Pontiac Aztek

Conceptauto’s zijn tegenwoordig wat minder dan ze vroeger waren. Ze zijn gelukkig niet compleet verdwenen. Kijk maar naar de bijzondere Audi Skysphere en Dacia Manifesto, maar het zijn steeds vaker semi-productieauto’s met een paar bijzondere velgen. Hadden ze dit ook maar voor de Pontiac Aztek productieauto gedaan.

Het conceptmodel toonde een bijzonder agressieve SUV, met scherpe lijnen en velgen in de vorm van het Pontiac logo. De productieauto toonde… vooral een hoop teleurgestelde gezichten bij de onthulling. Hoe is dit precies gebeurd? Wij bekijken het verhaal van concept naar klant.

Pontiac Aztek concept

General Motors kreeg in de jaren 90 voldoende kritiek, dat het niet met bijzondere modellen kwam. Tegelijkertijd ontstond er een grote wens voor een SUV bij ieder merk. De rekensom was snel gemaakt, GM moet met een bijzondere SUV komen. Met de gedachte dat 40% van de nieuwe GM-modellen innovatief moest zijn, begon Pontiac aan de nieuwe Aztek.

Het conceptmodel was in ieder geval een goede start. De agressieve lijnen en het logo verwerkt in de velgen waren precies in lijn met wat er verwacht werd. Het licht ging op groen en het was tijd om het productiemodel te gaan ontwikkelen.

De man die het project zou gaan sturen is Don Hackworth, hij zou bepalen hoe het model van concept naar productie zou gaan. Don had besloten dat er geen negativiteit mocht komen vanuit het team, want de Pontiac Aztek zou hoe dan ook gaan slagen als voertuig. Hierdoor ontstond er een situatie waarin niemand durfde te roepen dat er een wijziging moest komen, met alle gevolgen van dien,

Marktonderzoek en onthulling

Bij een eerste marktonderzoek door GM, bleek dat het uiteindelijke product niet alleen slecht was, maar het allerslechtst was. Niemand vond de productieauto van de Pontiac Aztek ook maar een goed idee. Iemand in het klantenonderzoek gaf zelfs het commentaar “Ik wil er niet een, zelfs al krijg ik hem cadeau”. Dit advies werd wederom genegeerd.

In 2000 op de Detroit Motorshow was het moment aangekomen, de Pontiac Aztek wordt onthuld. GM had diverse acteurs ingehuurd om een menigte om de auto te krijgen. Er was alles gedaan om de auto een goede onthulling te geven, behalve luisteren naar kritiek vanuit hun eigen designteam.

Toen de auto werd onthuld was er een collectieve schrikreactie te horen in het publiek. Ondanks de verwoede pogingen van de acteurs om er een positieve draai aan te geven, was het duidelijk dat de Aztek geen hit zou worden.

Waar ging het fout?

Maar hoe kan het dan het conceptmodel zoveel verschilde van de productieauto? Ten eerste moest er gebruik gemaakt worden van een MPV frame, het conceptmodel stond op een SUV frame. Ten tweede moest er kosten wat het kost op de kosten gelet worden. De plastic bumpers werden groter, het frame werd kleiner en de kans dat de Aztek zou aanslaan verdween compleet.

Pogingen om het ontwerp te verbeteren waren minstens even onsuccesvol. Een leuk feitje, de kunststof bumpers van de Aztek werden in 2002 “ vervangen” voor meegespoten bumpers. Alleen werden de bumpers niet vervangen, maar gewoon mee geverfd.

Het bleek daarom de perfecte auto te zijn voor Walter White in Breaking Bad. De auto had net zoals Walter een succesvolle start gemaakt met veel potentie, maar belanden uiteindelijk in een diepe kuil vol teleurstelling.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *