In de rubriek Youngtimer Gezocht gaat fotograaf Frank van Hoof aan de hand van een thema op zoek naar de 5 interessante auto’s die momenteel ergens in een showroom staan. Op bezoek bij Classic Youngtimers in Uden vond hij deze beauty’s.

Nu de herfst zich langzaam maar zeker begint aan te dienen en de tijd is gekomen om de geliefde cabrio weer in de winterstalling te parkeren halen we nog een keer het zomergevoel terug en selecteer ik 5 bijzondere cabrio’s.

1. Renault Sport Spider

Renault Sport Spider
Renault Sport Spider mét voorruit

Deze kleine franse roadster met vleugeldeuren is een bijzondere verschijning. Na het uit productie gaan van de Alpine A610 had men midden jaren ‘90 bij Renault de behoefte om de sportieve successen in o.a. de formule 1 commercieel meer uit te buiten.
Renault had in 1990 de Laguna concept gepresenteerd, een super lage futuristische roadster. Ontwerper Claude Fior ging hiermee aan de slag en presenteerde het resultaat in 1995 op de autosalon van Genéve, de Renault spider.

Spartaans; alleen het noodzakelijke is aanwezig.

Speelse lijnen, een aluminium chassis, kunststof bodywork, de 2-liter 16v aandrijflijn uit de Renault Clio Williams en natuurlijk vrolijke kleuren. Deze auto was zo puur en spartaans ontworpen dat de eerste modellen het zelfs zonder voorruit moesten stellen. De latere uitvoeringen beschikten wel over een voorruit wat het rijgenot zeker ten goede kwam.
Terwijl de kuipstoelen met 4-punts gordels de bestuurder op zijn plaats houden kan die genieten van het bijzonder prettige motorgeluid op de vele bochtige dijkwegen die ons land rijk is.

Leuk detail; vleugeldeuren

2. Jaguar XK180 Reproduction

Jaguar XK180 Reproduction
Geen polyester of carbon maar volledig met de hand uit aluminium vervaardigd

Vind je de Renault Sport Spider te spartaans, niet krachtig genoeg of ben je gewoon niet zo van de vrolijke kleuren? De volgende auto is er een van een hele andere categorie. Een reproductie, maar wat is deze goed gelukt zeg!
Deze auto is gebaseerd op het chassis en de aandrijflijn van een Jaguar XKR convertible.
De 4.0 liter supercharged V8 is goed voor 450pk. Wat zich vertaalt naar een standaard 0-100 km/u sprint van 4.5 seconde en een topsnelheid van 180mp/h (290km/u).
Er zijn slechts 2 originele XK180 conceptcars in de wereld wat deze reproductie onmiskenbaar uniek maakt. 

Aluminium, bruin leder, analoge klokken en tuimelschakelaars

Helemaal bijzonder is dat deze Jaguar niet in het Verenigd Koninkrijk van de band is gerold maar volledig met de hand uit aluminium is vervaardigd bij JePe Specials in Apeldoorn.
De ophanging is afkomstig van Intrax en kan volledig naar wens van de berijder worden aangepast. Dit is dé auto om over de P.C. Hooft te flaneren en dan meteen een rondje IJsselmeer mee te pakken.

De ronde voorruit vouwt zich om de bestuurder en bijrijder heen.

3. Morgan Threewheeler 2.0 S&S

Morgan Threewheeler 2.0 S&S
Best bijzonder zo’n V-twin op de neus

De Morgan Motor Company trok de spotlights van de 2011 Genève Motorshow naar zich toe met deze driewieler. Waar de 3 wheeler aanvankelijk een Harley-Davidson Screaming Eagle V-twin-motor zou krijgen met een Mazda 5-versnellingsbak, werd het uiteindelijk een S&S-motor. S&S is een motorfabrikant die diverse onderdelen maakt voor V-Twin motoren en daarmee ook voor Harley Davidson.

De ronde koplampen en spaakwielen geven de Morgan 3 wheeler een klassieke uitstraling

Het vermogen van de S&S motor is slechts 86 pk, maar met een gewicht van 585 kg snelt de Threewheeler in 7 seconden naar de 100 km/u en stopt hij pas bij 185 km/u. Dat is meer dan genoeg voor de zeer open ‘badkuip’. Met een Harley motor zou de Morgan trouwens 115 pk hebben en zou hij echt opstijgen!

In 2018 was er sprake van een elektrische variant, de EV3. Voorlopige specificaties zijn: 101 pk met een wagengewicht van 450 kg. Het is onduidelijk of er nog steeds gewerkt wordt aan de elektrische Morgan 3 Wheeler.

Ook in deze cockpit is soberheid troef

4. Donkervoort D8 GTO Bilsterberg edition

Donkervoort D8 GTO Bilsterberg edition
De smalle koplampen en grille geven de Donkervoort een heerlijk gemene aanblik

Wanneer je aan Donkervoort denkt dan denk je meteen aan de zeer lage open sportwagens die enkel gecreëerd zijn om de berijder een zo puur mogelijke rijervaring te geven.
Deze bijzondere D8 GTO draagt de naam van het Bilsterberg circuit. De reden hiervoor is het feit dat de testauto waarop deze productieversie gebaseerd is het Bilsterberg baanrecord voor straat legale productieauto’s draagt.

De badge verraadt meteen waar deze auto zich het meest thuis voelt

De Bilsterberg edition is direct te herkennen aan de unieke, volledig uit koolstofvezel vervaardigde neus. De kleine spits toelopende koplampen geven het gezicht een heerlijk gemene aanblik.
Eigenlijk voelt deze auto zich niet thuis op het Nederlandse wegennet met slechts 100 km/u op de snelweg. Zelfs wanneer je iedere bocht op de mooiste slingerwegen met de maximaal toegestane 60 of 80km/h zou pakken wordt dit beestje net wakker.
Dit raspaardje is het meest op zijn plek op het circuit. “Nordschleife, here we come!”

Een kakofonie van knoppen en metertjes maakt het dashboard tot een futuristisch geheel

5. Rolls-Royce Corniche II

Rolls-Royce Corniche II
Onmiskenbaar Brits design met de “spirit of extacy” trots bovenop de grille

Stel je eens voor, een statige lange witte convertible met een glimmende flying lady op de grille. Met zetels van licht bruin leder en notenhout op alle panelen van het dashboard. Hoewel het instrumentarium inmiddels wat gedateerd aandoet, heeft de auto nog weinig van zijn oorspronkelijke statuur verloren. Engelse Luxe met een hoofdletter L.

Ruime fauteuils van licht bruin leder

Geen racemonster om de wegen mee te verslinden maar een auto om in tot rust te komen. Een youngtimer die ons met weemoed doet terugkijken naar de jaren ’80 van de vorige eeuw.

Een statige lange koets om in tot rust te komen

Onze dank gaat uit naar Classic Youngtiners Consultancy in Uden.

Categorieën