rijtest-Hyundai-NEXO bij zonsondergang

De Hyundai Nexo is sinds 2018 op de markt. Van alle waterstofauto’s in Nederland was eind 2020 maar liefst 70% een Nexo. Tussendoor heeft de Nexo een kleine wijziging ondergaan in looks en dashboard. En minstens zo belangrijk: ook het aantal waterstoftankstations in Nederland is er op vooruitgegaan. De verwachting is zelfs dat dit eind van dit jaar verdubbeld is tot vijftien.

achterkant Hyundai NEXO bij waterkant
een waterstofauto bij het water

Rijden op waterstof

Waterstof mag zich steeds meer in de belangstelling verheugen. Want een grote actieradius, snel tanken en geen schadelijke uitstoot, dat willen we natuurlijk allemaal wel. Rijden op waterstof is in wezen ‘gewoon’ elektrisch rijden. De stroom wordt echter aan boord gemaakt: in de brandstofcel wordt de getankte waterstof gemengd met de aangezogen lucht. Dat reageert met elkaar en daarbij ontstaat water en elektrische stroom. Daarmee wordt de motor aangedreven. Tijdens het afremmen wordt een kleine batterij opgeladen. Die batterij geeft bij accelereren weer een extra duwtje in de rug en zorgt tegelijkertijd voor een besparing aan waterstof.

zijkant Hyundai NEXO windmolens op de achtergrond
waterstof gemaakt met groene stroom is groene waterstof

Tanken in Nederland

Hoewel de waterstofrijders in Nederland altijd verlekkerd naar de situatie in Duitsland kijken omdat daar heel veel tankstations zijn, begint ons land ook op ‘waterstofstoom’ te komen: naast de stations in Arnhem, Helmond, Rhoon, Den Haag, De Ruygen Hoek en Amsterdam komen er stations in onder meer Groningen (Holthausen), Pesse (Green Planet), Assen, Beilen, Hoogeveen, Emmen, Nieuw-Amsterdam, Nieuwegein, Utrecht, Amsterdam (Shell en Holthausen) en Breda en Roosendaal.

Wie in de Randstad woont is goed bediend: met de recente opening van het station van CMB.TECH in Antwerpen is er nu ook een goede corridor van Brussel naar Amsterdam (Zaventem, Antwerpen, Rhoon, Den Haag, Ruygen Hoek en Amsterdam). De afstand Amsterdam-Brussel is via Utrecht overigens  zo’n 210 kilometer. Zelfs een retourtje doe je fluitend op één tank. Wie zich aan de Nederlandse snelheidslimieten houdt en in de stad beheerst gas geeft, kan met de Nexo op één tankbeurt makkelijk 700 kilometer afleggen.

Over de Nexo

Bij Hyundai Van der Linden staat een gepoetste Nexo voor me klaar in de kleur Titanium Grey, zwarte velgen (‘Phantom Black’) en verduisterde achterramen. De koets is eigenlijk tweekleurig: de kap is glanzend zwart. Dat contrasteert mooi met het matgrijs. In die kleur komen ook de welvingen in het plaatwerk tot hun recht. Fotografen kunnen zich uitleven op het lijnenspel bij met name het front (verlichting en ornamenten) en de motorkap. Ook van opzij vallen de vouwen onderaan de portieren mij in deze uitvoering extra op.

binnenkant bestuurderssportier Hyundai NEXO

Van binnen is het alsof er de designafdeling vooral met fineliners heeft gewerkt: strakke en dunne lijnen overheersen. Mede door het grote zonnedak kun je het interieur als licht en lucht typeren. Het is overigens wel een ontwerp dat in eerste instantie enigszins afstandelijk overkomt. Naarmate ik meer tijd in de Nexo vertoef, spreekt me dat overigens steeds meer aan. Het is een interieur dat niet overheerst en dat een zekere tijdloosheid heeft. Het meest opvallende stijlelement is natuurlijk de hoge middenconcole met de vele drukknoppen.

Daarvoor geldt het tegenovergestelde: in eerste instantie is dit ‘overwhelming’, als je er aan gewend bent, zie dat de knoppen duidelijk geclusterd zijn. Zelf merk ik dat ik de knoppen nauwelijks gebruik: wél het touch screen in combinatie met de grote draai- en duwknop. De keuze voor voor- of achteruit doe je met een drukknop op diezelfde console. Vlak ervoor ligt een verhoging die precies in de palm van je hand valt. Uitermate functioneel.

Infotainment

Een belangrijk aspect van de rijbeleving en rijgemak valt ten dele aan het informatiesysteem. Naast het standaard aanwezige navigatiesysteem kun je kiezen voor Android Auto of Apple Carplay. Ik heb zowel Carplay als het Hyundai systeem geprobeerd. Mijn uiteindelijke voorkeur is dezelfde als die van de Haagse taxichauffeur die ik sprak: Hyundai wint deze ronde van Apple. Ik kan mijn keus onderbouwen met twee redenen:

  • Hyundai is altijd beschikbaar, ook als je telefoon niet aan ‘een touwtje’ hangt en…
  • Als je het Home-screen hebt, zie je wél de Hyundai navigatie maar niet die van Carplay.

Het laatste heeft toelicht nodig. Als je veel rijdt, wil je zo min mogelijk afleiding. Je wil rust aan boord. Zo min mogelijk lawaai, en zo min mogelijk afleiding. Als je Apple Carplay gebruikt, is het informatiescherm altijd verdeeld in 2/3 en 1/3. 2/3 is navigatie (of een andere functie van Carplay). Het andere deel is een functie van het Hyundai-systeem.

interieur 's avonds Hyundai NEXO navigatiescherm aan

Kies je de Hyundai navigatie, dan heb je de mogelijkheid om de navigatie over de hele breedte te zetten. Mijn favoriete scherm is het Home-scherm: het geeft de tijd weer, een foto van het huidige weer (lachen natuurlijk, als je door de voorruit kijkt zie je dat ook), het nummer dat afspeelt en rechts de navigatie. Het is knus, je ziet alles wat je wilt weten. En als je zo rijdt, kun je heerlijk genieten van de muziek die via de Krell geluidsinstallatie je oren bereikt.

Veiligheid

De Nexo is vanaf het begin af aan als autonoom rijdend level 4 ontworpen. Voor Korea dan, in Europa is dat nog niet toegestaan. Als je rijdt merk je dat de auto heel veel zaken voor je ‘ontzorgt’: het blijft zelf binnen de lijntjes (wel je handen aan het stuur houden), hij heeft adaptieve cruise control, kan een noodstop maken als het moet en houd je in de gaten of de bestuurder voldoende alert blijft. En inparkeren doet hij ook voor je als je dat wilt, al dan niet met afstandbediening.

parkeercamera Hyundai NEXO
op het strand is het makkelijk parkeren.

De geteste Nexo was voorzien van zwarte ruiten in de achterportieren. Bij het ‘over de schouder’-kijken bij het naar links invoegen, kijk je tegen een donker vlak aan. Dat voelt minder fijn. Totdat ik me realiseer dat de Nexo een veel betere functie heeft: als je de clignoteur bedient, verschijnt in de je dashboar het beeld via een camera in de betreffende buitenspiegel. Daarmee behoort de dode hoek tot het verleden. Wél moet ik mijn eigen ingesleten gedrag aanpassen (en dat valt nog niet mee).

Praktisch

Met een lengte van 4,67 meter en een wielbasis van 2,79 meter valt de Nexo in het segment medium SUV (net als een Renault Grand Scenic of een Mercedes GLC). Zowel voorin als achterin heb je ook met mijn lengte (1,92 meter) alle ruimte. En dan kun je nog een bult bagage in het achterruim kieperen. Volgens de specificaties 461 liter en 1.466 liter met neergeklapte achterbank. Plek zat!

Rijgedrag en prestaties

Sprintjes trekken en een hoge topsnelheid staan altijd op gespannen voet met zuinigheid en milieubelasting. Bij de Nexo is dat niet anders. Ik heb de uitersten opgezocht: na een mooie road trip op de Zeeuwse eilanden voor de fotoshoot kom ik tot een gemiddelde van 0,8 kg/100 km.

Na een rit over de snelweg naar de thuisbasis kom ik met 0,9 gemiddeld aan. Op een volgende trip weet ik dat met de trukendoos weer naar 0,8 te brengen op weg naar het tankstation in Antwerpen. Vandaar uit hanteer ik een ‘bourgondische rijstijl’: maximum snelheid op de cruise control en na elke bocht genieten van het koppel en lekker versnellen. Tot mijn verbazing komt het gemiddelde niet over de 0,9 kg/100 km heen. Waar het kon was het schuifdak open (heerlijk, de zon op je bol!) en de airco stond overigens gewoon aan. We zijn per slot van rekening op aarde om een beetje van het leven te genieten!

Als ik een praktijkverbruik moet geven: 0,9 kg/100 km is haalbaar voor de bewuste chauffeur, 1,0 kg/100 km bij veel stadsverkeer en 1,1 of nog hoger als je lekker 130 km/h mag.

Hoe beleef ik hem?

Voor wie op zoek is naar een praktische auto, waar je dagelijks veel kilometers mee wilt kunnen maken, in het weekend een kwart van het hockeyteam plus bagage kunt vervoeren én ook nog eens met het hele gezin op vakantie wilt kunnen gaan én dat allemaal emissieloos, dan is de Nexo zonder meer een geschikte auto. Rijden is heerlijk relaxed, er is voldoende power om zeer vlot met het verkeer mee te kunnen, verwacht echter geen topsportprestaties of van 0 naar 100 in drie of vier seconden. Je rijdt elektrisch en dat betekent: continu koppel voorhanden, geruisloos, geen trillingen en heel, heel weinig onderhoud. Door die rust en stilte om je heen kun je onderweg met extra aandacht van muziek genieten. De Nexo heeft een onderstel dat een uitstekende mix tussen comfort en plezierig sturen biedt. Een all rounder dus voor levensgenieters.

voorkant Hyundai NEXO op zwart strand
mooie doorlopende lichtlijn

Terugkerend item in alles tests van waterstofauto’s: hoe zit het met tanken? In de Randstad is inmiddels sprake van een goede dekking. De verwachting is dat er eind 2021 twee keer zo veel tankstations operationeel zijn als begin van dit jaar. Als je in de markt bent voor een FCEV, let er dan op dat bij jouw thuisbasis of een plek waar je veel langs komt een tankstation is. Je haalt makkelijk een bereik van 600 km op één tankbeurt. Dus zo heel vaak zul je nu ook weer niet aan de pomp staan.

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *