Wat een verkooptopper was de vorige generatie Hyundai Kona! Vooral de elektrische variant ging als warme broodjes over de toonbank. De auto is wat anoniem geworden en de uitstraling is redelijk snel gedateerd, dus wordt het tijd voor de nieuwe generatie Hyundai Kona. Tijdens deze rijtest zijn we op pad geweest met de hybride uitvoering. Een mooie techniek die het verbruik ten goede komt.

Sterkte puntenMindere punten
VerbruikVervelende waarschuwingen
RijhulpsystemenOnopvallend
InventiefInterieur is een drukke bedoeling
Het is duidelijk met welke auto we op pad zijn geweest.

Wat is de Hyundai Kona Hybride

Het is de tweede generatie Kona in de hybride uitvoering. Deze kleine SUV was elektrisch behoorlijk populaire vanwege de lage kosten in de lease. Inmiddels is dat design redelijk verouderd en was een update hard nodig. Dat is goed gelukt, alhoewel uitstraling natuurlijk smaak blijft.

De aandrijving bestaat uit een 1.6 benzinemotor met 105 pk, gecombineerd met een elektromotor met een maximaal vermogen van 36 pk. Een accu van 1,56 kWh wordt opgeladen door het terugwinnen van energie en de aandrijving van de benzinemotor, stekkeren is dus niet mogelijk.

Het exterieur blijft altijd smaak, oordeel zelf maar.

Inventief

Zoals de titel eigenlijk al zegt: overal aan gedacht. Het zijn vaak de kleine dingen die het leven van de automobilist makkelijk maken en het comfort verbeteren.

Mocht je in een parkeergarage zijn ingebouwd en niet meer in je auto komen, kun je met de sleutel van je Kona de auto zelfstandig vooruit en achteruit het parkeervak uit laten rijden. Zonder dat er iemand in de auto zit! Als je dan de deur hebt geopend, beweegt de stoel naar achteren voor meer instapruimte. Bij het dichtdoen van de deur wordt je vooruit geschoven naar de gewenste zitpositie.

Naast de gebruikelijke dodehoekherkenning, zitten er in beide spiegels camera’s om de dodehoek te zien. Deze beelden kun je in je digitale klokkenpaneel zien wanneer je het knipperlicht aanzet.

Het knipperlicht naar links is aan en je kunt zo de dodehoek zien in je dashboard.

Bekerhouders nemen normaal gesproken veel ruimte in. Bij de Kona is dat optioneel. Met een druk op de knop tover je ze tevoorschijn en je kunt ze ook zo weer laten verdwijnen. Zo heb je ruimte genoeg in het middenconsole als dat nodig is.

Hoe rijdt de Hyundai Kona Hybride

Het is een prima auto met veel comfort, dat voel je ook terug in de wegligging. Tijdens de vele snelweg kilometers is het comfort goed merkbaar. Het is niet echt een sportieve auto, als je het pedaal volledig intrapt heeft de Kona moeite met grip zoeken. Nou zullen de meeste mensen deze auto ook niet kopen voor de sportiviteit, maar meer voor het comfort en rijgemak. Het overschakelen van de elektrische aandrijving naar benzine is, op de toerenteller na, nauwelijks merkbaar. Ook na een rit van 150 kilometer stap je uit zonder ergens last van te hebben. Dat betekent dat de stoelen ergonomisch ontworpen zijn. De bovenkant van de rugleuning is aan de smalle kant, dit kan vervelend zijn voor mensen die breed zijn bij de schouders.

In deze uitvoering is er zelfs stoelverwarming op de achterbank.

Sterke punten

Wij Nederlanders willen niks liever dan zo goedkoop mogelijk van A naar B rijden. Het verbruik van de Kona hybride is op papier 4,7 liter op 100 kilometer. In de praktijk is dit ook zeker haalbaar, tijdens het testen komen we uit op 4,8 liter op 100 kilometer. Zeker niet slecht voor een auto van ruim 1400 kilo tijdens de wintermaanden!

