rijtest Peugeot e-208 01

Menig Peugeot-dealer zal een tikje chagrijnig zijn. Als de Peugeot e-208 al dit jaar leverbaar was geweest, zouden er heel wat minder andere elektrische auto’s voor eind 2019 worden afgeleverd en hadden zij een extra grote kalkoen kunnen aansnijden. Want de nieuwe 208 heeft al veel mee, en de komende elektrische versie heeft dat zeker. Namelijk de looks, de uitrusting en het vermogen om veel harten voor zich te winnen, een beetje zoals vooral de Peugeot 205 GTI dat vroeger had.

rijtest Peugeot e-208 01

De Peugeot e-208 wordt in ons land echter pas leverbaar in maart/april 2020, vooral omdat hij dan beschikbaar is met 3-fase laden, waardoor hij aan een laadpaal of wallbox sneller laadt. Je kunt ‘m in Frankrijk al wel gaan rijden, maar dat is dan met 1-fase laden. Om het wachten wat te veraangenamen liet Peugeot een paar voorserie-auto’s naar ons land komen, voor een toer langs dealers waar ‘hot prospects’ er even mee konden rijden. Peugeot-dealer AutoPalace Groep nodigde ons als potentiële klant voor een proefrit uit en dus togen we naar hun vestiging in Apeldoorn voor een prettige ontvangst en een dito korte proefrit.

De GT

Wij reden een GT-uitvoering in het goede blauw metallic met alle opties, zoals een groot glazen dak en een telefoonlader. Let wel, het was een proefritje en dat is iets anders dan een echte testrit op snelweg en met hogere snelheden. Er zouden na ons nog meer mensen voor de auto komen en dus deden we extra voorzichtig.

Eerste indrukken? Echt een lekker ogende compacte auto met een aansprekend en verwennerig uitgevoerd interieur, maar ook met een zitpositie achter het kleine stuur die niet iedereen zal aanspreken.

Peugeot e-208 interieur
Peugeot e-208 interieur

Heel prettige en voldoende grote stoelen, weinig ruimte achterin. Dit is geen auto voor jonge gezinnen en Peugeot jaagt hiermee ook potentiële klanten naar andere merken. Het 3D dashboard met een soort projectie voorop het glas geeft het gevoel iets bijzonders te rijden en alles wat je op een auto wilt hebben zit erop. Maar dat mag ook wel, want deze e-208 GT met 136 pk en een 50 kWh batterij heeft een consumentenprijs, stand juli 2019, van € 39.050,-. Met metallic lak en nog wat zaken zit je op 40 mille en dat is serieus geld. Zeker vergeleken met de top benzine-uitvoering, want die kost 12 mille minder. De e-208 komt alleen als  luxueuze Allure (3 mille goedkoper) en GT. Wij verwachten dat volgend jaar ook de goedkopere Active-uitvoering, die in Frankrijk wel in de showrooms staat, hierheen zal komen. Dan is de concurrentie namelijk zwaarder, het nieuwtje is eraf en de verkoop kan dan een goedkoper model goed gebruiken.

Hebbeding

Dat de befaamde 205 GTI en deze nieuwe 208 vormgevingsdetails delen is uiteraard geen toeval, ook al is de nieuwe 208 duidelijk groter en zwaarlijviger. Daar staat gelukkig tegenover dat hij ook een heel stuk veiliger is, want dat was bij die 205 wel een dingetje. Ik had er vroeger één, een groene 1.9 GTI, en hoewel we er nu om lachen was 130 pk in een auto van nog geen 1.000 kg een heleboel en dat werd gecombineerd met een rijgedrag dat behoorlijk avontuurlijk was. Menig aspirant coureur eindigde zo achterstevoren in het struweel of met wat meer pech in een boom, een huis of een andere auto. Niets van dat alles in deze nieuwe 208, die weliswaar in de stand ‘Sport’ 136 pk op de voorwielen overbrengt, maar ook een heel stuk zwaarder is, namelijk zo’n 1.560 kg. Je kunt, als de voorbanden genoeg grip hebben, in 8,1 sec van stilstand naar 100 km/u versnellen. Tesla-rijders lachen daarom, maar het is snel genoeg en in de e-208 lijkt het bovendien een stuk sneller.

Zoals elke goede EV is hij heerlijk stil, er is altijd meteen trekkracht en de remmen voelen goed aan. Wat ons iets tegenviel was de mogelijkheid om op de motor af te remmen en te regenereren. Maar wij lazen al dat deze voorseriemodellen nog finetuning behoeven. Dat zal wel goed komen.  Ook opvallend was het behoorlijk goede veercomfort op de 17 inch GT-velgen.

Een hebbeding al met al, maar wel in de wetenschap dat er nog heftige concurrentie in aantocht is, van bijvoorbeeld de Volkswagen ID.3 en een outsider als de Mazda MX-30. Dus dat de dealers nu graag orders schrijven is zeer te begrijpen.

Deze rijtest is mede mogelijk gemaakt door Jan Rooderkerk van de EV Coöperatie.