Fiat E-Ducato: elektrisch en ruim

Fiat e ducato (3)

Fiat heeft de Fiat professional range vergroot met de 100% elektrische, Fiat E-Ducato. Na het vorig jaar gepresenteerde Ducato Electric concept, komt Fiat nu met de definitieve productieversie.

Snel-laden en snelladen

De E-Ducato is de eerste bedrijfswagen van Fiat die volledig elektrisch aangedreven wordt, met accu opties van 44 KW en 79KW is het volgens Fiat mogelijk om tussen de 220 en 360 kilometer af te leggen, afhankelijk van het gekozen accu pakket. De in het frame verwerkte accu’s kunnen op diverse manieren opgeladen worden, door een 6,6 kW, 11 kW en 22 kW laadmogelijkheid aan te bieden kan de E-Ducato s’nachts volledig opgeladen worden. Mocht de nood wat hoger zijn, dan is er ook een 50 KW snellader optie, deze is echter alleen bestemd voor het grotere accupakket.

Opladen van de Fiat E-Ducato
Opladen van de Fiat E-Ducato

Voor ieder klus een bus

De E-Ducato(r) geeft ons een wijze les in het gebruik van een elektrische bus, door in de promotiefilmpjes op stap te gaan met 3 verschillende beroepen. Hier is te zien dat de bus diverse voordelen kent in de vorm van zijn aandrijving. Vele steden hebben tegenwoordig milieuzones en in combinatie met lokale subsidies, maakt het de E-Ducato een interessante propositie als alternatief voor de verbrandingsmotor. Fiat meld dat met een laadvolume van 10m³ tot 17m³ het de beste laadvolumes in zijn klasse aanbied, daarnaast is het mogelijk om bij het grotere accupakket de lading gekoeld te houden doormiddel van de accu. Het maximale laadvermogen staat op 1950kg en met een topsnelheid van 100 km/h is het gebruik van de E-Ducato vooral gericht op het laatste deel van het bezorgtraject.

Verschillende varianten

Met de mogelijkheid van 2 verschillende lengtes voor de passagiersversie, 3 verschillende lengtes en hoogtes voor de gesloten bestelversie en 4 varianten van de chassis cab, bied Fiat een ruim assortiment aan opties. Of de L3H2 chassis cab met een maximale lading van 3,7 meter lang en 1,87 meter breed hier ook bij hoort is voor alsnog onbekend. Mocht dit wel zo zijn dan zou het zomaar kunnen dat nieuwe 500 La Prima bezorgd gaat worden achterin een E-Ducato.

Fiat is trouwens niet de enige die aan elektrische bedrijfswagens denkt. Zie hier de Peugeot e-Expert, elektrische Ford Transit Custom of de Volkswagen e-Crafter.