Lotus paris motorshow 2010

Velen verhalen raken verloren in de historie van de auto. Gebeurtenissen die overschaduwd worden door andere verhalen of simpelweg zijn vergeten na verloop van tijd. Vandaag nemen we een kijkje naar het moment dat Lotus de spotlight claimde op de Motorshow van Parijs.

Lotus Evora 09
Lotus Evora 2009

Het jaar is 2010 en Lotus heeft met de in 2009 geïntroduceerde Lotus Evora niet de successen kunnen behalen die het zou willen. Er wordt besloten om een nieuwe CEO te zoeken, en die wordt gevonden in de vorm van Dany Bahar. Dany heeft de afgelopen jaren zijn messen kunnen slijpen in de wereld van de Formule 1 en vervolgens bij Ferrari als hoofd van de marketing-afdeling. Hij komt met een agressief 5 jarenplan om Lotus in opkomende markten zoals Saudi-Arabië goed te positioneren. Ondanks de wisseling van de wacht zijn er maar weinig mensen die een grote verandering verwachten bij het kleine merk uit Norfolk.

Parijs motorshow 2010

De verbazing is dan ook groot wanneer Lotus niet met 1 of 2, maar met 5 concepten komt! De auto-industrie staat volledig versteld van het offensief aan conceptauto´s dat Lotus mee brengt naar de Parijs motorshow van 2010. Het kleine Britse merk dat vooral bekend staat om kleine lichte sportauto´s genereert hiermee zoveel publiciteit, dat andere merken alleen maar toe kunnen kijken hoe Lotus de show steelt.

Lotus Elise

Lotus Elise concept 2010
Lotus Elise concept 2010

De bekendste naam van deze concepten is de Lotus Elise. Een model dat tot dan de meest pure Lotus genoemd mag worden gezien zijn geringe gewicht. Het concept laat echter een meer volwassen model zien met een glazen dak en een groter en modernere look. De Elise concept zou de basis gaan vormen voor het merk Lotus, met een schone maar herkenbare lijn door de gehele line-up.

Lotus Elan

Lotus Elan '10 concept
Lotus Elan concept 2010

Een bekende naam uit de Lotus geschiedenis wordt nieuw leven ingeblazen met de Elan. Een model dat de niet zo heel populaire Lotus Evora zou moeten vervangen. Met dezelfde scherpe looks en schone lijnen van de Elise, zou de Elan zich moeten mengen met de Porsche 911 Carrera 2.

Lotus Esprit

Lotus Esprit '10
Lotus Esprit concept 2010

Het model dat Lotus op de kaart heeft gezet in de jaren 70 was de Lotus Esprit. Als concept is dit model het meest uit ontwikkeld van de 5, en zou Lotus terugbrengen naar de top van de supercars. Met een geplande lancering van 2013, zou de Esprit geïntroduceerd worden met een 5.0 liter V8 met 620 pk. Dit zou de Esprit van 0 naar 100 km/h in 3.5 seconden brengen en een topsnelheid geven van 330 km/h!

Lotus Elite

Lotus Eterne concept 2010

De Elite wordt gepresenteerd als de GT-optie voor de Lotus rijder. Met een 2+2 lay-out en een stalen klapdak is dit model een naaste concurrent voor de Ferrari California en Aston Martin DB9 convertible. Ondanks de andere indeling in de Grand Tourer, is de gelijkenis met de andere modellen niet te missen.

Lotus Eterne

Lotus Eterne concept 2010

Om de opkomende trend van luxe sportlimousines niet te missen komt Lotus met een Hybride sportsedan de Lotus Eterne. Met hetzelfde blok als de Esprit, gekoppeld aan een KERS systeem zou een topsnelheid van 315 km/h mogelijk zijn. Op de beursvloer is echter alleen een geverfd model te zien van deze Aston Martin Rapide concurrent.

Sprookjesverhaal

De stunt levert Lotus ontzettend veel publiciteit op, maar helaas is dat waar het bij blijft. Het plan om met de concepten het benodigde kapitaal binnen te halen blijkt niet te werken. Geen van de 5 concepten zal het redden tot productie. En in 2012 is Dany Bahar alweer vertrokken. Er wordt nog een poging gedaan met de Ethos, een hybride stadsauto die voor 30.000 pond verkocht kan worden. Maar ook deze zal niet verder komen dan de conceptfase. En dus is het wachten tot 2019 wanneer Lotus weer met een nieuw concept komt, de Evija. Deze 2000 pk volledig elektrische sportauto zal Lotus wederom veel publiciteit zorgen. Nu maar hopen dat het deze keer meer mag worden dan alleen een concept car!

Lotus Evija 2020

Categorieën