Zoals eerder benoemt is de uitbreiding van de dodehoekherkenning door middel van een camera erg handig. Alleen in het donker en met regen heb je hier weinig aan. De Kona weet zichzelf ook netjes in het midden van een rijstrook te houden, zonder abrupte stuurbewegingen. De auto zit vol met camera’s. De voor-, achter- en 360 graden camera maken het inparkeren makkelijk. Er zitten veel handige functies op de Kona. Zoals eerder benoemd kun je de auto automatisch uit een parkeervak laten rijden en is het interieur praktisch ingedeeld. Als je een tunnel nadert, wordt de luchtcirculatie in de Kona automatisch aangezet. Dit betekent dat er geen vieze dampen meer van buiten de auto inkomen. Vaak vergeet je dit zelf en kom je er pas halverwege de tunnel achter, te laat!

De kofferbakruimte is 466 liter.

Mindere punten

Rijhulpsystemen zijn fijn, maar kunnen ook overdrijven. In de Kona zit een sensor boven het stuur die oplet of de bestuurder zijn/haar ogen op de weg houdt. Als je praat met de bijrijder of langer dan een paar seconden opzij kijkt, krijg je waarschuwingen met symbolen en geluidsignalen. Dit geldt ook voor het te hard rijden, zelfs al is dat maar één kilometer per uur. Gelukkig zijn deze waarschuwingen uit te zetten, maar wel bij elke rit opnieuw. Gratis tip: zet ze onder de favorieten.

Waar de meeste autofabrikanten de knoppen zo veel mogelijk weg willen halen, heeft de Kona er nog genoeg op het dashboard zitten. Onder het touchscreen zit een rij met sneltoetsen die ook makkelijk op het scherm hadden gepast. Het opladen van je telefoon kan zowel draadloos als via een kabel. De tekens rondom deze oplaadpoorten zijn onduidelijk en voegen weinig toe.

De Kona is en blijft een onopvallende auto die weinig mensen doet omkijken. Deze generatie is wel weer helemaal opgefrist en bij de tijd, maar als je op zoek bent naar een blitse en/of sportieve wagen kun je beter even doorsparen voor de Ioniq 5 N.

Het interieur is klinisch wit, oppassen dus! Gelukkig kun je de kleur naar smaak samenstellen.

Uitrusting

De testauto betreft een Kona Hybrid Premium Sky uitvoering in de kleur Ecotronic Grey Pearl. Zoals de naam al aangeeft is deze auto rijkelijk uitgerust. De testauto kost, inclusief alle opties, €42.990. De auto is uitgerust met een panorama- en kantel dak, stoelverwarming voor alle stoelen, gekoelde voorstoelen, Bose premium audiosysteem, elektrische achterklep, 18 inch wielen en ga zo maar verder.

De vanafprijs is €34.995, hiervoor krijg je de Comfort versie. Adaptieve cruise control, achteruitrijcamera, parkeersensoren rondom, de meeste rijhulpsystemen en schakel-paddles zijn hier standaard. Met laatstgenoemde kun je ook het niveau van regeneratief remmen aanpassen. Voor €2.500 meer kun je de Comfort Smart bestellen. Hier krijg je onder andere stuurverwarming en 18 inch wielen bij, die 16 inch bij het instapmodel zijn natuurlijk niet in verhouding met het formaat van de auto.

Verder is er nog een Premium versie en een N-Line versie, beiden kosten je €40.995. De Premium versie is meer gericht op het comfort en de N-Line is natuurlijk de sportieve afdeling van Hyundai. Als je een panorama- en kantel dak wil toevoegen boven op deze topuitvoeringen, krijg je daarvan de Sky variant. Een schamele €1200 extra, maar dan kun je wel genieten van de sterrenhemel. Enfin, je kunt hem zelf samenstellen bij Hyundai.

Rijk uitgerust met onder andere panorama- en kantel dak en gekoelde voorstoelen.

Conclusie Hyundai Kona Hybride

Als je het belangrijk vindt om zo comfortabel en uitgerust mogelijk op je bestemming aan te komen, is dit misschien wel de auto voor jou. Door alle inventieve snufjes wordt je als bestuurder veel werk uit handen genomen. Het is een volwassen auto met genoeg ruimte voor een klein gezin. Een grote kinderwagen met overige bagage past dan weer niet in de Kona. Hiervoor zul je een maatje groter moeten gaan richting de Hyundai Tucson. Hopelijk komt er wel een update om de vervelende waarschuwingen permanent uit te zetten en niet bij elke rit. Het uiterlijk is smaakgevoelig, maar de nieuwe Kona is wel een auto die behoorlijk wat jaren vooruit kan en niet snel zal verouderen.

De Kona kan weer wat jaren vooruit.
Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *