Sterke puntenZwakke punten
+ grote rekenkracht in handzaam formaat– onnodige knoppen, zoals voor Google
+ haarscherpe foto’s met de verschillende camera’s– Photo app ingewikkeld voor ‘leken’
+ beeldscherm ververst 120 x per seconde– camera-eiland steekt uit
Sterkte / zwakte analyse Sony Xperia 5 II

Voor deze review mochten we de Sony Xperia 5 II een paar weken uitproberen, waarbij we van te voren al erg nieuwsgierig waren naar de mogelijkheden van dit toestel. De vooraf verkregen informatie beloofde namelijk nogal wat! Toen ik hem uitpakte viel meteen het relatief kleine en smalle formaat op, verpakt in een elegant ontwerp. De Xperia5 II is dunner en langwerpiger dan andere smartphones. Dit is in het begin even wennen, maar hij ligt erg fijn in de hand.

Lang en slank topmodel

Mijn handen zijn niet zo groot, maar door de smalle vorm kan ik hem toch makkelijk met één hand bedienen. En hij past makkelijk in elke broek of jaszak. Een hoesje is wel een aanrader. Door de mooie gladde vormgeving is de telefoon namelijk ook wel wat glibberig.

Het camera-eiland steekt iets uit, waardoor het toestel zonder hoesje wiebelt als je hem neerlegt. Verder heeft de Xperia5 II een aansluiting voor je koptelefoon. Erg handig, aangezien ik altijd mijn draadloze oordopjes vergeet op te laden… Minder handig vind ik de aparte knop voor de Google Assistent aan de zijkant. Die druk ik regelmatig per ongeluk in. De stijlvolle, langwerpige Xperia 5 II ligt fijn in de hand en is erg krachtig. Je benut de kwalitatief goede camera’s alleen volledig als je verstand hebt van fotografie.

Het camera-eiland steekt uit zonder hoesje

Top foto’s en video’s

Dit toestel beschikt over 3 goede camera’s, maar voor een fotografie-leek is het bijna onmogelijk om hier alles uit te halen. Met de standaard camera app vind ik de mogelijkheden vrij summier. Je kiest voor één van de 3 lenzen of voor een panoramafoto, maar voor alle andere functies heb ik de ingewikkelde Photo Pro app nodig. Ik maak overdag mooie foto’s en video’s met de standaard app, maar voor bijvoorbeeld goede nachtfoto’s in de Pro app mis ik kennis van fotografie. Je benut de camera dus alleen ten volle als je verstand hebt van onder meer ISO waarden, lichtmeetfuncties en witbalans.

Overdag maakt de Xperia 5 II topfoto’s. Voor nachtfoto’s is het handig als je fotokennis hebt

Krachtig en razendsnel

Het overzetten van de gegevens van mijn oude telefoon ging gelijk al erg snel. Verder gebruik ik de telefoon vooral ‘gemiddeld’. In het dagelijks gebruik Whatsapp ik veel, scrol vaak door mijn sociale media en bekijk ik af en toe een filmpje op YouTube. De Xperia5 II loopt als een zonnetje tijdens deze taken. Zelfs als ik een zware 3D game als Call of Duty opstart, blijft hij snel werken. Een echte krachtpatser dus!

Batterij gaat de hele dag mee

Bij het gemiddelde gebruik dat ik in de vorige alinea omschreef, gaat de batterij ongeveer een dag mee. Ik hoefde de smartphone tussendoor niet op te laden. De oplaadsnelheid viel me wel een beetje tegen voor een smartphone van deze prijs. Na 50 minuten zat de batterij voor 70% vol. Dat is zeker niet langzaam, maar in de huidige telefoonmarkt ook zeker niet snel.

Helder bioscoopscherm

Ik bedien het lange, smalle scherm redelijk goed met één hand. Dit zie ik niet vaak bij smartphones uit deze prijsklasse. Verder zie ik veel details in films en series op het heldere scherm. Het langwerpige toestel heeft dezelfde vorm als een bioscoopscherm. Hierdoor zie ik geen zwarte randen wanneer ik een film kijk. Helaas hebben de meeste series een andere beeldverhouding, waardoor ik dan juist wel zwarte randen aan de zijkanten zie.

Conclusie review Sony Xperia 5 II

Als conclusie van deze review kunnen we stellen dat de Sony Xperia 5 II een handzaam en krachtig topmodel is. Hij heeft wel wat last heeft van het camera-eiland, al is zo’n eiland bij andere merken vaak nóg groter. Met een hoesje er omheen heb je hier geen last meer van. De schermkwaliteiten zijn uitstekend, net als de foto’s die je overdag maakt. Voor nachtfoto’s is het handig om foto-kennis te bezitten, zodat je de Photo Pro app goed kunt gebruiken. De batterijduur is goed en de oplaadsnelheid redelijk. De basiszaken heeft Sony goed voor elkaar, waardoor de kleine minpunten nog kleiner worden. Het is een goed alternatief voor de gevestigde orde!

Categorieën