen te maken, er is hoofdruimte genoeg. Dit geldt overigens ook voor de achterbank.

Het rijgedrag is strak en lijdt niet onder de hoge koets.

De keuze is reuze

Opties, opties en nog eens opties. Je kunt de CX-5 geheel naar eigen smaak samenstellen, maar dat maakt het ook behoorlijk lastig. Welke rijhulpsystemen en luxe wil je graag hebben en welke dingen ga je nooit gebruiken en dus liever ook niet voor betalen.

Je kunt kiezen uit verschillende uitvoeringen met bijpassend motorgamma. Sommige uitvoeringen bieden ook optionele vierwielaandrijving. Daarnaast is er aan de buitenkant genoeg keuze uit onder andere velgen, bumpers en een trekhaak. Je kunt ook kiezen uit een head-up display, elektrische achterklep, keyless entry en stuurverwarming. Apple CarPlay, Android Auto en het draadloos opladen van je telefoon zijn aanraders wat betreft smartphone integratie. Voor de sterrenkijkers onder ons is een panoramadak ook mogelijk.

De stoelen met groene stiksels zijn mooi en zitten lekker. Alleen jammer van de lichte hemelbekleding.

Sterke punten

Zoals eerder benoemd is het stuurgedrag erg strak. De auto reageert onmiddellijk op koersverandering. Dit geeft het gevoel van controle en dat is precies wat je zoekt en zeker bij een auto van dit formaat.

De ruimte is één van de redenen waarom deze auto aantrekkelijk is voor een gezin of iemand die ruimte nodig heeft voor bijvoorbeeld een hobby. Overal is de ruimte dik in orde. Zo is de armsteun breed genoeg voor zowel bestuurder als passagier en kun je ontspannen zitten.

De kofferbakruimte is 493 liter, met de achterbank plat wordt dit 1395 liter.

Laten we even bij het interieur blijven. De stoelen zijn halfleer en afgewerkt met groene stiksels. De afwerking van zowel stoelen als dashboard is van hoog niveau. De materialen voelen over het algemeen prettig aan. Desondanks zou de hemelbekleding, ongeacht de uitvoering, zwart moeten zijn. Een gemiste kans voor zo’n interieur. Er is geen touchscreen aanwezig, de bediening van het infotainmentsysteem gebeurt via de knoppen op het middenconsole. Dit voorkomt vette vingers op het scherm en werkt prettig. Het display staat bovenop het dashboard en geeft zo het gevoel van een tablet. Dit is smaakgevoelig, iets lager en ingebouwd in het dashboard zou ook niet misstaan.

Het interieur is gemaakt van hoogwaardig materiaal.

Mindere punten

Is dan alles hosanna? Nee zeker niet. De CX-5 gaat in deze gedaante al een tijdje mee. Het is dan ook niet de meest moderne auto om te zien. Het zal ons dan ook niet verbazen dat we deze auto snel zien verouderen, want de auto-industrie verandert razendsnel . De rijhulpsystemen worden steeds uitgebreider en door het ontbreken van een touchscreen en de aanwezigheid van de vele knoppen zal de Mazda sneller verouderen dan gewenst. Het design is smaak, vul dus zelf maar in.

De rijhulpsystemen vallen iets tegen. De auto blijft niet zelf in het midden van een rijstrook rijden. Pas als je tegen de lijn aanrijdt wordt er fors tegengestuurd. Dit gebeurt daarna ook aan de andere kant en geeft een onrustig gevoel. Adaptieve Cruise Control krijg je pas bij de twee duurste uitvoeringen. Dit zou eigenlijk standaard of in een lager uitrustingsniveau moeten zitten.

Dat het geen stadsauto is, wordt bevestigd door het verbruik. Snelwegkilometers daarentegen zijn zuiniger dan verwacht met deze SUV. Mocht je dus veel in de stad rijden en verbruik belangrijk vinden, kun je beter voor een kleiner model Mazda gaan.

Deze 19-inch lichtmetalen velgen zijn standaard bij dit uitrustingsniveau.

Uitrusting

De testauto betreft een Mazda CX-5 e-SkyActiv G met Newground uitrustingsniveau in de kleur Machine Grey. In totaal is er keuze uit zes verschillende uitrustingen. Het motorengamma bestaat uit de e-SkyActiv G 165 M en de 194 M. Het getal is het vermogen en de M staat voor mild-hybride. Niet stekkerbaar dus, maar wel lichte elektrische ondersteuning tijdens het accelereren. Dit moet het verbruik ten goede komen. De testauto is voorwielaangedreven, maar bij verschillende uitrustingen is vierwielaandrijving ook een optie. Er is ook genoeg keuze uit kleuren, velgen, interieur en andere opties zoals stuurverwarming, camera’s voor, achter en rondom. Ga er gerust voor zitten, want de combinaties zijn eindeloos. De CX-5 begint vanaf €41.140 en de testauto zoals op de foto’s heeft een prijskaartje van €47.290.

Camera’s voor, achter en rondom zorgen voor goed overzicht.

De testauto is voorzien van een soepele, handgeschakelde 6-bak. Ondanks het feit dat deze goed schakelt en prima is voor dagelijks gebruik, is de automaat de betere optie met het oog op restwaarde en de mogelijkheid tot verkoop. Inmiddels begint de handgeschakelde auto op zijn retour te raken zullen weinig rijders terug gaan van automaat naar een handbak. Mocht je vaak bergop rijden met een caravan of aanhanger, dan geven rijders vaak de voorkeur aan een handgeschakelde aandrijflijn. Voor een automaat moet je ook nog eens €3000 extra neerleggen.

De testauto heeft een maximaal trekgewicht van 1800 kilogram. Ga je voor de automaat, mag je op papier 2000 kilogram meenemen. Caravans en andere zware aanhangers worden dus makkelijk vervoert met de trekauto van het jaar.

Conclusie Mazda CX-5

De inmiddels bekende pijlers van de CX-5 blijven overeind staan, ruimte en trekgewicht maken deze SUV populair. Ruimte genoeg voor een gezin om met een sleurhut richting het zuiden te trekken. Het stuurgedrag is strak en comfortabel op alle type wegen. Tijdens onze eerdere rijtest met de CX-5 hebben we ondervonden dat ook bergwegen prettig zijn in deze Mazda. Het interieur is goed afgewerkt met fraaie materialen. Het is niet de meest moderne auto uit de showroom, maar dat is ondergeschikt aan de kwaliteit. De rijhulpsystemen kunnen beter en voor bijvoorbeeld Adaptieve Cruise Control moet je meteen naar één van de duurdere uitvoeringen. Omdat de keuze enorm is, kun je de auto compleet naar eigen smaak samenstellen. Kijk daarbij goed naar de rijhulpsystemen en de gewenste aandrijflijn. De Mazda CX-5 is een auto die nog jaren mee kan. De toekomst zal uitwijzen hoe lang dit werkpaard relevant blijft.

De CX-5 in zijn natuurlijk habitat, het is en blijft een werkpaard.
Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *