Ons Willem heeft een minder indrukwekkende autocollectie dan zijn familielid met de zware bril. Maar, dat mag de pret niet drukken. Je kan namelijk toch maar in één auto tegelijkertijd rijden. Als je zo belangrijk bent als Willem Alexander, moet je wel een beetje voor de dag komen natuurlijk. Dit in combinatie met de nodige veiligheidsmaatregelen. Waar kom je dan op uit? Dat lees je hier!

De L van Lang

De Audi A8 van Wim Lex is normaliter al een aardige lange bak als hij uit de fabriek komt rollen. Maar, de royale benen moeten worden gestrekt. De oplossing is een extra stuk aluminium lassen in tussen de voor- en achterdeuren in. Dit maakt de totaallengte van zijn Audi A8 5,72 meter.

De auto is omgebouwd door de firma Remetz Executive, zij zijn gespecialiseerd in koetswerkaanpassingen maken bij luxewagens. Zij zijn ook verantwoordelijk voor de bekende zesdeurs Mercedes-Benz E-Klasse limousine en de Tesla Model S stationwagen.

De L van Luxe

Alleen je benen strekken is natuurlijk niet genoeg voor Willie. Zo is de A8 ook voorzien van een koelkast, een digitale televisie, meerdere multimediaschermen, massagestoelen, bepantserd privacyglas en een scheidingswand tussen de Oranjes en de chauffeur.

De auto komt ondertussen al uit 2013, wij vragen ons dan meerdere dingen af. Zijn de schermen ondertussen vernieuwd of leest de koning artikelen van dagelijksauto.nl op een lcd-scherm? Heeft de koelkast een energiewaarde van A+?

De L van sneL

De krachtbron van de Audi A8 van de koninklijke familie is een (zo ver wij kunnen vinden) standaard 4.2 liter V8 diesel van Audi zelf. Nu is de 4.2 TDI natuurlijk een prima kandidaat voor dit soort bedoelingen. Een subtiel pk-getal van 385 en een stoepstenenverslindende 850Nm koppel moet genoeg zijn.

Volgens de fabrikant rijdt de 4.2 TDI in de normale A8 zo’n 1 op 14. Wij gokken dat door het vrij forse gewicht van ruim 3700kg de A8 van de Oranjes wat vaker naar de benzinepomp (dieselpomp?) moet.

Dan nu de vraag van vandaag: wat wordt Willems nieuwe auto? Diesel is natuurlijk in de ban (al zijn ze stiekem gewoon heel erg goed) en alles is een hybride. Dus, wat gaat het worden? Een verlengde DS9? Een Hongqi E-HS9? Of misschien wel iets kleiners? In de komende jaren zullen we het gaan meemaken!

(de foto bovenaan dit artikel is eigendom van ANP.)

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *