De Amerikaanse autofabrikant Tesla en ome Elon Musk staan al bijna tien jaar in de schijnwerpers vanwege hun belofte dat hun geautomatiseerde rijassistentiesystemen, zoals Autopilot en “Full-Self Driving Beta”, veiliger zijn dan menselijke bestuurders. Musk heeft herhaaldelijk beweerd dat deze technologieën op het punt staan mensen te vervangen. Ondanks deze beloften hebben incidenten en ongevallen met Tesla-voertuigen geleid tot toenemende bezorgdheid over de veiligheid van deze technologieën en de betrouwbaarheid van de claims van het bedrijf.

Full-Self Driving onder de (hyper)loep

Nu onderzoekt de Amerikaanse overheid, met name het ministerie van Justitie (DOJ) en de Securities and Exchange Commission (SEC), of Tesla consumenten heeft misleid met haar beweringen over geautomatiseerd rijden. De DOJ onderzoekt of er sprake is van fraude, waarbij Tesla consumenten een verkeerd beeld zou hebben gegeven van de mogelijkheden van haar rijassistentiesystemen. Tegelijkertijd onderzoekt de SEC mogelijk effectenfraude, waarbij Tesla beleggers zou hebben misleid. Dit is niet de eerste keer dat de SEC Musk beboet; eerder kreeg hij een boete van $20 miljoen voor misleidende tweets.

De kritiek op Tesla’s Autopilot (AP) en Full-Self Driving (FSD) komt voort uit het verschil tussen wat Tesla publiekelijk claimt en wat het aan de autoriteiten meldt. Hoewel Tesla beweert dat deze systemen veiliger zijn dan menselijke bestuurders, zijn ze in de praktijk slechts Level 2 assistentiesystemen, wat betekent dat menselijke bestuurders altijd aandachtig moeten blijven en hun handen aan het stuur moeten houden. Musk heeft in het verleden publiekelijk demonstraties gegeven waarin hij zijn handen van het stuur haalde om de betrouwbaarheid van de technologie te benadrukken, terwijl Tesla in de kleine lettertjes aangeeft dat bestuurders te allen tijde betrokken moeten blijven.

Rijden in een Tesla gaat niet altijd even goed.

Liegen zorgt voor ongelukken

Deze inconsistente boodschap heeft geleid tot verwarring bij het publiek en ongevallen waarbij Tesla-voertuigen betrokken waren. De National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) heeft honderden ongevallen onderzocht, waarvan er ten minste 13 fataal waren. Een van de oorzaken van deze ongevallen is het gebrek aan effectieve bestuurderbewaking door Tesla, wat leidde tot een grote terugroepactie in 2023. Er is echter bezorgdheid dat Tesla het te gemakkelijk heeft gemaakt voor bestuurders om oudere softwareversies te gebruiken, wat de effectiviteit van de verbeteringen teniet doet.

De onderzoeken door de DOJ en SEC bevinden zich nog in een vroeg stadium, en het is onduidelijk welke acties uiteindelijk zullen worden ondernomen. Gezien de omvang van de beschuldigingen kan het zijn dat Tesla en Musk voor grotere uitdagingen staan dan eerdere boetes. Het resultaat van deze onderzoeken kan een aanzienlijke impact hebben op Tesla’s toekomst en Musk’s reputatie. Althans, op wat er nog van over is.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *