De FIA Formula E World Championship gaat de elektrische MINI John Cooper Works inzetten als Safety Car. Een tijdje geleden maakte BMW al bekend dat ze Safety Cars gingen maken voor de MotoGP. Hiervoor kozen ze de M3, M4 en M5, die ze volledig aanpasten om aan de eisen van een Safety Car te voldoen. Nu dit weer oud nieuws is, komt de BMW Groep met een nieuwe Safety Car op de proppen. Ditmaal betreft het een auto zonder verbrandingsmotor, wat natuurlijk wat beter bij de Formule E past; namelijk een MINI Electric in JCW outfit!

Spectaculair John Cooper Works exterieur

MINI heeft uitgepakt voor de E-Prix. Een standaard MINI is dit zeker niet meer te noemen. Ten eerste hebben ze het een en ander aan het uiterlijk gedaan. De klassieke typische MINI componenten blijven aanwezig, zoals de ronde koplampen en de zeshoekige grille, maar hier blijft het niet bij. John Cooper Works exterieurdelen geven de MINI Electric een sportieve look. Denk hierbij aan een lage voorspoiler met extra splitters aan de zijkanten en een grote achtervleugel. Daarnaast is de kleurencombinatie zeer uitgesproken, met een matte zilverkleur als basis en een tweekleurige hoogglans wrap er bovenop: Highspeed Orange en Curbside Red metallic.

Verder geven gele accenten aan dat het een elektrische uitvoering is, de gekleurde onderdelen zitten verspreid over het gehele exterieur. Zowel aan de voor-, zij- en achterkant is de felle kleur terug te vinden. Daarnaast zijn er MINI Electric logo’s op het exterieur geplaatst. En natuurlijk komen er een heleboel waarschuwingslichten. Zowel in de motorkap als in de achterspoiler zullen de waarschuwingslichten geïntegreerd worden.

Interieur: less is more!

Van buiten lijkt de auto alleen maar beter aangekleed, maar van binnen is er vooral veel weggehaald. Om zo veel mogelijk gewicht te besparen, zijn alleen de twee voorstoelen overeind gebleven. Ook zijn verschillende componenten vervangen door koolstofvezel. Bijvoorbeeld de kern van het stuur, het centrale informatiesysteem en de deurbekleding. Verder zijn de knoppen in het middenconsole ook gemaakt van ongepolijst koolstofvezel. Ter bescherming van de inzittenden is er een veiligheidskooi ingezet. 

De inzittende worden op hun plek gehouden door kuipstoeltjes met zespuntsgordels. Deze gordels zijn goedgekeurd voor zowel het circuit als de openbare weg. Jammer genoeg blijft de MINI Electric Safety Car alleen op het circuit te zien, hij is namelijk niet voor de openbare weg bedoeld. 

Verbeterde perfomance

Maar wat is nou precies de invloed van de gewichtsreductie? Nou, in totaal weegt deze MINI Electric ‘inspired by John Cooper Works’ maar liefst 130 kilogram minder! En met de 135 kW (184 pk) gaat deze MINI Safety Car van 0 naar 100 km/u in 6,7 seconden (standaard MINI Electric: 7,3). De tussen acceleratie van MINI’s nieuwe Safety Car is ook indrukwekkend: van 80 naar 120 km/uur knallen duurt slechts 4,3 seconden (standaard MINI Electric: 4,6 seconden). 

Première tijdens E-Prix

De MINI Electric ‘inspired by John Cooper Works’ Safety Car is 10 april 2021 voor het eerst rijdend te zien, bij de E-Prix. De nieuwe Safety Car doet zijn intrede tijdens de derde Formule E race van het seizoen.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *