Rijtest: Peugeot 308 GTi

Peugeot 308 GTi 2017

Van Peugeot Nederland kregen wij de mogelijkheid om hun nieuwe Peugeot 308 GTi een weekje uit te proberen. Lees hier of wij enthousiast geworden zijn van deze hot hatch.

Wat vooraf ging

De eerste generatie Peugeot 308 komt uit het jaar 2007 en maakte in september dat jaar zijn debuut op IAA Frankfurt. Deze nieuwkomer werd gebaseerd op zijn voorganger, namelijk de 307. In 2013 volgde de tweede generatie 308, die later dat jaar bekroond werd tot Auto van het Jaar 2014. Naast de reguliere 308, bracht het merk o.a. ook een stationwagen (SW) en gepeperde GTi op de markt. Dat laatste model wordt door ons tegen het licht gehouden.

Exterieur

De nieuwe Peugeot 308 GTi is ontwikkeld in samenwerking met Peugeot Sport, de performancedivisie van het merk. Wat allereerst opvalt, is zijn bijzondere Coupe Franche-carrosseriekleur: een combinatie van zwart en blauw. Deze kleurencombinatie vinden wij erg fraai en zorgt voor meer bekijks op de weg. De flinke remschijven met rode remklauwen, dubbele sportuitlaat en Peugeot Sport-logo’s vragen ook de nodige aandacht. Verder komen we Full LED-koplampen tegen, alsmede een sportief ogende grille. De 308 GTi, die wij meekregen, staat op 18 inch lichtmetalen Diamant-velgen. 

Interieur

De 308 GTi staat voor sportiviteit, en zo is ook de binnenkant het beste te omschrijven. De kuipstoelen, die bekleed zijn met kunstleder, Alcantara en stof, zijn hier een goed voorbeeld van. De steun tijdens scheurmomentjes is uitstekend, en ze zijn tevens verwarmbaar. Een origineel, maar apart detail is de toerenteller. Deze wijst naar links, i.p.v. naar rechts, terwijl bij het activeren van de sportstand alle tellers rood oplichten. Zoals we van Peugeot gewend zijn, is het sportstuur lekker compact gehouden.

Het infotainmentsysteem is duidelijk en eenvoudig te bedienen. Onze 308 GTi is voorzien van een Denon HiFi-audiosysteem, dat optioneel verkrijgbaar is. We komen in totaal acht luidsprekers en één subwoofer van 100 Watt tegen. De klankkleur is op eigen smaak te brengen. Zo kan je kiezen uit diverse profielen, zoals Klassiek, Jazz Blues, Rock Pop, Techno en Vocal.

Het rijden

Het is Peugeot gelukt om maar liefst 270 pk uit de 1.6 liter e-THP-benzinemotor te halen. Dit blok wordt standaard gekoppeld aan een heerlijk schakelende zesversnellingsbak. Een sprintje vanuit stilstand naar 100 km/h is in zes tellen gedaan. Ondanks de aanwezigheid van een flink aantal paarden, is het verbruik netjes te noemen. Na een weekje sturen komen wij uit op een acceptabele 7 liter per 100 km, oftewel: 1 liter op ruim 14 kilometer.

Het onderstel is door Peugeot Sport onder handen genomen en is behoorlijk stug. Uiteraard hoort dit bij een auto als de 308 GTi. De wegligging bestempelen wij als uitstekend: je voelt precies wat de auto doet. Echter, wordt alles nog scherper na het activeren van de sportstand. De motor reageert giftig op het gaspedaal, en het motorgeluid is meer aanwezig. Waar wij echter niet zo’n liefhebber van zijn, is dat de sound wordt versterkt via de luidsprekers. Wij hadden het geluid liever rechtstreeks uit de uitlaatdemper gehoord.

Specificaties

Motor: 1.6 liter e-THP-benzinemotor (270 pk en 330 Nm)

Versnellingsbak: Handgeschakelde zesversnellingsbak

0-100 km/h: 6,0 sec.

Topsnelheid: 250 km/h

Gecombineerd brandstofverbruik (fabrikant): 6,0 liter/100 km

Gecombineerd brandstofverbruik (test): 7,0 liter/100 km

CO2-uitstoot: 139 g/km

Lengte, breedte en hoogte: 4.253 mm/1.804 mm/1.457 mm

Bagageruimte: 420 liter

Vanafprijs: € 43.160- (inclusief BTW en BPM)

Prijs (getoond model): € 46.730,- (inclusief BTW en BPM)