Ik hoor u denken: ‘het nieuwe logo van Citroën? Dat logo is toch al heel oud?’. Dat klopt inderdaad. Heel wat jaar geleden reden de Fransen nog wel eens rond met dit oude logo, maar sinds kort dus weer. De vertrouwde chevrons geven ruimte voor een wat simplistische vorm van diezelfde ondersteboven V’s omringd door een ovaal (omovaald?). Maar, daar is misschien vuil aan de lucht.

Xiamen

In China is er een merk in de autowereld genaamd Xiamen. Zij focussen zich op het maken van elektrisch aangedreven bussen. Lekker interessant, denken jullie nu. Maar, het nieuwe retro-logo van Citroën lijkt dus als twee druppels water op dat van Xiamen.

De- gelijkenissen zijn niet te missen. De twee rechtoe-rechtaan chevrons met daaromheen een opgeruimde ovaal. Identiek, nagenoeg althans. Bij de herintrede van dit nieuwe logo in 2022 was Citroën al op de hoogte van deze overeenkomst. Ze zijn desalniettemin met fris optimisme gewoon doorgegaan met de introductie.

Het oude en nieuwe logo van Citroën
Het logo wat Xiamen sinds 2010 draagt

Wie was er eerst?

Nou, logischerwijs natuurlijk Citroën. Maar, zo simpel is het spelletje niet. Als je namelijk vijf jaar achter elkaar in Europa je logo niet gebruikt, vervallen je gebruiksrechten ervan. Citroën beweerde destijds dat Xiamen hun logo zo lang niet had gebruikt, dit is echter niet waar.

Zij leveren namelijk elektrische bussen aan onder andere Denemarken en Bulgarije, daarnaast staan ze elk jaar op een beurs bij onze zuiderburen. Wie het logo echter duidelijk langer dan vijf jaar niet heeft gebruikt, is Citroën zelf. Dat vormt wellicht dus nog een probleem.

Hebben ze dit niet eerder proberen op te lossen?

Zeker wel, in 2010 al. Toen wilde Citroën het logo van Xiamen ook al niet in Europa hebben omdat de gelijkenis te groot zou zijn. Dit verzoek is echter afgewezen door het Europese merkenbureau. Het logo destijds leek er dan ook totaal niet op. Althans, lang niet zo veel als het nu doet.

Links het toenmalige Citroën logo en rechts het logo van Xiamen

En nu dan?

Zo, u stelt rake vragen in dit artikel! Nou, dat is dus nog even afwachten. In theorie kan het zo zijn dat Citroën wordt geforceerd om een nieuw logo te kiezen. Maar, dit zal hoogstwaarschijnlijk niet gebeuren. Vaak worden er in dit soort situaties regelingen getroffen zodat iedereen aan het langste eind trekt.

Het is nu dus de vraag wat Xiamen doet. Gaan ze in de aanval of nemen ze ook genoegen met een paar miljoenen op de bank. Alleen de tijd zal leren wie met de mooie chevrons op de neus mag blijven pronken.

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *